به گزارش ایرنا، سیزده ‌بدر سیزدهمین روز فروردین و از جشن‌ های نوروزی ایران است که در تقویم‌ رسمی جمهوری اسللامی ایران به نام روز طبیعت نامگذاری شده‌ و از تعطیلات رسمی کشور است.
برخی بر این باورند که در این روز باید برای راندن نحسی، از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به‌ در کنند، اما برای اثبات اینکه ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد.
مردم سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران اسلامی نیز به خوش یمنی این روز باور دارند و این روز را پاس داشته و همراه خانواده و دوستان به طبیعت می روند.
صبح روز 13 نوروز معمولا پس از طلوع آفتاب در سیستان و بلوچستان جوانان هر قوم و فامیلی برای گرفتن بهترین مکان در طبیعت بیرون می روند و سپس سایر اعضای خانواده به همراه فامیل و آشنایان خود از دور و نزدیک که روزهای تعطیلات را با هم سپری کرده اند در کنار بزرگان خود جمع شده و در طبیعت این روز را در بیرون از خانه سپری می کنند.
انجام بازی های بومی و محلی، داستان و خاطره گفتن از جمله مواردی است که مردم سیستان و بلوچستان در روز طبیعت دور یکدیگر انجام می دهند.
شرایط اقلیمی سیستان و بلوچستان به گونه ای است که در هر نقطه آن آب و هوای خاصی وجود دارد، شمال استان بیشتر ایام سال هوایی طوفانی به همراه گرد و خاک دارد و در جنوب آن نیز گاهی هوا بارانی است اما مردم در سالهای طولانی نشان داده اند که حتی در شرایط آب و هوایی نه چندان مساعد هم حاضر به خانه نشینی در روز سیزده بدر نیستند.
در زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان که مکان های تفریحیِ طبیعی و فضای سبز آن تنها به چند نقطه محدود می شود نیز مردم در روز طبیعت نهایت استفاده را کرده و خانواده ها این روز را در بوستان یا باغ زیر سایه درختان نزدیک به یکدیگر می نشینند و روز خوشی را می گذرانند.
یکی از شهروندان سالخورده سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: مردم این استان مانند بیشتر نقاط کشور ایام نوروز را به سفر می روند و قبل از روز سیزده بدر به شهر خود باز می گردند تا این روز را در کنار خانواده و اقوام به طبیعت بروند.
آمنه رمرودی اظهار داشت: دید و بازدید یکی از رسوم قدیمی سیستان و بلوچستان است و بزرگان قوم و طایفه سعی می کنند افرادی را که با یکدیگر قهر هستند آشتی دهند.
وی ادامه داد: سیزده بدر فرصت بسیار خوبی برای دور هم بودن اقوام و آشنایان است و مردم این استان این روز را از صبح زود تا قبل از غروب خورشید از خانه بیرون می روند.
رمرودی تصریح کرد: دختران جوان در این روز به همراه خانواده به دامان طبیعت رفته و سبزه هایی را که خود کاشته اند در آب جاری رها می کنند و برخی آنها را گره می زنند و معتقدند این امر سبب باز شدن بخت شان می شود.
وی خاطر نشان کرد: برخی می گویند «سیزده به در، سال دگر خونه شوهر» و معتقدند گذراندن این روز در طبیعت باعث باز شدن بخت دختران جوان می شود.
آیین های سیزده بدر مانند دیگر نمادهای سنتی و محلی پرشمار، زیبا و دوست داشتنی است، بازی های گروهی، ترانه ها و رقص های محلی (چوب بازی و رقص شمشیر)، جمع آوری گیاهان صحرایی، خوراک پزی های عمومی، لطیفه گویی، آب پاشی و آب بازی بخشی از این آیین هاست که ریشه در باورها و فرهنگ اساطیری مردم سیستان و بلوچستان دارد.
احترام گذاشتن به طبیعت از رسوم دیرینه مردم بوده است به طوری که ازدحام جمعیت هیچ تاثیری بر طبیعت زیبا و زمین های اطراف شهرها و روستاها نمی گذاشت اما اکنون متاسفانه برخی افراد با رها سازی زباله ها و تخریب مراتع و جنگل باعث برهم زدن طبیعت و ایجاد خسارت بر محیط زیست می شوند.
این درحالی است که نباید اجازه دهیم اجرای این سنت ملی و دیرین از ریشه ها و شیوه های اصیل خود دور شود و به تخریب طبیعیت بینجامد.
هم اینک نسل جوان سیستان و بلوچستان با راه اندازی برخی کمپین ها برای حفظ و نگهداری و پاکیزگی محیط زیست در این روز تلاش می کنند که از نمونه های آن می توان به کمپین پاکیزگی تفتان اشاره کرد که در آن جوانان در روز سیزده بدر با یکدیگر متحد شده و زباله های اطراف این کوه را جمع آوری می کنند.
نوروز سیستان و بلوچستان بسیار دیدنی و زیباست و سیزده بدر در آن می تواند حسن ختام زیباتری بر تعطیلات و سرآغازی برای شروع سالی زیبا و با برکت باشد.
7311 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.