مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، ضمن بازدید از کانون های بحران در پدیده گرد و غبار در سیستان گفت: امروز معضل گرد و غبار مسئله ای نیست که بتوان آن را کتمان کرد و مسئولیت اداره کل حفاظت محیط زیست پیگیری جدی این مشکل است که در مواقع بروز، تمامی مردم منطقه اعم از کارمندان، مشاغل آزاد، حاشیه نشینان و ... در هر گروه سنی و در هر مکانی که در شمال و حتی مناطق وسیعی از استان زندگی می کنند را دچار دردسرهای جبران ناپذیری می کند.
به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان در این بازدید افزود: رویکرد اصلی ما در اداره کل حفاظت محیط زیست استان کنترل گرد و غبار در کل منطقه سیستان با نگاه به سلامت جسمی و معیشتی مردم در حاشیه تالاب هامون است.

وی ادامه داد: براساس بررسی نقشه های هوایی از گرد و غبارهای اخیر در محور زابل – زاهدان بالاخص منطقه تاسوکی و حتی تاثیر این گرد و غبار در مرکز استان، نتایج کارشناسی و بررسی های به عمل آمده نشان دهنده این است که یکی از عوامل بروز این مشکل تبدیل هامون هیرمند به یکی از کانون های اصلی و مهم گرد و غبار در جنوب تالاب هامون است که سال هاست به خاطر نگهداری آِب در اطراف کوه خواجه به دلیل ایجاد دایک با هدف نگهداشت آب، مانع رسیدن آب به جنوب تالاب شده است در حالی که در این محل و هامون هیرمند مناطق وسیعی از گیاهان شورپسند قرار گرفته که به تنش های خشکسالی بسیار مقاوم است.
مدیرکل محیط زیست استان ادامه داد: در صورتی که یک یا دو دوره به این محدوده آب رسانی شود می توان با احیای پوشش گیاهی آن، موجب تثبیت بستر تالاب و جلوگیری از برخاست خاک در این فصول شد.
پورمردان افزود: حال که بنا به گزارشات دستگاههای متولی، ذینفعان و حاشیه نشینان، برداشتهای خوب اقتصادی از آب، ماهیان و علوفه موجود در تالاب را داشته اند. سعی ما به عنوان دستگاه تخصصی بر آن است که حق آبه زیست محیطی را با تمرکز بر روی کمتر کردن تاثیرات مخرب گرد و غبار و احیاء پوشش گیاهی منطقه، رها سازی کنیم. که البته این امر منوط به اتمام بررسی و کارشناسی فنی همه جانبه خواهد بود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.