رحمدل بامری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در روزهای اخیر بیش‌از ۳۰ مقام کشوری از جمله رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر نیرو، وزیر بهداشت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده نیروی زمینی سپاه، رییس بنیاد مسکن، رییس اورژانس کشور، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و سایر مسوولان برای بررسی اوضاع و نحوه‌ خدمات رسانی به سیلزدگان جنوب سیستان و بلوچستان سفر کردند.

وی افزود: بارندگی‌های سه روزه بیش از ۲۰۰ میلی‌متری در برخی مناطق جنوب سیستان وبلوچستان سبب شد تا ۲ سد بزرگ ۲۰۷ میلیون مترمکعبی زیردان و ۱۷۵ میلیون مترمکعبی پیشین سرریز کرده و مقادیر زیادی سیلاب وارد روستاهای منطقه شود.

فرماندار چابهار بیان کرد: جاری شدن سیلاب سبب شد تا بیش‌از ۳۵۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر در محاصره سیلاب قرار گیرند که با همت جهادی مسوولان و اقدامات پیشگیرانه حتی یک کشته در سیل اخیر نداشتیم که این خود نشان دهنده خدمات ارزنده دولت و مسوولان، اطلاع رسانی به موقع و پای کار بودن مردم را دارد.

وی ادامه داد: بیش‌از ۴۰ خبرنگار، عکاس، فیلمبردار و گزارشگر از رسانه‌های مختلف کشوری و محلی سیل چابهار را پوشش دادند.

بامری افزود: نیروهای مردمی واقعا در سیل تلاش کرده‌اند و امیدواریم تا عادی شدن شرایط پای کار باشند و مسوولان را برای خدمات رسانی و ارسال کمک‌ها به سیل زدگان یاری کنند.

وی تصریح کرد: هم‌اینک ۶ بالگرد در حال خدمات رسانی به سیل زدگان هستند و امداد رسانی زمینی هم با سرعت توسط مسوولان مختلف در حال انجام است.

فرماندار چابهار بر راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در مرکز بخش‌های پلان، دشتیاری و اعزام پزشک به مناطق مختلف سیلزده و افزایش آمبولانس‌ها به ۳۰ دستگاه، جذب پرستار، بهورز و پزشک تاکید کرد و گفت: هماهنگی لازم برای بیمارستان صحرایی صورت گرفته که نیاز است هرچه سریعتر این مهم محقق شود.

وی بر افزایش امداد هوایی و استقرار اورژانس هوایی در چابهار تاکید کرد و افزود: بعد از گذشت یک هفته از سیل و بارندگی‌های مخرب بیش‌از ۵۰ درصد روستاهای چابهار همچنان در محاصره سیل هستند و نیاز به امدادهوایی دارند.

بامری استقرار حداقل ۲۰ فروند بالگرد برای کمک رسانی و ارسال نیروی امدادی به روستاها را خواستار شد و ادامه داد: هم‌اینک ۶ بالگرد در حال خدمات رسانی هستند که این تعداد با توجه به حجم بالای تخریب راه‌های روستایی و محاصره بودن روستاها در سیل کافی نیست.

وی از وزارت بهداشت و درمان خواست هرچه سریعتر مرکز تسهیلات زایمانی و زایمان بستر پیرسهراب و سه نقطه پرجمعیت چابهار را راه‌اندازی تا مردم و مادران باردار در مواقع بارندگی در پشت سیلاب گرفتار نشود.

فرماندار چابهار تخصیص اعتبار و تکمیل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی، جذب نیروهای بومی و پزشکان متخصص، ایجاد خانه‌های بهداشت و تکمیل چارت بهداشتی و درمانی، بازسازی خانه‌های بهداشت، تامین اعتبار برای ارتقای سلامت برای مقابله با مالاریا و تامین سرم عقرب و مار را از سوی وزارت بهداشت و درمان خواستار شد و افزود: در بارندگی‌های اخیر مار و عقرب زیاد شده و نیاز است هزاران لاشه دام‌های تلف شده اهلی و وحشی، پرندگان و مرغ‌های محلی بصورت بهداشتی جمع آوری و دفن شوند.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد چارت بهداشتی و درمانی چابهار خالی است و می‌طلبد با نگاه ویژه حداقل مشکلات حوزه بهداشت و درمان مرتفع تا شاهد سلامت جامعه در این منطقه ویژه اقتصادی، گردشگری و تجاری باشیم.

بامری بر تشویق پزشکان و کادر بهداشتی و درمانی چابهار از سوی وزیر بهداشت تاکید کرد و گفت: این نیروها با حداقل امکانات و رفاه اندک در مناطق مرزی در حال خدمات رسانی به سیلزدگان هستند.

وی ادامه داد: آموزش برای جمع‌آوری لاشه حیوانات و دام‌های تلف شده، مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و دام ضروری است و باید همه‌ی مراکز حداقل ۲ پزشک داشته باشند. 

فرماندار چابهار گفت: سیلاب بیش‌از سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان را تخریب و سبب نابودی محصولات فصلی و باغی شده است.

وی با اشاره به اینکه روستاهای کلانی، منطقه عورکی و دلگانها با مشکلات زیادی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: هم‌اینک مهمترین نیاز سیلزدگان چادر، آب معدنی، موادغذایی و از همه مهمتر بازگشایی راه‌های بسته شده است که هم وزارت راه و شهرسازی، پیمانکاران بومی و ادارات و ارگان‌های مختلف باید ماشین آلات سنگین را به منطقه اعزام تا شاهد بازگشایی راه‌ها و ارسال کمک به مردم سیلزده باشیم.

بامری بیان کرد: یک هفته است که مدارس چابهار به دلیل آبگرفتگی و تخریب تعطیل است و باید هر چه سریعتر ترمیم شوند.

وی بزودی با هماهنگی‌های انجام شده ۲ آشپزخانه برای پخت غذای گرم در مناطق سیلزده راه‌اندازی می‌شود تا مردم بتوانند از غذای گرم بهره‌مند شوند.

فرماندار چابهار از حضور نیروهای هلال احمر، بنیاد مسکن و بسیج قدردانی کرد و افزود: قرار است سخنگوی دولت، رییس بنیاد مستعفان، بنیاد مسکن کشور، فرمانده نیروی زمینی سپاه و سایر نهادهای مختلف کشوری از مناطق سیلزده جنوب سیستان وبلوچستان بازدید کنند و مسائل و مشکلات را مورد رسیدگی قرار دهند.

وی  بر ارسال بیش‌از ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین نظیر بولدزر، لودر، بیل میکانیکی، کامیون و تانکر آبرسان تاکید کرد و گفت: با همت جهادی می‌توان مناطق سیلزده را بازسازی و شرایط را به حالت عادی قبل باز گرداند.

بامری اظهار داشت: هزاران واحدمسکونی خشتی و گلی و غیر استاندارد تخریب شده که نیاز است بنیاد مسکن برای ساخت خانه‌های مقاوم ورود کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.