حسین مسگرانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سفال کلپورگان به عنوان تنها موزه زنده سفال دنیاست که بانوان این منطقه با قدمت هفت هزار ساله این صنعت را حفظ کردند.
وی گفت: این همایش در 2 مرحله با همکاری دانشگاه هنر سیستان و بلوچستان و با حضور اساتید کشوری و استانی برگزار که در مرحله اول بازدید از کارگاه سفال کلپورگان و در مرحله دوم برگزاری ورک شاپ ها با موضوع اقتصاد هنر و کسب و کار برگزار خواهد شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به این که سفال کلپورگان باعث تاثیر گذاری در اقتصاد خانواده ها و معرفی این فعالیت تاریخی در جهان شده است، افزود: این همایش با حضور 30 هنرمند کشوری و 30 هنرمند استانی در زاهدان برگزار می شود.
به گزارش ایرنا سفال کلپورگان سفالی دست ‌ساز است و تمامی مراحل ساختش از شکل دادن تا تزئین با وسایلی کاملا ابتدایی و دم دستی انجام می ‌شود و شیوه ساخت این سفالینه ‌ها از هزاران سال پیش به همین شکل باقی مانده و کاملا بکر است.
تمام نقوش روی ظروف کلپورگان انتزاعی و ذهنی کشیده می ‌شوند و هیچ طرحی از قبل روی کاغذ وجود ندارد.
طبیعت و حیوانات منبع اصلی برای الهام ‌گیری نقوش کلپورگان هستند.
تکنیک ساخت سفال کلپورگان و شیوه تزیین قرن ‌های طولانی به همین شکل باقی مانده به گونه ای که تشخیص سفال ‌های قدیمی از سفال ‌هایی که در این زمان ساخته شده ‌اند، سخت می‌ شود.
بعد از کشیدن نقش ‌ها سفال ‌ها را در میان پارچه‌ هایی مخصوص می ‌بندند و حدود 10 روز طول می ‌کشد که ظروف سفالی زیر نور آفتاب خشک شوند و بعد از گذشت این مدت آنها را به کوره می ‌برند تا هم رنگ سفال از نخودی به قرمز تبدیل شود و هم رنگ نقوش ثابت بماند.
سفال کلپورگان از محکمترین سفال‌ هایی است که تاکنون وجود داشته و حتی دسته ظروف کلپورگان با اینکه دست ‌ساز هستند دیرتر از ظروف سفالی چرخ ‌ساز می‌ شکنند و به خاطر داشتن اکسید آهن، آهن بدن را هم تامین می ‌کنند.
کلپورگان تنها موزه زنده سفال جهان است و یونسکو این روستا را در سال 1396 به ‌عنوان نخستین روستای جهانی منطقه آسیا و اقیانوسیه به ثبت جهانی رسانده است.
9923**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.