به گزارش ایرنا این روزها مبارزه با کروناویروس در کشور به اوج خود رسیده است. پزشکان، کارشناسان و مسوولان دست اندرکار در تمامی شبکه‌های تلویزیونی، خبرگزاری ها، پایگاه‌های خبری و فضای مجازی برای اطلاع رسانی درباره چگونگی پیشگیری از ابتلا به این ویروس بسیج شده اند. در این میان برخی تلاش دارند که این بیماری را خطرناک جلوه دهند و برخی معتقدند این بیماری آنقدرها هم خطرناک نیست. اگر چه درجه خطر و میزان مرگ و میر این ویروس نسبت به ویروس های مشابه مانند سارس، ابولا وآنفلوانزا در سالهای گذشته بسیار کمتر اما از انجا که سرعت همه گیری آن بیشتر است، ترس و نگرانی بیشتری را هم ایجاد کرده است. 
اکنون با گذشت نزدیک به دو هفته از ورود این ویروس به ایران واقعیت آن برای مردم واضح شده و کمتر ابهامی در این باره باقی مانده است.
در سیستان و بلوچستان نیز روند ابتلا افزایشی بوده و تاکنون مبتلا شدن ۱۴ نفر تایید شده است هر چند به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تعداد افرادی که آزمایش داده اند بیش از این آمار است و احتمال مثبت شدن این آزمایش برای آنان نیز وجود دارد.
 

ساده ترین راه های پیشگیری از کرونا 
اگر چه وجود مواردی از بیماری در یک شهر یا استان احتمال انتشار و همچنین نگرانی از گرفتار شدن را در میان مردم به وجود می آورد اما کاهش استرس و نگرانی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن و رعایت نکات بهداشتی ساده ترین و در عین حال مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری از سوی پزشکان و کارشناسان عنوان شده است.
این در حالی است که کمبود مواد ضدعفونی کننده و در دسترس نبودن کالاهای بهداشتی به یکی از دغدغه های اصلی مردم سیستان و بلوچستان تبدیل شده است تا جاییکه شماری از شهروندان در گفت‌گو با خبرنگار ایرنا از نبود ماسک و موادضدعفونی کننده در داروخانه ها گلایه مند بوده و برخی از آنان ادعا می کردند که حتی برای بیمار قلبی و ریوی امکان تهیه ماسک وجود ندارد و یا به سختی و با قیمت گرانتر تهیه می شود.
با این وجود از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید می شود که بر اساس آخرین نظر متخصصان امر و سازمان های علمی، استفاده از ماسک های تنفسی الزامات و شرایط خاص خود را داشته و مهمترین گروه هایی که استفاده از ماسک برای پیشگیری از عفونت با ویروس کووید ۱۹ برای آنان توصیه شده شامل ارائه دهندگان مستقیم خدمت به بیماران و مراقبان نزدیک آنان در منزل بوده و استفاده سایر افراد در محیط های اداری و اجتماعی کارکرد قابل اعتنایی در زمینه پیشگیری از انتقال ویروس کوید ۱۹ ندارد.
همچنین ارزانترین، موثرترین و بی خطرترین روش حذف عوامل بیماری زا از سطح دست ها نیز شستشو با آب و صابون است و مواد ضد عفونی کننده صرفا به عنوان جایگزین و در جاهایی که دسترسی به آب و صابون وجود نداشته باشد توصیه شده است بنابراین اگر عده ای از مردم نتوانستند این گونه اقلام را تهیه کنند نباید نگرانی به خود راه دهند.
از طرفی امکان تهیه محلول های ضدعفونی کننده خانگی نیز وجود دارد. 
رییس بهداشت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در ارتباط با تهیه گندزداها و مواد شوینده در خانه اظهار داشت: گندزداها موادی هستند که برای از بین بردن ارگانیسم‌های موجود در محیط و اجسام غیرزنده بکار می‌روند.
قمر شهریاری گفت: برای استفاده از این گندزداها کلیه سطوح باید ابتدا با آب و پاک کننده تمیز و سپس گندزدایی شوند.
وی افزود: کف و دیواره‌های سرویس‌های بهداشتی پس از نظافت با استفاده از محلول هیپوکلریت سدیم یا همان سفیدکننده‌های خانگی با مارک تجاری وایتکس پنج درصد یا آب ژاول، تهیه محلول (وایتکس ۱۰۰ سی سی در یک مخزن ۱۰ لیتری آب معادل نصف لیوان معمولی به حجم آب اضافه می‌شود و یا ۱۰ سی سی در یک لیتر آب) در نظافت سطوح دارای تماس مشترک مانند دستگیره‌ها، صندلی‌ها، میزها، پیشخوان‌ها و غیره با استفاده از این محلول با کمک دستمال تمیز گندزدایی به صورت یکطرفه انجام می‌شود.
رییس بهداشت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این محلول باید با آب سرد و روزانه تهیه شود.
وی بیان کرد: افرادی که این کار را انجام می‌دهند باید از دستکش، و پیش‌بند ضد آب، عینک مناسب و مقاوم در برابر آب ژاول استفاده کنند و جلوی دهان و بینی خود را ببندند.
 

خانه امن ترین مکان
به گفته پزشکان همچنان مهمترین و تاثیرگذار ترین عامل برای قطع چرخه انتقال ویروس رعایت بهداشت تنفسی و بهداشت دست توسط شهروندان و خودداری از حضور بی دلیل در اماکن شلوغ و پر ازدحام و کاهش مسافرت های غیر ضروری است که با توجه به مصوبات ستاد کشوری مبارزه با کرونا و با توجه به تایید موارد مثبت در استان، پیشنهاد مشخص دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر اساس نظر متخصصان حوزه پزشکی و بهداشت، استمرار تعطیلی دانشگاه ها و توصیه جدی به برگزار نشدن نمازهای جمعه در استان و لغو برخی مراسم جمعی مانند اعتکاف است.

استاندار سیستان و بلوچستان: مکان‌های شلوغ برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شود
استاندار و رییس شورای تامین سیستان و بلوچستان روز سه‌شنبه در بازدید از ستاد کرونا سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از آنجایی که حضور پر تعداد مردم در اماکن شلوغ موجب افزایش سرعت انتشار ویروس کرونا می‌شود باید این اماکن تعطیل شوند.
احمدعلی موهبتی افزود: تمامی اتباع بیگانه که بصورت غیرمجاز قصد ورود به استان را دارند با تمهیدات اندیشیده شده ضمن جلوگیری از ورود آنان از همان نقطه به کشورشان برگشت داده می‌شوند.
وی گفت: گروهی از اتباع کشورهای همسایه به قصد زیارت از طریق مرزهای رسمی سیستان و بلوچستان وارد می‌شوند که پیش‌بینی شده با مدیریت نیروی انتظامی به سمت استان‌های دیگر هدایت شوند و با توجه به وضعیت کرونا، در داخل شهر زاهدان تردد نداشته باشند.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: روز بازارها، مراسم مختلف در تالارها هر چه سریعتر توسط شهرداری و سایر سازمان‌ها باید مدیریت و در صورت امکان تعطیل شود و شهرداری زاهدان نسبت به جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر اقدام کند.
وی تاکید کرد: گندزدایی محیط در سطح گسترده‌ای برای کاهش میزان آلودگی در سیستان و بلوچستان آغاز شده که لازم است همه سازمان‌ها با کمک دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نسبت به گندزدایی محیط کار ادارات و محیط‌های پرتردد اقدام کنند.
موهبتی افزود: در منطقه سیب و سوران که بیمارستان راه‌اندازی نشده در صورت نیاز بیمارستان مدیریت بحران استانداری برای این امر در نظر گرفته شده که باید تجهیزات موردنیاز بیشتر به این مکان منتقل و برای ارائه خدمت آماده شود.

آخرین آمار مبتلایان به کرونا 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: بر اساس آخرین آمار تا بعدازظهر امروز سه شنبه شمار مبتلایان به کرونا ویروس در زاهدان به ۱۱ نفر رسیده است.

دکتر محمد هاشمی‌شهری به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در موج اخیر بیماری‌های تنفسی ۲۵۷ نفر با علائم این بیماری به بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مراجعه کردند که از این تعداد ۲۲ نفر بستری و بقیه با حال عمومی مساعد مرخص شدند.

وی ادامه داد: نتیجه آزمایش ۱۱ نفر از این شهروندان زاهدانی به ویروس کرونا مثبت اعلام شده است.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان بر رعایت نکات بهداشتی و خودداری افراد از حضور در امکان شلوغ تاکید کرد.

پیش از این رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل ابتلای یک نفر و رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ابتلای ۲ نفر به ویروس کووید ۱۹ یا کروناویروس را تایید کردند.

استان سیستان و بلوچستان با ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومترمربع به عنوان پهناورترین استان کشور دارای جمعیتی افزون بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و ۱۲۰۰ کیلومتر مرز زمینی با دو کشور افغانستان و پاکستان و بیش از ۳۱۰ کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.