رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: خردادماه امسال 14 مورد ابتلا به تب کنگو در سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است.
به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، هاشمی شهری افزود: تجربه 15ساله از شیوع این بیماری ویروسی حاد امکان مراقبت ویژه و پیشگیری از تلفات آن را در استان فراهم کرده است.
وی ادامه داد: تاکنون موفق شدیم آمار تلفات ناشی از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان را به 5 درصد کاهش دهیم درحالی که میانگین تلفات آن در کشور دوبرابر است.
وی با اشاره به مرزی بودن استان و واردات دام ازسویی و سلیقه مردم استان در تهیه گوشت گرم از سوی دیگر افزود: لازم است تا با تعامل بیش از پیش میان دستگاههای اجرایی و در آستانه عید قربان از بروز موارد خطرساز پیشگیری کنیم.
وی افزود: تب کنگو ماهیتا یک بیماری با میزان کشندگی بالاست و مناسب ترین شیوه برخورد با این بیماری پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است . 
هاشمی شهری انسان، دام، کنه ناقل، ویروس و محیط انتقال را 5 متغییر مهم و تاثیر گذار در فرایند انتقال و گسترش بیماری عنوان کرد و گفت: پیشگیری از بروز موارد جدید و کنترل این بیماری علاوه بر رفتارهای مناسب فردی نیازمند اعمال مدیریت علمی و مداخله صحیح توسط دستگاه های اجرائی و نهادهای متولی است و برای موفقیت در کنترل بیماری CCHF  لازم است تا اصول پیشگیرانه در تمام فعالیت هائی که به نوعی با دام و بهره وری انسان از منابع دامی در ارتباط است به طور جدّی مورد توجه قرار داشته باشد .
وی حمل و نقل، نگهداری، پرورش و کشتار دام، تهیه، فراوری و توزیع گوشت، مدیریت پسماند،  مدیریت شهری و نظام مراقبت و درمان را از جمله مهمترین حلقه های مرتبط با پیشگری از بروز بیماری عنوان کرد و گفت: وظائف سازمانی هر یک از این نهادها و ادارات طبق قانون مشخص شده است و نظام بهداشت و درمان نیز در کنار استقرار نظام مراقبت و فراهم نمودن امکانات درمان بیماران به فعالیت های نظارتی و ارائه مشاوره های تخصصی به نهادهای متولی در امر پیشگیری اقدام می کند . 
دکتر هاشمی شهری با اشاره به این واقعیت که بیماری تب کنگو یک بیماری شغلی محسوب می شود گفت: در حال حاضر این بیماری به صورت بومی در منطقه ما وجود دارد و تمامی افرادی که با دام و فراورده های دامی در ارتباط هستند اعم از دامداران، کارگران کشتارگاه ها، قصابان و حتی زنان خانه دار باید با راه های انتقال و شیوه های صحیح پیشگیری از انتقال ویروس این بیماری آشنا باشند . 
وی افزود: کارکنان حوزه بهداشت و درمان علاوه بر آموزش های همگانی، در مکان های خاصی مانند شهرک دامداران زاهدان به صورت خانه به خانه حضور پیدا می کنند و آموزش های پیشگیرانه را به دامداران و خانواده آنان ارائه می دهند . 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به نقش کنه در انتقال بیماری گفت: این حشره پس از نیش زدن دام آلوده به عنوان یک ناقل ویروس عمل می کند و می تواند علاوه بر دام های سالم وکنه های دیگر، انسان ها را نیز با نیش زدن مبتلا کند و به همین دلیل افرادی که در مجاورت محل نگهداری دام زندگی می کنند نیز در معرض خطر مبتلا شدن قرار دارند. 
به گفته دکتر هاشمی شهری تهاجم کنه به پوست انسان عموما بدون درد و سوزش است و موارد متعددی از بیماری وجود داشته است که افراد بعد از چند روز به صورت اتفاقی از گزیده شدن خود مطلع شده اند . 
وی در عین حال تماس با خون و سایر ترشحات دام آلوده را مهمترین راه انتقال ویروس تب کنگو برشمرد و افزود: دام هایی که به این ویروس آلوده هستند در ظاهر تفاوت چندانی با دام های سالم ندارند و به همین دلیل توصیه جدّی کارشناسان بهداشتی استفاده از گوشت هائی است که در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی تولید  و در قصابی های معتبر عرضه می شود . 
این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری استفاده از ماسک، دستکش، چکمه، ماسک و حتی عینک در زمان نگهداری، کشتار و قطعه قطعه کردن گوشت، نگهداری گوشت دام تازه ذبح شده در یخچال به مدت  24 ساعت قبل از خرد کردن و  همچنین اجتناب از مصرف گوشت و جگر به صورت نیمه خام از مهمترین توصیه هائی برشمرد که می تواند از انتقال ویروس به انسان و بروز بیماری  پیشگیری کند . 
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.