محسن بستانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صبح امروز بیشینه سرعت وزش باد در زاهدان به ۵۸ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل موجب افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش دید افقی در هوای این شهر شد.
وی افزود: وزش باد علاوه‌بر زاهدان، در شهرهای نصرت آباد، خاش و مهرستان نیز در جریان است اما میزان خیزش گردوخاک و پراکنش آن در این شهرها متفاوت است.
سرپرست شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در مهرستان و خاش با وجود باد قابل ملاحظه از کاهش دید افقی و خیزش گردوخاک خبری نیست اما در نصرت آباد به دلیل وجود چشمه‌های تولید گردوغبار میزان دید افقی به ۵۰۰ متر کاهش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی همچنان وزش باد شدید تا روز چهارشنبه در سیستان و بلوچستان ادامه دارد البته روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه سرعت وزش باد در زاهدان و شهرستان‌های شمالی استان بیشتر از امروز خواهد بود.
بستانی با اشاره به احتمال اختلال در ترددهای جاده‌ای بویژه در محورهای زاهدان - نصرت آباد - بم و بم - ایرانشهر و زاهدان - زابل از رانندگان خواست تا در زمان وزش باد و گرد و خاک احتیاط کنند.
وی ادامه داد: سرعت وزش باد در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان قدری کمتر است و پیش‌بینی می‌شود بیشنه سرعت باد به ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد. 
سرپرست شبکه پایش هواشناسی سیستان وبلوچستان گفت: کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و تاسیسات، احتمال سقوط بنرهای تبلیغاتی و شکستن درختان، خطر سقوط اجسام از ارتفاع بویژه در ساختمان‌های نیمه کاره و اختلال در ترددهای جاده‌ای، ریلی و هوایی از اثرات مخرب وزش باد شدید و توفان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.