حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ساعت ۱۰.۳۰ دقیقه /شنبه/ از طریق فرودگاه کنارک وارد جنوب سیستان و بلوچستان شد و مسوولان استان به همراه مردم زیادی که در فرودگاه منتظر رسیدن رییس جمهوری بودند مورد استقبال استاندار، نماینده ولی فقیه و شماری از مسوولان این استان قرار گرفت.
دکتر روحانی در سفر یک روزه خود به سیستان و بلوچستان علاوه‌بر بازدید از مناطق سیلزده، در نشست ستاد مدیریت بحران استان نیز شرکت کرد.
رییس دفتر رییس جمهوری و وزرای کشور، راه و شهرسازی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، رییس جمهوری را در بازدید از مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان همراهی کردند.
در آیین استقبال از رییس جمهوری، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شماری از مدیران سیستان و بلوچستان و بزرگان طوایف و اقشار مختلف مردم شیعه و سنی نیز حضور داشتند.

بازدید از مناطق سیلزده
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی پس از ورود به فرودگاه کنارک با بالگرد در جمع مردم سیلزده روستای «کلانی» بخش دشتیاری شهرستان چابهار حضور یافت.
رییس جمهوری با حضور در میان مردم این روستای چابهار از نزدیک از آخرین وضعیت امدادرسانی به سیلزدگان اطلاع یافت و دستورات لازم را برای تسریع در امدادرسانی به آسیب دیدگان ناشی از سیل صادر کرد.
رییس جمهوری در جمع مردم کلانی گفت: شما مرزبانان عزیز کشور ایران هستید که در یک روستا کنار مرز کشور دوست، پاکستان قرار گرفته‌اید و امروز بخاطر سیل‌زدگی دچار مشکل شده‌اید.
وی با بیان اینکه باران به عنوان رحمت الهی هم نعمت بزرگی است و هم برخی اوقات مشکلاتی بوجود می‌آورد، گفت: متأسفانه در باران اخیر مشکلاتی برای مردم منطقه پیش آمده، خانه‌ها را آب گرفته و راه‌های ارتباطی و مسیرهای رفت و آمدهای مردم دچار مشکل شده و اموال آنها از بین رفته است.
روحانی با یادآوری اینکه سیل اخیر سبب تکمیل بسیاری از طرح‌های توسعه استان تسریع شود، گفت: درست است که سیل برای شما مشکل ایجاد کرد، اما در آینده برای این استان منشاء خیر خواهد شد.
وی افزود: سیستان و بلوچستان در دولت تدبیر و امید در سطح جهان جایگاه دیگری پیدا کرده و امروز چابهار برای بسیاری از کشورها مرکز تردد و حمل و نقل شده است.
رییس جمهوری افزود: اجرای پروژه راه‌آهن در سیستان و بلوچستان آغاز شده و رهبر معظم انقلاب اجازه دادند ۳۰۰ میلیون یورو برای تکمیل راه‌آهن چابهار اختصاص یابد؛ در آینده خواهید دید که راه‌آهن، کشتی، اتوبان و فرودگاه در کنار هم در این استان خواهد بود و این یک تحول بزرگ است.

برگزاری نشست هماهنگی مدیریت بحران
رییس جمهوری در ادامه بازدید از مناطق سیلزده با شرکت در نشست هماهنگی مدیریت بحران استان سییستان و بلوچستان که در پایگاه دهم شکاری نیروی هوایی کنارک برگزار شد شرکت کرد و گفت: ما مشکلات مردم سیستان و بلوچستان را برطرف خواهیم کرد و در کنار این مردم صبور هستیم.
وی افزود: نداشتن تلفات جانی در سیستان و بلوچستان برای دولت و همه زحمتکشان افتخار است.
روحانی گفت: مردم و خادمان دولت بعد از یک هفته مشکل برق سیستان و بلوچستان را حل کردند و اکثر روستاها مشکل برقشان حل شده که به معنای کارو تلاش بوده است.

ما به قول‌های خومان به جهان پایبند بودیم
روحانی تصریح کرد: ما باید بر اساس شرایط روز مشکلات را حل کنیم ما آنچه که در جهان قول دادیم پایبند بودیم و کسی توافق را زیر پا گذاشت که هم‌اینک شر جهان است.
وی بیان کرد: آنها در عراق، لبنان، پاکستان و افغانستان مشکلاتی را ایجاد کردند و عربستان را به یغما بردند.
رییس جمهوری گفت: سردار شهید سلیمانی زمانی که در میدان سوریه بود کسی جرات حضور در این کشور را نداشت و این سردار شهید در کنار مردم منطقه ایستادند.
وی ادامه داد: زمانی که مردم سوریه درگیر و دار وحشی‌ها قرار داشتند و مردم را در قفس زنده زنده می‌سوزاندند و همه ما کشتار مردم اهواز را دیدیم و مشاهده کردیم که  گروهی مزدور آمریکایی‌ آثار تاریخی سوریه را از بین بردند که در این شرایط نیروهای نظامی همراه مردم با دشمنان مقابله کردند.

بازسازی ۱۴ هزار منزل مسکونی
رییس جمهور در ادامه با اشاره به ابلاغ دستور بازسازی منازل آسیب دیده از سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۱۴ هزار منزل مسکونی شهری و روستایی توسط بنیاد بازسازی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت خود را موظف می‌داند که خسارت‌های سیل را جبران می‌کند، افزود: دولت همه توان و امکان خود را برای بازسازی خسارت‌های استان سیستان و بلوچستان به کار می‌گیرد.
حجت الاسلام روحانی ادامه داد: اینکه همه مسوولان و مردم اعم از شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان در کنار هم هستند نشان دهنده وحدت، اتحاد و همدلی مردم این نقطه از ایران اسلامی است و جای بسی خوشحالی دارد.

سرم ضدمار وعقرب تامین شده است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست بر تامین سرم ضد مار و عقرب به تعداد کافی برای مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
سعید نمکی اظهار داشت: تمام کادر بهداشتی درمانی در آماده باش و در حال خدمات رسانی به سیلزدگان هستند تا مشکل و بیماری به وجود نیاید.
وی ادامه داد: کادر پزشکی سیستان و بلوچستان مدیریت کردند تا در مناطق سیلزده این استان بیماری واگیردار شیوع پیدا نکند.
نمکی گفت که لاشه دام‌های تلف شده بر اثر سیلاب در جنوب سیتان و بلوچستان جمع‌آوری و دفن شده و تنها مقدار کمی باقی مانده است.

سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت 
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: سیلاب ۲۰ تا ۲۲ دی در این استان سبب بروز خسارت بیش‌از سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف زیربنایی، کشاورزی و واحدهای مسکونی منطقه شده است.
احمدعلی موهبتی بیان کرد: شهرستان‌های کنارک، چابهار، سرباز، نیکشهر، قصرقند و فنوج در سیل اخیر در شرایط بحرانی قرار داشتند و یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون متر معکب ورودی رودخانه‌های استان بوده است.
وی گفت: در سیلاب سیستان و بلوچستان راه ۸۷۵ روستا بسته شده بود که تاکنون راه ۷۴۵ روستا بازگشایی و تنها راه ۳۰ روستا بسته است.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: برق ۸۲۵ روستای سیلزده این استان قطع شده بود که هم اینک این مشکل برطرف شده است.
وی افزود: همچنین از مجموع ۲۴۵ روستای فاقد آب تنها ۹۹ روستا بدون آب هستند و شبکه آبرسانی بقیه وصل شده است.
موهبتی بیان کرد: ۵۲۲ روستای سیستان و بلوچستان در سیل ارتباط تلفنی آنها قطع شده بود که هم‌اینک این مشکل رفع شده است.

۶۰ طرح در سیستان و بلوچستان در حال اجراست
وزیر نیرو نیز در ادامه این نشست از اجرای ۶۰ طرح با سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد تومان در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: موضوع برق و انرژی از توجه بیشتری برخوردار است و دولت هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان در بخش‌های توزیع برق، نیروگاه و دیگر بخش‌ها در دست افتتاح دارد.
وی افزود: ۵۵ طرح شبکه توزیع در سیستان و بلوچستان قبل از پایان سال افتتاح می‌شود و این استان از سال آتی در صادرات انرژی نقش مهمی را در منطقه ایفا خواهد کرد.
وزیر نیرو گفت: در سال‌های اخیر در بخش انرژی سرمایه‌گذاری شده و منابع آب سیستان و بلوچستان جدا از خسارت فراهم شد و هم‌اینک یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در این استان ذخیره شده و باید در مدیریت منابع آب بیشتر تلاش کنیم.
وی بیان کرد: بارش در سیستان و بلوچستان تا کنون بیش‌از ۴۰ برابر سال قبل بوده و تمامی روستاهای این استان هم‌اینک در شرایط عادی قرار دارند.
اردکانیان اظهار داشت: ۹۹ روستا در سیستان و بلوچستان مشکل آب دارند که تلاش برای برطرف کردن این مشکل هستیم
وی ادامه داد: سیلاب ۲۲۰ میلیارد تومان در بخش آب و برق سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرده است.

بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد.
بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و ... آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس  دام در مناطق سیل زده تلف شده‌اند.

هم‌اکنون در استان سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای درحال بهره‌برداری است که سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی‌کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از مهم‌ترین آنهاست. می‌توان در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه ای این استان ذخیره سازی کرد؛ در بارش اخیر اکنون حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای شرب و صنعت استفاده خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.