دکتر محمدهاشمی شهری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سالانه ۸۰ مورد مرگ مغزی قابل اهدا در سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد که در همین بازه زمانی افزون‌بر ۱۰۰ نفر بیمار نیازمند به پیوند نیز جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: تاکنون ۱۹۲ پیوند موفقیت آمیز کلیه در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان انجام شده که تنها ۶ مورد آن با اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مهمترین مانع برای پیوند کلیه به بیماران دیالیزی سیستان و بلوچستان عدم موافقت خانواده و اطرافیان بیماران مرگ مغزی به اهدای اعضا و ارگان‌های قابل استفاده متوفیان است.

وی ادامه داد: این درحالی است که هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان هشت بیمار را نجات دهد و امروزه اهدای کلیه از بیماران مبتلا به مرگ مغزی رایج‌ترین و پایدارترین روش درمان بیماران مبتلا به نارسایی کلیه محسوب می‌شود.

دکتر هاشمی شهری بر ترویج فرهنگ اهدای عضو تاکید کرد و افزود: به یک همت عمومی و فرهنگ سازی مناسب و گسترده نیاز داریم تا با آغاز نهضت پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی، تحولی اساسی را در زندگی بیماران نیازمند به ارگان‌هایی مثل کلیه، قرنیه، قلب، کبد و ریه ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری در زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو در سیستان و بلوچستان شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: بیشتر انسان‌ها هم می‌دانند که با اهدای ارگان‌های حیاتی بیماران مرگ مغزی مانند کلیه، قلب، قرنیه، کبد و امثال آن، امکان ادامه زندگی و یا ارتقا کیفیت زندگی بیماران نیازمند به پیوند وجود دارد اما با این وجود می‌بینیم که همه روزه تعدادی از بیماران مرگ مغزی بدون اهدای عضو به خاک سپرده می‌شوند و همزمان تعداد دیگری از بیماران نیازمند به پیوند هم یا عمر خود را از دست می‌دهند و یا با مشقت و دشواری زندگی می‌کنند.
وی افزود: در واقع میان آگاهی‌های عمومی مردم از فواید و روش‌های پیوند عضو با میزان واقعی انجام این عمل خداپسندانه فاصله وجود دارد و این نشان می‌دهد که تصمیم به اهدای عضو به خصوص اهدای عضو بیمار مرگ مغزی، تصمیم مهم و بزرگی در زندگی محسوب می‌شود.
هاشمی بیان کرد: این تصمیم بزرگ اگرچه به احیا زندگی بیمار نیازمند و جاودانه شدن حیات معنوی بیمار مرگ مغزی منجر خواهد شد اما موانع عاطفی، فرهنگی و اجتماعی مانع از این شده است تا اطرافیان بیمار مرگ مغزی به راحتی این تصمیم بزرگ و سرنوشت ساز را اتخاذ کنند.
وی با اشاره به نقش رسانه در فرهنگ سازی اهدای عضو در سیستان و بلوچستان گفت: رسانه‌ها می‌توانند با معرفی واقعیت‌های مربوط به مرگ مغزی و تبیین این واقعیت که امکان برگشت حیات برای بیمار مرگ مغزی وجود ندارد به این بخش کمک کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدانخاطر نشان کرد: همچنین می‌توان با استفاده از ظرفیت گروه‌های مرجع اجتماعی مانند علما، روحانیون، معتمدان، ریش سفیدان، دانشمندان، هنرمندان و غیره در مسیر فرهنگ سازی گام برداشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.