سهیلا عسگری که به منظور شرکت در جشنواره آسوریک به زاهدان سفر کرده است، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جشنواره آسوریک برای نخستین بار حدود ۲۰ سال پیش با تلاش هنرمند برجسته و فقید سیستان و بلوچستان مرحوم علی شهری در زاهدان برگزار شد که در کیفیت و استانداردهای خوبی قرار داشت.

وی گفت: به عنوان یکی از متولیان بخش فرهنگ و سینما در تلاشیم تا چهره منفی سیستان و بلوچستان را تغییر دهیم و یکی از دلایل برگزاری جشنواره آسوریک در زاهدان نیز همین مساله بوده است.

مدیر جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران افزود: علت برگزاری جشنواره آسوریک در سیستان و بلوچستان داشتن ظرفیت‌های زیست محیطی بسیار بدیع، بکر و مناسب برای ساخت فیلم و همچنین معرفی هنرمندان این استان در سه حوزه عکس، فیلم و فیلم‌نامه است.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان جاذبه‌های بکر و توریستی فراوانی دارد که باید به خوبی و شایستگی معرفی شوند به عنوان مثال زاهدان به عنوان یک شهر مرزی نگاه‌های زیادی را به خود جلب کرده که امیدواریم با فعالیت‌های فرهنگی که در شهرهای مرزی انجام می‌شود نگاه کل کشور و بویژه هنرمندان به این استان جلب و ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و جاذبه‌ها بدرستی معرفی شوند.

سیستان و بلوچستان استانی با فرهنگ و مردمی مهربان و مهمان‌نواز

یکی از فیلم‌سازان استان یزد که با فیلم داستانی «هوادار» در جشنواره آسوریک شرکت کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیستان و بلوچستان استانی خوب، زیبا و با فرهنگ غنی و مردمی مهربان و مهمان‌نواز است.

هادی رحیم‌دل با اشاره به اینکه بار دوم است که به این استان سفر می‌کند گفت: اصالت فرهنگی از سیستان شروع شده و این استان از هر نظر بکر و دیدنی است.

وی افزود: نباید به سیستان و بلوچستان نگاه منفی داشت بلکه باید به دنبال معایب موجود بود و عموما اگر تصویری واقعی اما منفی و انتقادی از این استان به نمایش گذاشته می شود باید مدیران استانی به دنبال رفع آن معایب برآیند زیرا مستندساز، تصویرساز یا خبرنگار رسالتش نشان دادن واقعیت‌ها است که حرف و درد دل مردم را بگوید چون ما صدای دل آدم‌هایی هستیم که صدایشان شنیده نمی‌شود.

این فیلم‌ساز جوان یزدی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دارای جاذبیت بی‌شماریست که باید فضاهای خوب و جذابیت‌های این استان به تصویر کشیده و معرفی شود، ادامه داد: هر فیلم‌ساز باید متناسب با نوع تفکرش ایده دهد و این منطقه فیلمسازهای خوبی در ایران دارد که باید به آنها بها داد و مدیریت کلان استان می‌تواند از تفکر این افراد در جهت رفع معایب استفاده کند.

فیلم‌ساز فیلم کوتاه پاس از تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مردم سیستان و بلوچستان مردمی خونگرم و مهمان‌نواز هستند که اجازه نمی‌دهند مهمان احساس غریبی کند.

الیکا عبداللهی گفت: متاسفانه در خیلی از فیلم‌ها چهره منفی از سیستان و بلوچستان نشان داده شده که شاید علتش استقبال زیاد اینگونه فیلم‌ها در فستیوال های خارجی باشد که فیلمسازها را ترغیب می‌کند به این سمت رفته و فیلم بسازند اما مردم دیگر خسته شدند و باید جلوه‌های مثبت نیز نشان داده شود زیرا این استان بسیار مظلوم واقع شده است.

وی افزود: من به عنوان یک فیلمساز تمایل دارم بیشتر راجع به فرهنگ اصیل مردم سیستان و بلوچستان تحقیق کرده و یک فیلمنامه راجع به این موضوع بنویسم.

این فیلمساز تهرانی معتقد است: جشنواره آسوریک خیلی منظم و خوب در زاهدان در حال برگزاری است.

به گزارش ایرنا  شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان آسوریک از ۹ تا ۱۲ دی ماه جاری به مدت چهارروز با شرکت ۱۱ استان در زاهدان در حال برگزاری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.