به گزارش ایرنا، کریم یاوری روز شنبه در کارگاه آموزشی حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری اردبیل افزود: مقرری بیمه بیکاری برای کارگران مشمول از روز اول بیکاری قابل پرداخت است و کارگران مکلفند ظرف 30 روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحد های تعاون،کار ورفاه اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و مشابه آن اعلام کنند.
وی اظهارداشت: کارافرینان و کارفرمایان در تمامی واحدهای تولیدی، صنعتی،صنفی، خدماتی و کشاورزی باید برای بهره مندی نیروی کار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه کردن آنها اقدام کنند.
یاوری بیان کرد: بیمه بیکاری یک حمایت اجتماعی است و تامین اجتماعی با دریافت حق بیمه مقرر به بیمه شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که طبق مقررات قانون بیمه بیکاری بدون میل و اراده از کار بیکار می شوند بیمه بیکاری پرداخت می کند.
وی اضافه کرد:بیمه شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که به دلیل بروز حوادث قوه قهریه و غیر مترقبه از قبیل سیل ، زلزله ، جنگ و آتش سوزی بیکار می شوند مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می شوند .
یاوری گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای مکلف است آموزش مهارت های مورد نیاز بازار کار و نیز بازآموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری را در مراکز آموزش فنی و حرفه ای و یا مراکز آموزش جوار کارخانه ها فراهم نماید و هزینه های آموزش های فنی و حرفه ای مقرری بگیران بیمه بیکاری از حساب بیمه بیکاری پرداخت می شود .
وی ادامه داد : در سال1396 حدود 30 هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی و باز آموزی و تجدید مهارت معرفی شدند و هم اکنون حدود 222هزار نفر نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده می کنند .
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: کارگران مجرد مشمول قانون بیمه بیکاری حداقل 6 ماه و حد اکثر 36 ماه و کارگران متاهل و متکفل حداقل 12 ماه و حداکثر 50 ماه به نسبت سابقه کاری و بیمه می توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند .
یاوری افزود: ایام مقرری بیمه بیکاری جزو سابقه بیمه ای قابل قبول برای ایام بازنشستگی کارگران محاسبه می گردد.
وی بابیان اینکه واگذاری امور و تصدی های غیر حاکمیتی به بخش خصوصی صرفا در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی باید صورت پذیرد افزود: برای تعادل بخشی به منابع و مصارف بیمه بیکاری و افزایش پوشش مقرری بگیران بیمه بیکاری کارگروه های مشترک بین ادارات کل تعاون،کار ورفاه اجتماعی و تامین اجتماعی و شرکای اجتماعی شکل گرفته و به جدیت پیگیری می شود .
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: شناسایی ،رصد ،پیگیری و حل و فصل مشکلات بنگاه های اقتصادی مشکل دار یکی از از اولویت ها و اقدامات وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و اولویت های کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید استانهای کشور و کارگروه ملی به شمار می رود.
یاوری گفت: کارفرمایان،کارآفرینان و سرمایه گذاران که قصد هرگونه تغییر یا بازسازی خط تولید و جابجایی کارگاه و ماشین آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید داشته باشند کارگران آنان در طول مدت زمان تغییر اقتصادی با مصوبه شورایعالی کار تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرند.
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.