به گزارش ایرنا همزمان با فعالیت چهارمین سامانه بارشی دومین برف پاییزی ارتفاعات تفتان در شهرستان خاش را سفیدپوش کرده و بارش باران که از بامداد امروز در نواحی مختلف استان آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.
سامانه بارشی جدید که از عصر دیروز وارد سیستان و بلوچستان شده، از دیشب فعالیتش را در اکثر نقاط این استان آغاز کرده است.
این در حالی است که اوایل هفته جاری سامانه بارشی دیگری به آسمان سیستان و بلوچستان وارد شد و بیش از ۱۰۰ نقطه استان را بارانی کرد. شدت بارش ها در برخی نقاط جنوب سیستان و بلوچستان آنقدر زیاد بود که برخی راه‌های ارتباطی بسته و مدارس شهرستان چابهار تعطیل شد.

بیشینه ارتفاع بارش ها از ایستگاه بارانسنجی کنارک ۵۹ میلیمتر گزارش شد اما در کنار خبرهای خوش از بارندگی، طغیان یکی از رودخانه‌های محلی شهرستان کنارک جان کودک پنج ساله‌ای را گرفت و کام مردم را تلخ کرد با این حال به گفته معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان همزمان با اعلام هواشناسی نیروهای هلال احمر در تمام شهرستان‌های استان برای خدمات رسانی به هموطنان در آماده باش کامل بسر می‌برند. همچنین با توجه به شدت بارندگی اسکان تعدادی از سیل زدگان در جنوب سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته هواشناسی سامانه بارشی جدید از سامانه قبلی قوی تر است. رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون آسمان اکثر نقاط استان ابری تا نیمه ابری است و بارش باران در شهرهای خاش، ایرانشهر، مهرستان، نیکشهر، سراوان، بمپور و راسک به صورت پراکنده در حال باریدن است.
وی ادامه داد: بررسی و تحلیل تصاویر ماهوارهMeteosat نشان می دهد که ضخامت و تراکم ابرهای سامانه بارشی در اکثر نقاط استان به ویژه نواحی مرکزی و نیمه جنوبی استان در حال افزایش است و رفته رفته تا ساعات آینده بارش ها با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.
دیانتی گفت: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی سامانه بارشی تا پنج شنبه در استان فعال است به طوری که انتظار می رود در شهرستان زاهدان، به ویژه نواحی غربی نیز شاهد بارش های نه چندان قابل توجه اما مطلوب باشیم.
وی با بیان اینکه هسته بارش ها در نیمه جنوبی و جنوب شرق استان متمرکز است، افزود: با توجه به خروجی نقشه ها احتمال آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی وجود دارد.
این مسئول ادامه داد: توصیه می شود در زمان فعالیت سامانه از تردد و توقف در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و رفتن به ارتفاعات به دلیل خطر برخورد صاعقه خودداری شود.

استان سیستان و بلوچستان از حدود ۲ دهه پیش تاکنون با بحران خشکسالی رو به رو است که بارندگی های امسال مردم را  به رسیدن سال آبی و زراعی بهتری امیدوار کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.