حبیب الله دهمرده روز جمعه در نشست بررسی طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان که با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در سرسرای فرمانداری زهک برگزار شد اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد اتاق فکر در دانشگاه زابل با حضور عناصر طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان، متخصصان رشته کشاورزی، بهره‌برداران و استانداری امضا شده است.

وی تصریح کرد: این اتاق فکر باید به صورت شبانه‌روزی تشکیل تا سوء تفاهم بهره‌برداران نسبت به ابعاد مختلف طرح برطرف شود.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی الگوی جدید کشت، کارخانه فرآوری، خرید تضمینی محصولات و نگهداری سیستم آبیاری را از سوی مجریان طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان خواستار شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: جهاد کشاورزی در تمام ابعاد طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان پاسخگوی بهره‌برداران این طرح است.

غلام حیدر ذورقی افزود: تاخیر در اجرای این طرح بدلیل نبود بودجه بمدت ۱۳ ماه طول کشید که با حمایت و پیگیری دکتر دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس این طرح با اخذ مجوز مرحله بودجه را دریافت و طرح دوباره فعال شد.

وی گفت: جهاد کشاورزی هیچ وقت مانع رها سازی آب برای کشاورزان نشده است و طرح آزاد سازی آب به زمین‌های کشاورزی روال خودش را دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: بر اساس توافق و پیگیری استاندار سیستان وبلوچستان از محل چاه نیمه اول و چهارم ۱۵۰ میلیون متر مکعب در مرحله اول از طریق انهار سنتی به شهرستان‌های هامون، نیمروز، زابل، و زهک آب رها سازی شد.

به گزارش ایرنا سرپرست وزارت جهاد کشاورزی امروز جمعه با سفر به شمال سیستان و بلوچستان از زمین‌های کشاورزی آبگیری شده طرح آبیاری دشت سیستان و ایستگاه‌های پمپاژ مسیر این طرح در شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز دیدن کرد.

عباس کشاورز به همراه معاون آب و خاک این وزارتخانه و رییس سازمان امور اراضی کشور به منظور بررسی نحوه اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان شامگاه پنجشنبه وارد زاهدان شد.

طرح انتقال آب به دشت سیستان در پی سفر هیات دولت در ابتدای سال ۹۳ مصوب و با عنایت رهبر معظم انقلاب بخش اول اعتبار آن با رقم ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص و جهت اجرا به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو ابلاغ شد.

با توجه به خشکسالی‌های ۲۰ سال سیستان و بلوچستان این طرح میتواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.