به گزارش ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان وحید پورمردان روز دوشنبه در بازدید از عملیات اجرایی طرح مدیریت آب در تالاب هامون و بررسی میزان پیشرفت فیزیکی پروژه هدایت آب به کانون های تولید گرد و غبار اظهار داشت: در پی ورود آب به تالاب بین المللی هامون عملیات بازگشایی مسیرهای آبرسانی به کانون های تولید گرد و غبار و احیای پوشش گیاهی جنگل خشک شده بش دلبر در تالاب هامون با سرعت بیشتری دنبال می شود.
وی افزود: در بازدیدی که از عملیات اجرایی کانال انتقال آب از هامون صابری به منطقه بش دلبر و منطقه نُه طایفه انجام گرفت عملیات حفر کانال براساس برنامه ریزی های انجام شده توسط پیمانکار پروژه با سرعت انجام می شود و امیدواریم در صورت بارندگی و ورود آب و آبرسانی به کانون های گرد و غبار و احیای پوشش گیاهی این مناطق از میزان ذرات معلق در هوا کاسته شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در ادامه از خاکریز ساخته شده جهت مدیریت آب در منطقه درد دل هامون صابری بازدید و از برنامه ریزی جهت ترمیم آن با عنایت به وضعیت بحرانی آب در سیستان خبر داد.
به گزارش ایرنا، خشکسالی های چند سال گذشته در منطقه سیستان مشکلات بسیاری را برای ساکنان و محیط زیست این منطقه ایجاد کرده است.
در پی سرازیر شدن آب از سمت افغانستان به ایران و رسیدن آن به هامون صابوری (تالاب بین المللی هامون)، امیدها برای مدیریت کانون های گرد و غبار و احیای این تالاب بین المللی افزایش یافته است.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است.
رودخانه هیرمند از بلندی های «بابایغما» از رشته کوه های هندوکش سرچشمه گرفته و پس از گذشت بیش از یک هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می شود.
آب این رودخانه از 19 سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سال ها سیلاب های جزیی ناشی از بارندگی ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می شود که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی رسید.
9923**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.