به گزارش ایرنا پنج روز از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان می­ گذرد و همچنان بسیاری از مردم سیلزده با مشکلات آبگرفتگی و خسارات ناشی از سیل دست و پنجه نرم می کنند اما در این سرمای زمستان دلشان به کمک ها و امدادهایی گرم است که در هر ساعت از شبانه روز بی وقفه ادامه دارد تا هر چه زودتر شرایط به حالت عادی بازگردد.

این روزها بسیج همگانی مردم و مسوولان صحنه هایی از عزم و وحدت ملی را در دورافتاده ترین نقاط سیستان و بلوچستان به نمایش می گذارد.

از ارسال کمک های مردمی گرفته تا سفر رییس مجلس شورای اسلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر ارتباطات، وزیر نیرو و دیگر مسوولانی که برای دیدن مشکلات مردم این استان از نزدیک در مناطق سیل­ زده حاضر شدند همه و همه موجبات دلگرمی است و امیدواری را در دل ها زنده می کند.

این کمک ها فقط به حوزه جغرافیایی سیستان و بلوچستان محدود نمی شود چرا که دیگر هم وطنان کیلومترها دورتر برای کمک به سیلزدگان این استان فعالیت می کنند. به عنوان مثال از شب گذشته تا کنون مردم خیرّ و نیک اندیش شهرستان ورامین بیش از ۱۵۰ میلیون ریال برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان اهدا کردند. این در حالی است که بسیاری از استان های کشور مانند زنجان، اصفهان، کرمان و خراسان جنوبی کمک های مادی و فنی خود را به مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان ارسال و آمادگی خود را برای کمک های بیشتر اعلام کرده اند و در برخی استان های دیگر نیز اقدام به جمع آوری کمک های مردمی شده که تا چند روز دیگر به دست مردم سیلزده خواهد رسید.

هر چند برخی مشکلات به وجود آمده مانند قطع خطوط ارتباطی و یا بسته شدن محورهای ارتباطی یکی پس از دیگری در حال برطرف شدن است اما حجم تخریب سیل و شعاع اثرگذاری آن آنقدر زیاد است که به گفته مسوولان در بسیاری از نقاط روند امدادرسانی با مشکل روبرو شده و به کندی صورت می گیرد.

راه ارتباطی ۳۹۰ روستای سیلزده سیستان و بلوچستان همچنان بسته است

استاندار سیستان و بلوچستان امروز در جریان بازدید هوایی از مناطق سیلزده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: راه ارتباطی ۳۹۰ روستای سیلزده سیستان و بلوچستان همچنان بسته است.

احمدعلی موهبتی اظهار داشت: همزمان با بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان بویژه نیمه جنوبی راه ارتباطی ۸۹۰ روستای استان به طور کامل قطع شد که با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی تاکنون راه ۵۰۰ روستا باز شده است.

وی ادامه داد: همچنین براساس آخرین آمار از مجموع ۷۸۳ روستای سیستان و بلوچستان که دچار قطعی برق شده بودند تاکنون برق ۴۷۳ روستا وصل شده است.

موهبتی از برقراری شبکه آب در ۵۳ روستای سیلزده استان خبر داد و افزود: در سیلاب اخیر آب ۲۴۵ روستا قطع شده بود که با تلاش تیم‌های شرکت آب و فاضلاب استان شبکه آب ۵۳ روستا مجدد به شبکه بازگشته است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بارندگی‌های بی‌سابقه این مدت در سیستان و بلوچستان هم‌اینک علاوه‌بر دستگاه‌های خدمات رسان هفت فروند بالگرد، ۴۶ فروند قایق و یک فروند لنج در مناطق جنوبی استان درحال ارائه خدمات به سیلزدگان هستند.

وی بیان کرد: تمامی ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان برای کمک رسانی به مردم سیلزده بسیج شده و مسوولان در کنار مردم به خدمات رسانی مشغول هستند.

ارتباط مخابراتی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ارتباط مخابراتی برخی مناطق در جنوب این استان که بر اثر بارش باران، سیلاب و بسته شدن مسیرها قطع شده بود، هم‌اینک وصل شده و در هیچ کجای این استان قطعی نداریم.

نیک‌محمد بلوچزهی اظهار داشت: بر اثر بارش باران و سیل در جنوب سیستان و بلوچستان ارتباط مخابراتی قصرقند، نیکشهر و بنت قطع شده بود که با تلاش نیروهای مخابرات وصل شد.

وی گفت: هم‌اینک ارتباط مخابراتی در تمامی مناطق سیل‌زده استان برقرار شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و اگر هم قطع شود موقتی بوده و فوری وصل خواهد شد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان افزود: شرکت ارتباطات ضمن ابراز همدردی با سیل زدگان در راستای مسئولیت اجتماعی و تسهیل ارتباطات در مناطق سیل‌زده تمامی مکالمات درون شبکه (به مقصد همراه اول و تلفن ثابت) را از روز گذشته تا پایان روز جمعه ٢٧ دی‌ در شهرهای کنارک، نیکشهر، فنوج، قصرقند، چابهار، سرباز، میرجاوه، دلگان و روستاهای این مناطق رایگان اعلام کرد. 

حمایت همه جانبه سپاه پاسداران در رفع مشکلات سیلزدگان

 فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که امروز سه‌شنبه به منظور بازدید از مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان و تسریع در روند امدادرسانی نیروهای نظامی به سیل زدگان به این استان سفر کرد، در بدو ورود به چابهار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سپاه تمام امکانات خود را برای امدادرسانی به سیلزدگان جنوب سیستان و بلوچستان به کار می گیرد.

سردار حسین سلامی افزود: بالگردهای نیروی زمینی سپاه در مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان در حال امداد رسانی هستند و به زودی بالگرد نیروی دریایی سپاه نیز به آنها می پیوندند.

وی بیان کرد: نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز هم‌ اینک در حال انتقال امکانات خود به مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان است.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: پنج گروه مهندسی سپاه با ۵۰ دستگاه ماشین آلات در حال بازگشایی مسیرها و راه‌های بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان هستند.

وی ادامه داد: این ماشین آلات علاوه‌ بر بازگشایی مسیرها از پیشروی سیل در مناطقی که تحت محاصره سیلاب قرار دارند جلوگیری می کنند.

سردار سلامی اظهار داشت: نیروی دریایی سپاه پاسداران در دو روز گذشته امکانات بسیار خوبی وارد مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان کرده و گروه‌های جهادی و بسیجیان محلی نیز وارد عمل شده و در حال امدادرسانی به سیلزدگان جنوب سیستان و بلوچستان هستند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما تمام امکانات استان‌های همجوار و استان‌های معین را به سمت منطقه گسیل خواهیم کرد.

سردار سلامی تاکید کرد: از همان ساعات اولیه سیلاب با حضور میدانی و استقرار قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه و فعالیت سپاه سلمان سیستان و بلوچستان کار امدادرسانی به سیلزدگان این استان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: امروز یک بیمارستان صحرایی با امکانات پیشرفته در جنوب سیستان و بلوچستان مستقر خواهد شد و به صورت تخصصی به درمان بیماران خواهد پرداخت.

تحویل ۳۰ تن ملزومات ضروری به سیل‌زدگان کنارک و چابهار

فرمانده منطقه سوم نبوت نداجا کنارک در جنوب سیستان وبلوچستان نیز روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ۳۰ تن ملزومات ضروری شامل بسته‌های غذایی، وسایل گرمایشی و پوشاک برای سیل‌زدگان بخش زرآباد کنارک از سوی این منطقه تهیه و تحویل روستاهای سیل‌زده کنارک و چابهار شد.

دریادار دوم عرشه مصطفی تاج‌الدینی اظهار داشت: با توجه به سیل عظیم وخسارات وارده به مردم شهرستان های چابهار و کنارک کاروان وحدت و همدلی متشکل از ۹۰ نفر از کارکنان پایور و وظیفه با ۲ دستگاه اتوبوس و ۹ دستگاه ماشین هایلوکس و ۲ دستگاه کامیون برای کمک به سیل زدگان در روستاها و بخش‌های شهرستان کنارک و چابهار اعزام شدند.

وی افزود: پس از اطلاع از گرفتار شدن ۶ نفر از اهالی شهر زرآباد از توابع شهرستان کنارک در سیلاب با اعزام به موقع و سریع بالگرد منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش مستقر در کنارک این نفرات نجات یافتند.

وی بیان کرد: هم اکنون محور کنارک به جاسک در پی شکستگی جاده بر اثر طغیان رودخانه‌ها بسته است برای همین منظور کارکنان مناطق دوم و سوم نیروی دریایی ارتش مستقر درشهرستان‌های جاسک و کنارک با بهره‌گیری از تمام توان و تجهیزات آمادگی امدادرسانی دریایی و زمینی به مردم سیل زده این منطقه‌ها را اعلام کرده و تاکنون نیز اقدامات تأثیرگذاری در این راستا  انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: جانفشانی های دریادلان غیور منطقه سوم نبوت نداجا به مردم سیل زده روستاها و بخش های شهرستان کنارک بر کسی پوشیده نیست و نیروهای اعزامی منطقه سوم نبوت نداجا هم اینک در حال امدادرسانی به مردم سیل زده روستاهای شهرستان کنارک هستند.

فرمانده منطقه سوم نبوت نداجا کنارک گفت: در پی بالا آمدن آب سدها و جاری شدن سیل طی روزهای اخیر در شهرستان چابهار و بویژه شهرستان کنارک، نیروهای جان بر کف دریایی ارتش مستقر در شهرستان کنارک از همان ابتدا به کمک سیل زدگان شتافتند و به مردم عزیز وگرانقدر روستاها وبخش ها بویژه زرآباد کمک کردند.

امیر تاج الدینی تصریح کرد: در ادامه روند این تلاش های خداپسندانه تکاوران ولایی تیپ سوم حضرت حمزه سیدالشهدا به همراه فرماندار کنارک به روستاها وبخش های مختلف شهرستان کنارک از جمله بخش زرآباد اعزام شدند.

وی افزود: بالگرد یگان هوادریای منطقه  که محور این امداد رسانی بود با کمک تکاوران وبومیان بخش زرآباد، از اهالی روستا که راه ارتباطی شان با شهرستان و نقاط دیگر براثر جاری شدن سیل بسته شده بود، بسته های غذایی ،پوشاک، بهداشتی ودرمانی ارسال کردند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه تعدادی از هموطنان به علت نبود جان پناه و مکان زندگی و استراحت و همچنین اینکه از لحاظ جسمی دچار عارضه شدید بیماری شده بودند توسط بالگرد پایگاه سوم هوادریا نداجا به مراکز درمانی منطقه سوم انتقال یافتند.

فرمانده منطقه سوم نبوت نداجا کنارک با اشاره به اینکه احساس تکلیف ومسئولیت محور جوشش ایثار وفداکاری دریادلان منطقه سوم نبوت نداجا است، خاطرنشان کرد: روند مردم یاری وامداد رسانی دریادلان منطقه سوم در مناطق سیل زده شهرستان های چابهاروکنارک همچنان باصلابت ادامه دارد.

وی بیان کرد: دریادلان منطقه سوم نداجا در ادامه خدمت رسانی به مردم با اعزام یک فروند بالگرد در قالب بسته های غذایی و بهداشتی به کمک و یاری مردم بخش نوبندیان شهرستان چابهار که دارای روستاهای فراوان است، شتافتند.

وی گفت: نجات جان وکمک به همنوع وهم وطن پیرو منویات فرماندهی معظم کل قوا امری واجب برای نیروهای مسلح و در سرلوحه امور  است.

فرمانده منطقه سوم نبوت نداجا کنارک افزود: محموله کمک ها و بسته های غذایی و پوشاک، بهداشتی و درمانی توسط بالگردهای پایگاه سوم هوادریا وتکاوران به مردم  سیل زده شهرستان های چابهار وکنارک بصورت متناوب و باحضور شبانه روزی دریادلان از همان روزهای آغاز بارش و طغیان رودخانه ها و سدها ارسال و ادامه خواهد داشت.

 امیر تاج الدینی ادامه داد: نیروی دریایی راهبردی  ارتش بویژه دریادلان منطقه سوم درجنوب شرقی کشور همواره در خدمت مردم بوده و هم‌ اکنون نیز آماده انتقال هرگونه بار و کمک های مردمی و هلال احمر به مناطق سیل زده است.

وی با اشاره به اقدمات نیروی دریایی ارتش برای امدادرسانی به سیل‌زدگان شهرستان کنارک وچابهار ، از تلاش این نیرو برای اتصال مسیرهای ارتباطی، وصل آب آشامیدنی و لایروبی رودخانه و سدها و امدادرسانی ویژه به مردم خبر داد و گفت: فعالیت‌های لازم در راستای سیل زدایی. بازگشایی راه‌ها، احیای شبکه آب‌رسانی ادامه دارد و دریادلان دوشادوش سایر نهادها همواره درخدمت مردم هستند.

فرمانده منطقه سوم نبوت نداجا کنارک ادامه داد: مراحل بعدی مردم یاری طبق برنامه ریزی انجام شده تا برگشتن وضعیت مناسب وعادی درمناطق گرفتار سیل همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با تشریح برخی از اقدامات در زمان سیل چابهار و کنارک خاطرنشان کرد: تیم کامل غواصی منطقه به همراه تجهیزات مخصوص و قایق جیمینی برای کمک رسانی به افراد گرفتار شده و در محاصره آب در رودخانه سرکان در شب اول حادثه در شرایط بارندگی شدید اعزام و موفق شده جان چهار نفر از افرادی که در رودخانه سرکان در محاصره آب بودند نجات و به مراکز درمانی شهرستان انتقال دهد.

وی بازدید و حضور در صحنه به همراه فرماندار و رئیس شورای اسلامی شهرستان کنارک در محل وقوع سیلاب در روستاهای اطراف شهرستان و اعمال مدیریت لازم بر عملکرد تیم های غواصی و خودروهای اعزامی، اعزام خودروی های سنگین از جمله کامیون کمپرسی و لودر به روستاهای حادثه دیده برای هدایت سیلاب را از جمله برنامه های اجرا شده ذکر کرد و گفت: همچنین انتقال کمک های جمع آوری شده و جابه جایی کارکنان به اماکن پیش بینی شده در سطح شهرستان از سوی شورای مدیریت بحران از دیگر اقدامات انجام شده است. 

وی به اعزام یک فروند بالگرد به بخش زرآباد به همراه کمک های مردمی و انتقال فرماندار و رئیس شورای مدیریت بحران شهرستان به آن بخش جهت انتقال افراد گرفتار شده در محاصره سیلاب و آب های فصلی از دیگر اقدامات ذکر کرد.

وی گفت: کمک های مردمی در کمترین زمان ممکن به محل انتقال یافته و تعدادی از شهروندان بخش زرآباد از محاصره سیلاب نجات یافته و به محل امن انتقال یافتند.

وی اعزام یک فروند بالگرد دیگر در روز گذشته به همراه کمک های غیر نقدی تهیه شده از سوی منطقه جهت توزیع در بین مردم سیل زده در بخش های نوبندیان و جکیگور از توابع شهرستان چابهار را از دیگر خدمات این منطقه عنوان کرد و افزود: خدمات رسانی توسط نیروهای نداجا را شخصا مدیریت و نظارت می کنم و در این ماموریت پس از مرحله اول کمک رسانی، اقدامات لازم از سوی نیروی دریایی بوسیله بالگرد اعزامی در حال انجام است.

بازدید رییس مجلس شورای اسلامی از مناطق سیلزده

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به همراه رضا اردکانیان وزیر نیرو و استاندار سیستان و بلوچستان امروز سه شنبه به صورت هوایی از منطقه سیلزده چابهار بازدید و بر تداوم خدمات رسانی‌ها و حل مشکلات سیل زدگان تاکید کردند.

وی در جمع مردم روستای صدیق زهی چابهار گفت: جاده‌ها و مسیرهای ارتباطی برخی روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان قطع شده که این امر امدادرسانی به مردم را با کندی روبه رو کرده است.

وی اظهار داشت: بازگشایی مسیر روستاهای سیلزده سیستان و بلوچستان در اولویت دستگاه‌های امدادرسان قرار دارد.

وی بیان کرد: دستگاه‌های امدادرسان از همان روز نخست برای خدمات‌رسانی و امدادرسانی به مردم سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان با دستور رهبر معظم انقلاب بسیج شدند تا نیازهای اولیه سیل زدگان را فراهم کنند.

مشکل برق روستاهای سیلزده تا ۲۴ ساعت آینده حل می شود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش‌های گسترده‌ای از جانب نیروهای امدادرسان از جمله سپاه، بسیج، هلال احمر و غیره در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

لاریجانی با اشاره به قطعی برق برخی از مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: براساس قول وزیر نیرو ‌مشکل قطع برق روستاها تا ۲۴ ساعت آینده حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شغل بیشتر روستاییان و اهالی منطقه کشاورزی و دامداری است، با کمک وزارت جهاد کشاورزی خسارات وارده به کشاورزان شناسایی و برای آن چاره‌اندیشی خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه‌ی مسوولان برای رفع نیازهای ارتباطی، بهداشتی و سایر نیازهای فوری طی روزهای آینده در مناطق سیل‌زده حضور خواهند یافت و پس از برطرف شدن نیازهای اولیه برآورد خسارات انجام خواهد شد.

لاریجانی گفت: ضرورت دارد تا بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی تسهیلات مناسب را برای بازسازی و تعمیر منازل در اختیار مردم سیل زده سیستان و بلوچستان قرار دهد.

حضور وزیر ارتباطات در مناطق سیل زده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز امروز سه‌شنبه پس از ورود به کنارک عازم مناطق سیل زده نیکشهر شد .

محمدجواد آذری‌جهرمی ضمن بازدید از مناطقی که دچار مشکل شده‌اند، از نزدیک با مردم سیل‌زده به گفت‌وگو پرداخت و سپس از پل هیتان که به پنج تیر مخابراتی صدمه زده و خطوط را بطور کامل قطع کرده بود دیدن کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا وی همچنین از روستای دل‌پیر و یک پل شکسته و چندین خانه خسارت دیده در این محدوده بازدید و پس از آن به سمت رودخانه ملوران حرکت کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سپس عازم بخش بنت نیکشهر شد و در روستای دستگرد که دچار خسارات زیادی شده حضور یافت و با مردم سیل زده برای بررسی مسائل و مشکلات آنان گفت و گو کرد.

علاوه بر این مسئولان سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به منظور بازدید از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان شامگاه دوشنبه وارد چابهار شده است.

رییس سازمان اورژانس کشور نیز دیشب به منظور بازدید از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان و نظارت بر روند ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و فوریت‌های پزشکی به این استان سفر کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.