محسن حیدری روز شنبه در دیدار با مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به اهمیت داده‌های پایه هواشناسی در فرایند مطالعه و اجرای طرح‌های مختلف، بخشی از طرح اجرایی پیشنهادی دستگاه های مرتبط با پدیده گردوغبار استان به تقویت شبکه پایش هواشناسی استان اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه در اعتبارات پیش بینی شده امسال برای هواشناسی رقمی دید نشده است، گفت: زیرساخت های هواشناسی سیستان و بلوچستان برای پایش گردوغبار نیاز به تقویت و توسعه جدی دارد چراکه دسترسی به اطلاعات این بخش سهم زیادی در تصمیم گیری‌های کلان استان دارد.
 مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم اکنون تنها دو ایستگاه پایش گردوغبار در استان وجود دارد که با توجه به آثار مخرب گردوغبار بر سلامت مردم و تأثیر آن در فعالیت‌های مختلف اجتماعی - اقتصادی منطقه، پیشنهاد می‌شود بخشی از اعتبار این طرح برای تقویت شبکه پایش گردوغبار استان اختصاص یابد.
حیدری افزود: در حال حاضر پدیده‌های خاک دار نظیر باد و گردوخاک، توفان گردوخاک و... پرتکرارترین پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی استان هستند که استان را در نیمی از سال تحت تأثیر قرار می‌دهند.
وی با بیان اینکه توفان گردوخاک مخاطره آمیز ترین پدیده خاکدار هواشناسی است، گفت: بررسیهای آماری ۱۸ ساله ما نشان می‌دهد که به طور میانگین سالی ۲۳ توفان گردوخاک در زابل و ۱۴ مورد توفان در زهک روی می دهد که آمار قابل توجهی است.
عضو ستاد مدیریت بحران هواشناسی سیستان و بلوچستان توضیح داد: توفان گردوخاک زمانی روی می‌دهد که وزش باد شدید با سرعت حداقل ۵۴ کیلومتر برساعت موجب خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی به زیر ۱۰۰۰ متر شود.

۹۹۰۸**۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.