مجید محبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نصب سامانه‌های آنلاین، توجه به اصالت بارنامه ها، برخورد با سرشبکه های قاچاق، شناسایی و کشف مراکز دپوی سوخت و سایر اقدامات مبارزه ای از دلایل مهم کشف موادسوختی قاچاق در چند سال اخیر در سیستان و بلوچستان بوده است.

وی با بیان اینکه کشف موادسوختی طی هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت سال گذشته ۶ درصد رشد داشته است، افزود: در این مدت ۲۸۴ دستگاه تانکر حمل سوخت قاچاق نفت‌وگاز توقیف و با متخلفان برخورد قانونی شده است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات مقابله ای با صدور بارنامه های صوری و فروش سهمیه سوخت به صورت آزاد بیان کرد: در نشست های اخیر با مسوولان ادارات و شرکت‌های حمل و نقل و پخش فرآورده های نفتی این استان تکلیف بر آن شد تا نسبت به صدور و رصد بارنامه های صادره و میزان و جایگاه های سوخت گیری خودروها اقدام شود.

وی با بیان اینکه رقم قابل توجهی از ناوگان های متخلف در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است تصریح کرد: در مرحله نخست شناسایی ناوگان‌های متخلف ۴۵۰ دستگاه از این ناوگان ها شناسایی و به مرجع قضایی معرفی شدند.

محبی با بیان اینکه بعد از اصلاح نرخ بنزین شاهد افزایش قاچاق نفت‌وگاز(گازوییل) در کل کشور بودیم افزود: حجم ورودی سوخت قاچاق به سیستان و بلوچستان به نسبت قبل افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: حاشیه بسیاری از شهرهای بزرگ هم اینک مرکز دپو موادسوختی غیرمجاز شده اما نظارتی در این شهرها صورت نمی‌گیرد.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در خصوص برخورد با خودروهای سوخت بر اظهار داشت: برخورد و توقیف خودروهای سوخت بر جز مصوبات شورای تامین استان است و نیروی انتظامی در صورت برخورد با این خودروها آن‌ها را توقیف خواهد کرد بطوریکه در ۶ ماه نخست امسال بیش از سه هزار دستگاه خودور متخلف توقیف و به پارکینگ هدایت شده اند.

وی در زمینه فعالیت بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان و تبادل کالا به صورت مجاز در این بازارچه ها گفت: هم اینک در بازارچه مرزی میرجاوه بسیاری از وانت بارها حضور دارند و به صورت قانونی و مجاز ارتزاق می کنند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان ادامه داد: صرف نگاه به مرز برای ایجاد اشتغال مناسب نیست بلکه مرز باید برای مرزنشینان باشد و از سایر ظرفیت های استان چون معدن در ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه بهره برداری شود.

وی با اشاره به اجرای طرح کدینگ در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اگر این طرح چندی قبل در این استان اجرا نمی شد با اصلاح نرخ بنزین شاهد فاجعه ای بزرگ در این منطقه بودیم.

محبی بیان کرد: اکنون به غیر از سه تا چهار شهرستان مرزی در بیشتر جایگاه های سوخت ازدحام و شلوغی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: علت اصلی شلوغی جایگاه‌ها در مناطق مرزی صرفه نرخ سه هزار تومانی بنزین است.  

 دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در ادامه به حمل و نقل عمومی در زاهدان اشاره کرد و افزود: ۲ هزار و ۷۰۰ تاکسی در این شهر وجود دارد که با توجه به دریافت سهمیه مناسب سوخت متاسفانه دارای خطوط مشخصی نیستند.

وی بیان کرد: شهرداری زاهدان مکلف شده در کمترین زمان شبکه ای داخلی از طریق فرمانداری این شهر انجام دهد و رسانه ها باید در این رابطه حساس و پیگیر باشند.

محبی در بخش دیگری از این گفت وگو به قاچاق دام اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۹۰ راس دام قاچاق در هشت ماه امسال کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش داشته و علت این امر میزان کمتر ورود دام به نسبت سال های قبل با توجه به نرخ ارز و تسهیل در روند واردات بوده است.

وی اظهار داشت: در هشت ماه نخست امسال  ۲۵ هزار و ۱۸۵ بطری مشروبات الکلی کشف شده است که به نسبت سال قبل ۱۲ درصد کاهش داشته است.

 دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی نیز ۹۵ هزار و ۷۲۱ قلم از این نوع لوازم در هشت ماه امسال کشف شده است که ۴۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

وی افزود: کالاهای سلامت محور، خوراکی و آشامیدنی شامل طرح سیب سلامت و شناسه ۲ بعدی هستند که ریسک قاچاق در حوزه عرضه را بالا برده چرا که کاشف و مصرف کننده با استعلام شناسه مورد نظر از تمام هویت این محصول اطلاع پیدا خواهد کرد.

محبی تصریح کرد: همچنین در بخش کشف سیگار قاچاق چهار میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۸۰ نخ سیگار قاچاق طی ۹ ماه سالجاری کشف شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰۴ درصد رشد کشفیات داشته و علت این رشد ممنوعیت ورود واردات سیگار و به تبع آن ایجاد شناسه و هولگرام روی پاکت های سیگار است.

وی خاطر نشان کرد: میزان کشف برنج قاچاق در مدت هشت ماه امسال ۱۴۸ هزار و ۷۸۰ کیلوگرم بوده که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال ۹۶ درصد کاهش داشته است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان همچنین میزان کشف چای قاچاق را ۲ هزار و ۹۰ کیلوگرم ذکرکرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اقدامات حوزه ارز نیز گفت: اقدامات خوبی از ابتدای امسال تاکنون در این بخش انجام شده و یک شبکه گسترده قاچاق ارز در سیستان و بلوچستان کشف شده و پرونده این شبکه همچنان مفتوح و در حال بررسی است.

محبی افزود: در این بخش نیاز است بانک ها بیش از پیش همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.