ابراهیم جاوشیری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۷ محور اصلی و فرعی و ۸۷۵ راه روستایی بر اثر سیل و طغیان رودخانه‌ها دچار انسداد شد که با تلاش شبانه‌روزی ۷۲۲ نفر نیروی راهداری و بکارگیری ۳۷۵ دستگاه ماشین‌آلات نیمه سنگین و سنگین فعال راهداری اکثر محورهای اصلی و فرعی و راه‌های روستایی به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت بازگشایی شد.

وی گفت: ۷۰ اکیپ راهداری به صورت شبانه‌روزی و بی وقفه برای بازگشایی و رفع مشکل مناطق آسیب دیده تلاش کردند و این تلاش‌ها ادامه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان افزود: بر اثر وقوع سیل حدود ۱۶ دستگاه پل و آب‌رو کاملا تخریب و حدود ۱۶۲ ابنیه شامل آبنما و پل دچار آسیب و خسارت شد و هزارو ۷۶۳ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی و سه هزارو ۸۶۰ کیلومتر از راه‌های روستایی تخریب و یا دچار آسیب شد.

وی بیان کرد: حجم بیشتر خسارت‌ها در شهرستان‌های نیکشهر، چابهار، فنوج، کنارک، قصرقند، دلگان و ایرانشهر بوده که با توجه به فاصله زیاد شهرها از یکدیگر و فاصله حدود ۸۰۰ کیلومتری از مرکز استان امدادرسانی از طریق جاده‌های روستایی به سختی انجام می‌شود.

جاوشیری ادامه داد: با توجه به حجم خسارات وارده، اداره‌ کل راهداری ایرانشهر جهت بازگشایی محورها از تمام ظرفیت نیروی انسانی و ماشین آلات راهداری خود و همچنین ماشین آلات راهداری و نیروی انسانی شرکت‌های پیمانکاری تحت اختیار استفاده کرد و با در نظر داشتن راهکارهای اصولی و فنی و مهندسی می‌توان از تکرار مکررات تخریب زیرساخت‌ها و ابنیه فنی و هدر رفت زمان، نیروی انسانی و استهلاک دستگاه‌های راهداری جلوگیری کرد.

وی گفت: از دست رفتن عرصه‌ها در بالادست، انجام نشدن یا کاهش شدت عملیات آبخیزداری، قطع بی‌رویه درختان، تصرف منابع طبیعی و گم‌شدن مسیر آب در بالادست و پایین‌دست را می‌توان اتفاقات تاثیرگذار در تخریب و وارد شدن خسارت به ابنیه فنی عنوان کرد که نیازمند همکاری دستگاه‌های نظارتی و قضایی با سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای برای احیای مسیرهای آبرو و جلوگیری از خسارت دیدن ابنیه‌ فنی است و باید حتما به آن توجه شود.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر تخریب پل‌ها را برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی از رودخانه‌ها عنوان کرد و افزود: برداشت بی‌رویه در پایین‌دست خسارت زیادی به پل‌ها وارد می‌کند که انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی نظارت بیشتری به برداشت رودخانه‌ها و سفره های زیرزمینی داشته باشند.

وی اظهار داشت: درحوزه سرباز ۱۲دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین ۱۰ شبانه روز برای برقراری و بازگشایی محور کشاری کستگ زردبن و احداث دیواره حفاظتی رودخانه سرباز جهت جلوگیری از آب بردگی محور اصلی واقع در پل سرباز زمان صرف شد که به نظر می‌آید اگر یک پل فلزی خرپایی در محل آب نمای تخریب شده در محور فرعی کشاری کستگ زردبن نصب شود در آتی از انسداد این محور و اتلاف هزینه جلوگیری کرده زیرا احتمال تخریب آب نما در سیل های آتی دور از انتظار نیست.

جاوشیری گفت: همچنین محور فنوج - کتیچ به رمشک که ظاهرا همچنان مسدود است نیز از این قائده مستثنی نبوده و باید فکری اصولی کرد زیرا بعد از هر سیل فورا به مرمت می اندیشیم در حالیکه باید به مساله بگونه‌ای دیگر نگاه کرد و به علل اصلی خرابی بسیاری از پل‌ها قبل از پایان عمرشان، عدم توجه به معیارهای هیدرولیکی در طراحی و اجرا و نگهداری توجه خاصی صورت گیرد.

وی افزود: ظرفیت گذر سیلاب از پل پایداری بازه رودخانه در محل احداث پل هدایت جریان نیروهای هیدرو دینامیک جریان آبشستگی و فرسایش در اثر تنگ شدگی و یا ایجاد مانع عواملی هستند که در تعیین جانمایی طول ارتفاع و آرایش پایه و تکیه‌گاه‌ها و مشخصات هندسی پایه ها و تکیه‌گاه‌های پل حائز اهمیت است که متاسفانه در کشور ما به این مسائل توجه کمتری می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حوزه قصرقند با شروع بارندگی گاهی ارتباط راه ۴۰ روستا مثل نیلگ بن، ربیگان و گز قطع می‌شود که علت آن نبود راه روستایی خاکی یا راه‌های فرعی آسفالته است که حتی ایجاد آب نما در پایین دست آسفالت در راههای فرعی هم کار ساز نیست و از داخل بستر رودخانه می‌گذرد و با فروکش کردن آب نیز به علت باتلاقی بودن امکان تردد کم شده که همین مورد را در دامِن نیز داشتیم که با ایجاد پل آهنی مشکل حل شد و راه‌های بستر رودخانه که اصولا راه‌های میان بر بود و بسته می‌شد برای همیشه حل شد.

وی گفت: در بحث ریزش کوه در محورهای ایرانشهر به خاش، ایرانشهر - نیکشهر و چابهار در محور ترانزیت با حجم بسیار بالا در محور ایرانشهر - سرباز متاسفانه گاهی با ریزش باران و در روزهای بعد شاهد حجم ریزش زیادی هستیم که باعث خسارت و چاله شدن و نشست آسفالت شده اما خوشبختانه تاکنون شاهد تلفات جانی نبودیم ولی می‌طلبد توجه ویژه به این امر صورت گیرد تا شاهد اتفاق ناخوشایندی نباشیم.

جاوشیری بیان کرد: انفجارات راه آهن و بارندگی باعث سست شدن سنگ‌های ترانشه در محور ترانزیت شده که باید سنگ‌های سست و بی پایه کوه ها در مسیرها توسط نیروهای راهداری رها سازی شود که چند سال پیش  کوه‌نوردان اداره این اقدام را در محور خاش گردنه خرما فروشان و دروازه قرآن انجام دادند و هزینه مالی هم ندارد.

وی افزود: همچنین اعمال روش‌های جلوگیری از ریزش سنگ در جاده های کوهستانی این استان از قبیل مالچ و بتن پاشی، فنس کشی و تعبیه فنس‌های فنری نیازمند اعتبار است تا از ریزش سنگ کوه به سطح جاده جلوگیری شود.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان گفت: راه دیگر که در صورت اجرا شدن می‌تواند تا ۸۰ درصد از ریزش ها جلوگیری کند این است که حداقل در نقاطی که شاهد بیشترین ریزش ها به صورت مداوم با حجم بالا هستیم، کم کردن ارتفاع کوه با بلدوزر که البته زمان بر است و هزینه دارد اما اگر در نقاطی که ریزش های حجمی و دایم دارند انجام شود جواب می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.