به گزارش ایرنا تامین سلامت زیربنای توسعه هر جامعه است و انسان سالم سبب پویایی و بالندگی می‌شود و ‏دریافت خدمات بهداشتی با کیفیت موجب بهبود سلامت جسمانی افراد شده و فواید اقتصادی و اجتماعی ‏بسیار زیادی به همراه دارد.

تامین سلامت در سیستان و بلوچستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است به طوری که اگر اقدامات مناسب بهداشتی در نقاط مختلف این استان به ویژه مرزها صورت نگیرد تبعات منفی آن کل کشور را فرا خواهد گرفت.

دولت تدبیر و امید با اجرای طرح بزرگ نظام سلامت خدمات گستره‌ای در حوزه بهداشت و درمان این استان ارائه کرده و با توسعه خانه ها و مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی گام‌های ارزنده و بلندی را در سلامت مادران، کودکان و قشرهای مختلف مردم و تربیت نیروهای پزشکی و تخصصی و فوق تخصص برداشته است.

فعالیت سه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در زاهدان، زابل و ایرانشهر با دانشکده‌ها و رشته های مختلف نشان از توجه ویژه دولت به بخش سلامت و بهداشت سیستان و بلوچستان است.

اجرای طرح های واکسیناسیون و جلوگیری از بیماریهای واگیردار بویژه مالاریا و فلج اطفال که در کشورهای همسایه گسترش دارد، نقش مهمی در جلوگیری از ورود این بیماریها به کشور داشته بطوریکه خدمات بهداشتی درمانی در سیستان و بلوچستان به هیچ عنوان قابل مقایسه با دو کشور همسایه این استان نیست.

هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر و اربعین حسینی تعداد قابل توجهی زائر پاکستانی برای سفر به کربلای معلی از مرز میرجاوه وارد کشورمان می شوند که این امر فعالیت حوزه بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان را مضاعف می کند به طوری که فعالان این حوزه با استقرار در مرزها تمام ابعاد سلامت زوار را مورد بررسی دقیق قرار می دهند تا از شیوع بیماری ها به کشور جلوگیری شود.

تمامی زوار بر اساس معیارهای بهداشت بین المللی و دستورالعمل های مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت از نظر ۱۵ گروه از علائم و نشانه های نظام مراقبت سندرمیک بررسی می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از راه اندازی ۲ موکب سلامت با هدف ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران پاکستانی اربعین در مرز میرجاوه و زائر سرای امام‌رضا(ع) زاهدان خبر داد و افزود: هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر و اربعین حسینی تعداد قابل توجهی از زائران پاکستانی برای سفر به کربلای معلی از مرز میرجاوه وارد کشورمان می شوند.

دکتر محمد هاشمی شهری با بیان اینکه در ایام اربعین سال گذشته ۴۵ هزار زائر پاکستانی از مرزهای سیستان و بلوچستان وارد کشور شدند ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون نیز ۵۵ هزار پاکستانی از مرز میرجاوه وارد کشور شدند و پیش بینی می‌شود این تعداد به ۱۰۰ هزار نفر برسد.

وی افزود: همه ساله برای پیشگیری از ورود بیماری‌های قابل انتقال به کشور تمهیدات بهداشتی و درمانی فراوانی اندیشیده می‌شود به طوریکه تمام افرادی که از مرز میرجاوه وارد کشور می‌شوند در این ایام در مقابل فلج اطفال واکسینه شده و تعدادی نیز از لحاظ ابتلاء به بیماری‌هایی مانند مالاریا و التور معاینه شده و در صورت ابتلاء پیش از ورود به کشور تحت درمان قرار می‌گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: امکان انتقال بیماری از طریق مبادی رسمی که نیروهای کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین حضور دارند وجود ندارد چراکه با دقت بالایی همکاران ما در حال بیماریابی هستند.

دکتر هاشمی شهری افزود: در صورت ترددهای غیرمجاز از مرزها امکان ورود افراد بیمار به کشور وجود دارد که این بخش یکی از نگرانی های ما در نظام سلامت است.

وی اضافه کرد: امسال همچنین برای دومین سال متوالی، کلینیک دندانپزشکی در مرز میرجاوه مستقر شده و برای ارتقاء آگاهی‌های بهداشتی این زائران از بین زوار پاکستانی افرادی به عنوان داوطلب سلامت آموزش‌های لازم سلامت را دریافت کرده و در طول مسیر به زائران آموزش خواهند داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تعداد زیادی از داوطلبان سلامت این دانشگاه و همچنین طلاب آشنا به زبان اردو برای انتقال آموزش‌های سلامت به زائران مدیریت پسماندها، بهداشت آب و مواد غذایی مشارکت دارند.

وی افزود: بیماریابی، بستری موقت بیماران، انجام مراقبت های ویژه مادران باردار، ویزیت دندانپزشکی، کلر سنجی منابع آبی، گندزدایی آب، بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، نمونه برداری از مواد غذایی و واحد مامایی از جمله اقداماتی است که هر سال برای مراقبت از سلامت زائران و پیشگیری از ورود بیماری به کشور انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمامی زائران پاکستانی در بدو ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران واکسیناسیون و بر اساس نظلام مراقبت سندرومیک مورد معاینه وغربالگری قرار می گیرند.

دکتر سید مهدی طباطبایی گفت: از ابتدای مهر تاکنون بیش از ۹ هزار نفر زائر پاکستانی وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده اند و برای تمامی آنان واکسیناسیون و غربالگری انجام شده است.
وی با اشاره به نظارت های بهداشت محیطی گفت: کارشناسان بهداشت محیط با جدیت بر نحوه طبخ و توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی نظارت دارند و برای تمامی خادمان فعال در زمینه طبخ غذا کارت سلامت صادر شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به استقرار واحد سیار داندانپزشکی در موکب سلامت میرجاوه گفت: این واحد با استقرار دندانپزشکان کشیک، خدمات دهان و دندان را به زائران عزیز پاکستانی ارائه می دهند.
دکتر طباطبایی گفت: ۱۲ نفر داوطلب سلامت در کنار سایر کارکنان حوزه سلامت، در زمینه اقدامات بهداشت محیط و آموزش های سلامت مشارکت فعال دارند.

۷۳۱۶**۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.