علی زینی‌وند روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد ۴۷ کاندیدا در زاهدان، ۹ نفر خاش، ۱۵ نفر ایرانشهر، ۱۰ نفر سراوان، ۲۲ نفر چابهار و ۱۸ نفر از زابل برای هشت کرسی در مجلس به رقابت می‌پردازند.

وی گفت: ۳۶۰ داوطلب برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه این استان شامل زاهدان، زابل، خاش، سراوان، ایرانشهر و چابهار ثبت نام کرده بودند که ۲۲ نفر قبل از رسیدگی در هیات های اجرایی انصراف دادند.

رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان افزود:  این کاندیداها در ۶ حوزه انتخابیه با هم رقابت می‌کنند که از بامداد فردا صبح ۲۴ بهمن ماه تبلیغات رسمی آغاز و به مدت یک هفته یعنی تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای گیری ادامه خواهد داشت که امیدواریم کاندیداهای این دوره با یک رقابت سالم برمبنای چارچوب قانونی تبلیغات خود را برای معرفی هرچه بیشتر خودشان انجام دهند.

وی بیان کرد: در این دوره بخش عمده ای از انتخابات با فرایند تمام الکترونیک صورت می‌گیرد و در تمام هزارو ۶۸۹ شعبه اخذ رای به همین تعداد دستگاه‌های مکانیزه احراز هویت در اختیار شعب قرار گرفته که کاربران و متولیان نیز آموزش‌های لازم را به صورت کامل فراگرفته و مراحل پایانی را طی می‌کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای رای دادن به وسیله این دستگاه‌ها همه شهروندان واجد شرایط باید کارت ملی و شناسنامه به همراه داشته باشند و در واقع اگر به هردلیل موجهی مانند تعویض یا مفقودی نتوانستند کارت ملی به همراه داشته باشند توصیه می‌کنیم حتما شماره ملی داشته باشند زیرا بدون شماره ملی و کارت ملی احراز هویت نمی‌شوند و رای گیری آنان ممکن نیست.

زینی‌وند ادامه داد: دستگاه مکانیزه احراز هویت کارتخوان دارد و همه کارت‌ها را می‌خواند و اگر کسی کارت ملی نداشته باشد اپراتورها شماره ملی فرد را وارد سامانه می‌کنند و زمانیکه وارد شد و کارت ملی بوسیله دستگاه خوانده شد نشان می‌دهد آن فرد شماره ملی واقعی دارد و به سن رای دادن رسیده و متعلق به فرد فوت شده نباشد و در واقع سن رای دادن به ۱۸ سال تمام رسیده باشد.

وی گفت: دستگاه همه را احراز هویت می‌کند و یک کد را تحویل کاربران و مخصوص رای دهنده می‌دهد که آن کد نشان از احراز هویت است.

رییس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان افزود: در این دوره هیچگونه امکان رای تکراری وجود ندارد و به صورت آنلاین این دستگاه احراز هویت می‌کند و روی سیستم جامع وزارت کشور، ثبت احوال و استانداری ها دیده می‌شود و در واقع رای دادن در این دوره کاملا اطمینان بخش و شفاف است.

وی اظهار داشت: کار دیگر دستگاه مکانیزه خیلی پیشرفته این است که در پایان رای گیری و شمارش آرا که البته به شیوه سنتی و گذشته آرا شمارش می‌شود پس از شمارش، آرا تجمیع شده و صورت جلسه قطعی می‌شود و توسط تمام نمایندگان رسمی در شعبه مانند نماینده فرماندار، نماینده هیات نظارت و همه کسانیکه باید امضا و تایید کنند نتیجه هر شعبه وارد دستگاه می‌شود و تجمیع آرا را دستگاه مکانیزه انجام می‌دهد و هیچگونه تجمیع دستی در این دوره نداریم و این دستگاه نشان می‌دهد که پس از تجمیع به وسیله این دستگاه و مقایسه با شمارش و تجمیع آرا در شورای نگهبان و هیات نظارت نتیجه رسمی اعلام می‌شود.

زینی‌وند گفت: در تمامی شعب اخذ رای تدابیر لازم، پیش بینی ها، تدارک و پشتیبانی اندیشیده شده و در حدود ۴۷ هزار نفر فرایند اجرایی برگزاری انتخابات را در استان انجام می‌دهند تا انتخاباتی سالم، پرشور و شفاف و رقابتی و امن در استان همدوش سایر نقاط کشور برگزار شود.

وی افزود: تعداد واجدان شرایط رای دادن یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۱۴ نفر است که از این تعداد ۱۴۸ هزارو ۳۹۰ نفر رای اولی هستند و امیدواریم مردم مشارکت بالایی داشته باشند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان همچنین با توصیه‌ به کاندیداها تصریح کرد: این استان گسترده و دارای حساسیت های قومی و مذهبی است و تقاضا می‌کنیم کاندیداها چهارچوب‌های قانونی را دقیق رعایت و از طرح مسائل تنش‌زا حتما پرهیز کنند و اگر کسی تخلف آشکاری داشته باشد حتی اگر تایید هم شود و رای بیاورد در بحث اعتبارنامه و مراحل بعدی مورد توجه قرار خواهد گرفت و بنابراین فرایند انتخابات در تبلیغات تمام نمی‌شود، اکثر تخلفات در این هفت روز تبلیغات اتفاق می افتد که باید کاندیداها به شدت توجیه و هوشیاری باشند تا هم موارد تنش‌زا نگویند و هم از موارد قانونی عدول نکنند و در موعد مقرر تبلیغات را شروع و به پایان برسانند تا انتخابات خوبی را در استان به همت و مشارکت بالای مردم با توجه و دقت همه دست اندرکاران برگزار کنیم.

استان سیستان و بلوچستان دارای ۸ کرسی از ۶ حوزه انتخابیه شامل حوزه انتخابیه زابل ۲ نفر، زاهدان ۲ نفر، خاش یک نفر، سراوان یک نفر، ایرانشهر یک نفر و چابهار یک نفر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.