اردشیر شهرکی روزشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۵۸ هزار و ۵۶۱ هکتار نخلستان در سیستان و بلوچستان وجود دارد که افزون بر ۴۵ هزار هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.

وی ادامه داد: برداشت خرما از نیمه آخر خرداد در این استان با ارقام زودرس شامل کتومی، نگال و آشوبه شروع شده و با ارقام دیررس مایکلی و هلیله در آبان به پایان می‌رسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: خرمای تولید شده این استان علاوه بر استان‌های دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می شود. 
شهرکی گفت: بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده است. 

وی بیان کرد: کشت خرما در سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال افزون بر ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه بیش از ۷۰  رقم خرما در این استان تولید می‌شود، بیان کرد: ربی، مضافتی، سنگ شکن، هلیله و زاهدی از معروف‌ترین ارقام خرما در این منطقه هستند.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد. 
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند. 
هم اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود. 

۷۳۱۶**۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.