علی مراد اکبری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از طرح پرواربندی شتر چاهداشی شهرستان نهبندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چه بسا که بشر به ناچار در آینده چشم به آب دریاها بدوزد ولی آنچه مسلم است اینکه این منبع هزینه بر است.
وی گفت: در کوتاه مدت نخواهیم توانست در عرصه های مختلف به ویژه بخش کشاورزی که آب دریا برای آن مناسب نیست، امیدوار باشیم.
وی افزود: با خشکسالی های پیاپی در کشور، علمای حوزه آب هم هشدار داده اند سیر کاهش شدید مخازن آب، آب های زیرزمینی و سطحی یقینا ما را به سمت منابع آبی جدید از جمله انتقال آب از دریا رهنمون خواهد کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره سفر هیات پارلمانی و اجرایی به خراسان جنوبی اظهار کرد: طی بازدیدهایی که انجام شد مشکلات کشاورزان و بهره برداران شهرستان ها را شنیدیم و رسالت ما پیگیری رفع مشکلات است.
وی گفت: همچنین نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی از جمله وظایف ماست که تعهدات وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست را رصد کردیم و مشکلات کشاورزان را مطرح و برای رفع آن پیگیری های لازم را انجام می دهیم.
اکبری درباره انتقال آب به خراسان جنوبی بیان کرد: در مطالعات و برنامه ریزی ها در جلساتی که با وزرای نیرو در ادوار مختلف در کمیسیون کشاورزی داشتیم به این موضوع پرداخته شده است که امید است راه حلی درازمدت برای این مشکل پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای ظرفیت های منحصر به فرد در حوزه کشاورزی است افزود: شهرستان نهبندان از گذشته های دور ظرفیت پرورش شتر را داشته که بیش از این تلاش می کنیم مشکلات شترداران را احصا کنیم.
وی ادامه داد: به گفته یکی از پرورش دهندگان شتر این استان، تولید گوشت شتر به مراتب کم هزینه تر و پربازده تر از انواع گوشت سفید و قرمز است که این مزیت جزو ظرفیت های خاص منطقه محسوب می شود.
معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری گفت: در بودجه سال 97 اعتبارات این حوزه ها نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری دارد.
وی اضافه کرد: استان هایی از جمله خراسان جنوبی که در این زمینه اوضاع مستعدتری برای ذخیره روان آب ها دارند باید استعداد یابی و آسیب شناسی شود.
وی در ارتباط با احیای قنوات گفت: در این زمینه هنوز به جمع بندی لازم دست نیافته ایم اما نگاه مجلس و دولت در سال جاری حمایت از قنوات در حوزه آبخیزداری است.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی دیروز (چهارشنبه) وارد بیرجند شدند و امروز در هیات های جداگانه از شهرستان های مختلف استان خراسان جنوبی بازدید کردند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور خاک و آب، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس، استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس و جمعی از مسئولان استان امروز (پنجشنبه) از مجموعه کشت و صنعت بیدمشک سربیشه، آبیاری تحت فشار کشت و صنعت پیوند خاوران مختاران، باغات و قنوات خشکیده عربخانه، آبیاری زیرسطحی روستای اسماعیل آباد نهبندان، طرح پرواربندی شتر 300 نفر چاهداشی و کارخانه خوراک دام نهبندان بازدید کردند و از نزدیک با مشکلات و مسایل بخش کشاورزی این شهرستان ها آشنا شدند.
خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد و کشاورزی بخش اصلی اقتصاد این استان مرزی را به خود اختصاص داده است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.