محمود رضا میری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 19 نفر در سیستان و بلوچستان به تب کریمه کنگو مبتلا شده اند که همه این افراد نیز با پیگیری های صورت گرفته مداوا و ترخیص شده اند.
وی تاکید کرد: این بیماری یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافتهای آلوده دام و تنفس در تماس با دامهای آلوده قابل انتقال است.
وی ادامه داد: برای پیشگیری از بیماری توصیه می شود افراد با رعایت نکات بهداشتی نظیر تهیه گوشت مصرفی از مراکز و قصابی های معتبر و زیر نظر اداره دامپزشکی اقدام کنند.
وی بیان کرد: قبل از خرد کردن گوشت تازه دام ذبح شده باید حداقل به مدت 24 ساعت و احشای آن مانند جگر، دل و قلوه به مدت 48 ساعت در یخچال و در دمای چهار تا هشت درجه نگهداری شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: همچنین افراد از مصرف جگر و گوشت دام به صورت خام یا نیم پز خودداری و در صورت مشاهده فردی با علایم تب ناگهانی، سردرد شدید، خونریزی و سابقه تماس با دام به سرعت وی را به نزدیکترین بیمارستان عفونی و یا مرکز بهداشتی و درمانی انتقال دهند.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
7316** 3213خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.