دبیر ستاد فناوری نو و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: باید روح فناوری به نگاه‌های سنتی افزوده شود.
به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، سید محمدحسین سجادی در نشست معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور با صنعتگران زاهدان افزود: پارک‌های علم و فناوری می توانند به شرکت‌ها و ارتقای کیفیت تولید کمک کنند و خانه‌های صنایع خلاق نیز می تواند یکی از برنامه‌های محوری با همکاری معاونت صنایع دستی باشد.
وی بیان کرد: هدف اصلی تزریق علم و فناوری در همه حوزه‌ها است و پیگیری حوزه صنایع دستی نیز در این زمینه از چندی پیش آغاز شده است.
حسینی خاطرنشان کرد: در زمینه تولید صنایع دستی در کشور توانمندی‌های خوبی داریم و باید فناوری را در حوزه تولیدات صنایع دستی به کار گیریم تا این محصولات امکان عرضه در بازارهای جهانی را پیدا کنند.
دبیر ستاد فناوری نو و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: با وجود اینکه عرصه صنایع دستی برای کشور مهم است اما صنعتگران که اکثرا قشر کم درآمد جامعه هستند، آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: در تلاشیم فناوری و نوآوری را در عرصه‌های مختلف از جمله صنایع دستی به خدمت بگیریم تا قابلیت بهتری پیدا کنند.
هم‌چنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بیان کرد: شناسنامه‌دار کردن صنعتگران سیستان و بلوچستان از دیگر اقداماتی است که منجر به شناسایی بیش از ۸۰ درصد صنعتگران شد.
علیرضا جلالزایی گفت: صادرات صنایع دستی سیستان و بلوچستان اغلب به صورت چمدانی و سفارشی است، اما علاوه بر این امسال از طریق گمرکات حدود هفت میلیون دلار صادرات صنایع دستی استان انجام شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان بیان کرد: خانه صنایع خلاق در این استان با محوریت سه مکان شامل پارک علم و فناوری، اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان و نیز در چابهار راه اندازی خواهد شد.
جلالزایی گفت: در سال های اخیر اتفاقات خوبی با کمک صنعتگران در این استان رقم خورده که از جمله این اقدامات ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی و ثبت روستای کلپورگان سراوان به عنوان روستای جهانی سفال است.
وی افزود: صنعتگران این استان در تمام نمایشگاه‌های سطح کشور شرکت کرده و همواره حضور پررنگی در بیشتر نمایشگاه‌ها دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: پیگیر ایجاد بازارچه دائم صنایع دستی زاهدان هستیم که می تواند باعث رونق صنایع دستی شود و برای ایجاد بازارچه صنایع دستی در سیستان نیز فضای بسیار خوبی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه در کلپورگان کوره سوم نیز احیا شده و پخت سفال از پنج هزار به ۱۵ هزار قطعه رسیده است، گفت: کوره چهارم سفال نیز در این روستا در حال نصب است که می تواند میزان رضایت صنعتگران و در نتیجه عملکرد بهتر و افزایش تولید را به دنبال داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب حوزه صنایع دستی، احیای هنرهایی است که رو به فراموشی بود و هنر آهنگری از جمله این هنرها است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.