خداداد اولیایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رسالت سازمان فنی حرفه ای تربیت نیروی کار برای جامعه مورد نیاز مانند صنایع و صنوف، دانشگاه ها و طرح های در حال اجرا در سطح استان است.
وی گفت: نیروی توانمند بهره وری سیستم را به همراه خواهد داشت لذا بر این اساس سازمان فنی حرفه ای طرح های بسیار خوبی را ارائه می‌ کند که بتواند نیروهای مورد نیاز استان را در بخش‌ های مختلف خدمات، صنایع و کشاورزی که مورد نیاز جامعه است آماده کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان افزود: بر این اساس در سال 97 حدود چهار میلیون و 512 هزار و 788 نفر ساعت آموزش های مورد نیاز در سطح مراکز فنی حرفه ای را فرا گرفتند که 29 هزار و 659 نفر دوره آموزش در بخش دولتی بوده است.
وی مهمترین برنامه های سال آینده را تربیت نیروی ماهر بومی استان عنوان و بیان کرد: در زمینه گازرسانی قرارداد برگزاری دوره های آموزشی و تربیت نیرو باید با سازمان فنی حرفه ای منعقد می‌ شد اما مشخص نیست بر چه اساسی قرارداد تربیت نیرو به جهاد دانشگاهی واگذار شد که هم اینک عملا نیروهای واحد و متخصص را اداره کل فنی و حرفه ای تربیت می‌کند و جهاد دانشگاهی با واسطه به صورت غیر مستقیم با این سازمان قرارداد می‌ بندد.
اولیایی گفت: جوشکارهای مورد نیاز در حوزه گازرسانی استان در 2 مرکز و کارگاه مجهز که یکی در حاشیه شهر و دیگری در مرکز یک فنی حرفه ای قرار دارد، آموزش های لازم را فرا می گیرند و بعد از فراغت از تحصیل جذب شرکت ‌هایی خواهند شد که در حوزه گازرسانی در حال فعالیت هستند.
وی افزود: امیدواریم مرحله بعد شرکت گاز مستقیما با سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرارداد امضا کند و این اطمینان را می دهیم که با وضعیت بهتری در این حوزه در تمامی شهرهای استان نیروهای مورد نیاز شرکت های گازرسانی آموزش خواهند دید.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اظهار داشت: مهارت آموزی برای آسیب دیدگان اجتماعی در سکونتگاه های غیررسمی با هدف ایجاد مشاغل خانگی از دیگر برنامه های این سازمان است.
وی گفت: از برنامه های دیگر سازمان آموزش فنی و حرفه ای مهارت آموزی ویژه دانشجویان و دانش آموختگا دانشگاهی است زیرا بیش از 90 درصد فعالیت دانشگاه ها به صورت تئوری انجام می شود به همین دلیل نیاز است دانش آموختگان با مهارت روز آشنا و وارد بازار کار شوند.
اولیایی افزود: آموزش ‌ها را به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که همگام با سند توسعه اشتغال و سند مهارت و طرح تکاپو که دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌ ریزی می‌کنند و همچنین بر اساس نیاز استان پیش برود.
وی ادامه داد: توسعه آموزش های روستایی و عشایری از دیگر آموزش های فنی حرفه ای است که بر اساس نیازسنجی از هر روستا انجام می شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان بیان کرد: آموزش هایی به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان ارائه می شود زیرا هر چه روستاییان توانمند شوند قطعا ضمن پرهیز از مهاجرت به شهرها، به تولید و اقتصاد مملکت کمک خواهند کرد.
وی گفت: از طریق صندوق کارآفرینی تسهیلات ارزان قیمت برای افرادی که آموزش دیدند نیز ارائه می شود و یک تفاهمنامه با صندوق بیمه روستاییان و عشایر اما شده تا افرادی که آموزش های فنی حرفه ای را فراگرفتند بیمه شوند و کلیه مزایای بیمه تامین اجتماعی شامل حالشان می شود.
وی افزود: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی 2 طرحی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می کند که در این طرح افراد مورد نیاز در این حوزه آموزش می بینند.
اولیایی اظهار داشت: آموزش های مهارتی برای سربازان وظیفه در پادگان ها از دیگر اقدامات فنی و حرفه ای است تا سربازان پس از پایان خدمت مقدس سربازی بر اساس منویات مقام معظم رهبری، با فراگیری مهارت بتوانند در بازار کار مشغول فعالیت شوند.
وی گفت: تفاهمنامه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ستاد کل نیروهای مسلح امضا شده و در اکثر پادگان های استان و محیط‌ های نظامی کارگاه‌ هایی را تجهیز کرده ایم تا سربازان وظیفه آموزش ببیند و هر سرباز بعد از پایان دوران خدمتش حداقل یک گواهینامه مهارت داشته باشد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بیان کرد: مهارت آموزی در زندان ها نیز گسترش یافته تا افرادی که به هر علتی گرفتار زندان شدند در طول دوران حبس با مهارت آموزی، توانمند شده و پس از رهایی شغل مناسبی برای خود ایجاد کند که این امر تاثیر مثبت روحی روانی نیز دارد.
وی ادامه داد: پژوهش در این حوزه انجام و ثابت شده افرادی که گواهینامه فنی حرفه ای در طول دوران حبس دریافت کردند برگشتشان به زندان خیلی کمتر از افرادی بود که بدون مهارت از زندان خارج شده اند.
اولیایی گفت: اشتغال از موضوعات بسیار مهمی است که اگر افراد توانمند و دارای اشتغال باشند دست به کار خلاف نخواهند زد و به زندگی باز خواهند گشت البته زندان در این زمینه کمک زیادی می کند و تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد اشتغال در اختیار زندانیان قرار می دهد و قرار است فنی و حرفه ای با همکاری زندان در زاهدان مکانی را آماده سازی کند تا افرادی که از زندان آزاد می شوند بتوانند در آن مکان که نزدیک زندان است فعالیت کنند یا به صورت رایگان یا با هزینه اندک برای آنان مکان ایجاد شغل تامین شود.
وی افزود: ارائه آموزش فنی حرفه ای به معتادان بهبود یافته از دیگر اقدامات این سازمان است که با هماهنگی انجام شده با اداره کل بهزیستی در تمامی کمپ های ترک اعتیاد آموزش های فنی و حرفه ای ارائه خواهد شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان بیان کرد: ارائه دوره های آموزشی به صورت بسته های آموزشی از دیگر اقدامات این اداره کل است بطوریکه در بسته آموزشی شاید چندحرفه مکمل یکدیگر قرار گرفته باشد که این بسته های آموزشی تحت عنوان یک شغل تعریف می شوند، شاید یک نفر برای ورود به یک شغل نیاز به آموزش چندین حرفه داشته باشد، در کنار آن ها دوره های کارآفرینی نیز آموزش داده می شود.
وی گفت: یکی از موارد مهم در فنی و حرفه ای موضوع بازاریابی است زیرا بازاریابی یکی از علم هایی است که اگر به درستی انجام شود افراد می توانند محصولات تولیدی خود را به راحتی در بازار به فروش برسانند.
وی افزود: آموزش به شاغلین صنایع و صنوف از دیگر برنامه های این سازمان است که با هدف صیانت از نیروی کار و ارتقاء سطح مهارت او انجام می شود.
اولیایی بیان کرد: علاوه بر کمیت، کیفیت بخشی به آموزش های فنی حرفه ای نیز مورد توجه است زیرا هر چه کیفیت آموزش ها بهتر باشد قطعا افرادی توانمندتر تحویل جامعه خواهند شد و براساس استعدادهای بومی و منطقه ای موجود در سیستان و بلوچستان و احساس نیاز باید به سمت کیفی سازی پیش برویم یعنی نیروهایی که در فنی حرفه ‌ای آموزش می بینند بتوانند به صورت مستقیم وارد بازار کار شوند.
وی به طرح پتروشیمی در چابهار اشاره کرد و گفت: در طرح اولیه پتروشیمی بنا بر این بود که 16 هزار نفر به صورت مستقیم جذب این شرکت شوند که قطعا از این تعداد نیرو افراد کمی مهندس و کارشناس و بقیه نیروهای مهارت آموخته فنی حرفه ای خواهند بود لذا در این خصوص سازمان فنی حرفه ای نشست ‌هایی را با شرکت پتروشیمی داشته و در این مورد آمادگی لازم وجود دارد تا بر اساس اعلام نیاز شرکت پتروشیمی رشته های مورد نظر راه اندازی و به هر تعداد نیروی بومی مورد نیاز تربیت کنیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان افزود: شرکت فولاد نیز که در حوزه سواحل مکران در حال فعالیت است قراردادی را با این سازمان منعقد کرده و قرار است در مرحله اول 350 نفر نیرو در رشته برق و مکانیک پس از فراگیری آموزش های مورد نیاز جذب این شرکت شوند.
وی اظهار داشت: هر چه از نیروهای بومی استفاده شود قطعا در آبادانی منطقه تاثیر مثبتی خواهد داشت.
وی گفت: علاوه بر بخش دولتی 161 آموزشگاه آزاد دارای مجوز از سازمان آموزش فنی حرفه ای نیز در حال فعالیت هستند که بر اساس سیاست های سازمان و برنامه های اشتغال در سطح استان به عنوان بازوان فنی حرفه ای محسوب می شوند.
وی افزود: سال قبل حدود 2 میلیون و 653 هزارو 455 نفر ساعت آموزش های مورد نیاز که 11 هزار و 417 نفر دوره در آموزشگاه های آزاد بوده است را فرا گرفته اند.
اولیایی بیان کرد: برای کمک به آموزشگاه های آزاد و بخش خصوصی امسال و سال آینده چهار میلیارد تومان اختصاص یافته که در قالب تسهیلات با بهره بسیار کم حدود هفت درصد بتوانند مکان مناسب و تجهیزات لازم را خریداری کنند تا همگام با فنی حرفه ای فعالیت هایشان را انجام دهند.
وی افزود: با توجه به نیاز و محرومیت سیستان و بلوچستان و این که بیشترین میزان بیکاری در این استان وجود دارد قطعا نیاز است علاوه بر اعتبارات معمول که به همه استان ها اختصاص داده می شود در این استان به صورت ویژه دیده شود تا فاصله ما با استان های دیگر کاهش یابد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان گفت: اتفاق دیگری که برای اولین بار در طول تاریخ فنی و حرفه ای استان رخ داده، یک ماه پیش قرارداد با سفیر ژاپن برای حمایت از بانوان سیستان و بلوچستان امضا شده و قرار است ژاپن حدود 75 هزار یورو به اداره فنی حرفه ای استان در بحث خرید تجهیزات در مناطق حاشیه نشین و مناطق روستایی سه شهرستان زابل، زاهدان و چابهار که بیشترین حاشیه نشینی را دارند، اهدا کند.
وی اظهار داشت: با فرماندار دلگان نیز تفاهمنامه ای برای توسعه آموزش های فنی حرفه ای در این شهرستان به امضا رسیده که در مدارس شبانه روزی آموزش و پرورش آموزش های فنی حرفه ای نیز ارائه شود تا دانش ‌آموزان توانمند شوند.
اولیایی ادامه داد: قرار است 2 میلیارد تومان از محل منابع این شهرستان برای احداث و تجهیز مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران و خوابگاه پسران هزینه شود که از سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی گفت: همچنین برای اولین بار تفاهمنامه ‌ای با یکی از شرکت های تولیدی البسه سطح شهر زاهدان امضا شده و قرار است 70 نفر از بانوان که در فنی حرفه ای خیاطی آموزش دیدند در آنجا مشغول به کار شوند.
9923 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.