محمدیونس حقانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مقابله با هر گونه حوادث نظیر سیل، زلزله و سونامی نیازمند امکانات و تجهیزات لازم است که چابهار با توجه به محرومیت ها در هنگام وقوع هرگونه حوادث با مشکل جدی رو به رو خواهد شد.
وی بیان کرد: چابهار و کنارک با جمعیت بیش از 400 هزار نفر در ساحل اقیانوس هند قرار دارند به همین سبب ضروریست از سامانه هشدار دهنده سونامی برخوردار باشند اینکه چرا تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده جای سئوال دارد.
شهردار چابهار با بیان اینکه خطر سونامی برای شهر ساحلی چابهار بیشتر از سیل است و باید مسئولان آماده مقابله با خسارت های سونامی احتمالی باشند، خاطرنشان کرد: ضروریست هر چه سریعتر سامانه هشدار دهنده سونامی در چابهار نصب شود تا با اطلاعات و داده های آن بتوان آمادگی لازم را داشته باشیم.
وی بیان کرد: سامانه تشخیص زلزله اقیانوسی در کشورهای عمان و هند برای پیش بینی سونامی وجود دارد ولی در چابهار و کنارک چنین سامانه ای وجود ندارد و چنانچه سونامی و زلزله ای در دریا رخ دهد نمی توان وقوع سونامی را برای تخلیه شهر در چابهار و کنارک پیش بینی کرد.
وی با بیان اینکه بایستی سیستم زلزله برای پیش بینی سونامی خریداری ونصب شود، خاطرنشان کرد: با اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان توافقاتی صورت گرفته تا به صورت مشترک با پرداخت هزینه این سامانه از هند یا عمان خریداری و در چابهار نصب و راه اندازی شود.
وی ادامه داد: بیش از 15 تا 20 نقطه حادثه خیز در معرض خطر سیل در شهر و نقاط حاشیه شهر چابهار وجود دارد و کسی به فکر امنیت ساکنان آن نیست.
وی تصریح کرد: امور آب منطقه ای سیستان وبلوچستان در 20 سال اخیر هیچ اهمیتی به رعایت حریم و بستر رودخانه های سطح شهر و مناطق حاشیه شهر نظیر کمب و مرادآباد نداده و هم اینک صدها منزل مسکونی در این مناطق بدون هیچگونه مهندسی و رعایت الزامات ساختمانی ایجاد شده است.
شهردار چابهار گفت: رودخانه محدوده سطح شهر که از خیابان های مختلف بلوچستان، توحید و باغ شهرداری گذر و به دریا کوچک می ریزد به مرور زمان عرض آن کمتر و کمتر شده و هم اینک چند متر باقیمانده آن توسط شهرداری دیوار بتنی شده و در آینده کف آن سنگفرش می شود، که این مکان در زمان سیل جوابگو حجم بالای آب نیست و ممکن است سیل به خانه ها و مراکز تجاری نفوذ کند.
حقانی ادامه داد: وقوع سیلاب برای آب منطقه ای چابهار مهم نیست شاید به همین خاطر اهمیتی برای حفظ بستر و حریم رودخانه ها قائل نیست و مردم هم به دلیل گرانی زمین مجبور به سکونت در بستر رودخانه شده اند و هیچ دستگاهی ممانعت نکرده است.
وی تصریح کرد: هم اینک 2 تا سه کیلومتر از مسیر اصلی رودخانه محدوده روستای کمب واقع در حاشیه شهر کاملا با ساخت وسازهای مختلف ناپدید شده و کسی مسیر رودخانه را تشخیص نمی دهد که از کدام طرف بوده است.
وی گفت: خطر سیلاب بیش از 300 خانوار با جمعیت بیش از هزار و 500 نفر در محدوده کمب و زیباشهر را تهدید می کند و مردم ساکن در مسیر رودخانه در صورت جاری شدن سیل خسارات جبران ناپذیری خواهند دید.
شهردار چابهار ادامه داد: کارشناسان شهرداری نقشه رودخانه در کمب را با استفاده از نقشه زمینی گوگل یافتند و امور آب منطقه ای باید در گذشته این محدوده را مشخص و مانع ساخت و ساز در آن می شد و مطمئنا اگر سیلابی رخ دهد تلفات جبران ناپذیری رخ خواهد داد.
حقانی به برگزاری جلسات مختلف برای مقابله با سیل و بارندگی های روزهای آینده اشاره و خاطرنشان کرد: ماشین آلات و نیروهای این شهرداری در آماده باش هستند.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.