به گزارش ایرنا، چابهار و کنارک به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان در طول سال مناسب برای پرورش میگو و صید و صیادی است که این امر سبب شده تا کارشناسان، این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه کنند.
حوزه شیلات یکی از بخش های کم هزینه برای ایجاد اشتغال است و می تواند علاوه بر آمار فعلی، اشتغال را به چند برابر افزایش دهد.
به نوعی می توان گفت سرمایه ‌گذاری در حوزه شیلات به صرفه‌ ترین راه و اقتصادی ‌ترین فعالیت در سواحل مکران است.
قابلیت های شیلاتی، وضعیت صید و صیادی و آشنایی با این بخش سودآور در نشست خبرنگار ایرنا با مهرداد میرزایی قائم مقام و معاون صید وبنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.
میرزایی در این گفت وگو درباره ظرفیت ها، پتانسیل ها، بنادر ماهیگیری و ضرورت تکمیل زیرساختها و تدابیر اندیشیده شده در حوزه شیلات برای توسعه و اشتغال بیشتر توضیحات مشروحی داد که در ادامه می آید.

ایرنا: در ابتدا خلاصه ای از حوزه شیلات، تاریخچه و ظرفیت های مهم در این زمینه را برای اطلاع بیشتر مردم و به ویژه سرمایه گذاران شرح دهید؟
میرزایی: اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان در سال ۱۳۶۰ در چابهار تاسیس شده است و در آن زمان 2 سردخانه سه هزار تنی در چابهار، کنارک و زاهدان تاسیس کرده تا بتواند آبزیان را در آن ذخیره و عرضه کند.
البته این استان به دلیل وسعت و پهناوری زیاد دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان در زابل و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در چابهار مستقر است و هرکدام وظایف جداگانه ای دارند.
اداره کل شیلات سیستان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
هم اینک ۱۱ اسکله و جایگاه تخلیه صید، 2 هزار و 337 شناور صیادی با اشتغال حدود 24 تا 25 هزار صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی، ۶ شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی فعال هستند.
۳۱ درصد صید کل کشور،۳۶ درصد صید آبهای جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) از این منطقه است و دارای رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند هستیم.
بیش از ۷۰ درصد تون ماهیان کشور نیز از این محدوده صید و تامین می شود.

ایرنا: چه تعداد شناور و بنادر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید در این منطقه فعال است؟
میرزایی: در مجموع 9 بندر ماهیگیری و 2 جایگاه تخلیه صید شامل «تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پُزم، 7 تیر چابهار، بریس، تنگ و پَسابندر از بنادر ماهیگیری و گواتر و جُد 2 جایگاه تخلیه صید» در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.
هزار و 430 فروند قایق و 907 فروند لنج شامل 501 فروند لنج برودتی و 406 فروند لنج یخی توسط صیادان این منطقه در زمینه صید و صیادی بکارگیری می شوند.

ایرنا: فصل صید توسط شناورها و زمان دریاروی صیادان چگونه است؟
میرزایی: صید بوسیله لنج های یخی در طول سال رواج دارد ولی لنج های برودتی تنها در تیر و مرداد هر سال استراحت دارند و از نیمه دوم شهریورماه پس از استراحت و بازسازی و تعمیر لنج ها عازم دریا می شوند.
معمولا هر لنج برودتی حدود 45 روز تا یک ماه در دریاست و در طول فصل صید سه تا چهار بار می توانند صید را انجام دهد.

ایرنا: اشتغال در حوزه شیلات چگونه است و چه برنامه های برای افزایش صید و یا شناورها دارید؟
قائم مقام اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان: در طول سالهای گذشته به دلیل کمبود صید و سودآوری بیشتر برای صیادان موجود، مجوز جدیدی برای صید صادر نشده است اما با توجه به نگاه مثبت سازمان شیلات ایران به اشتغال و تولید بیشتر و پیگیری معاونت صید و شیلات سیستان و بلوچستان برای 250 فروند قایق و 16 فروند لنج جدید مجوز صادر شده است که می تواند در بخش اشتغال کمک بزرگی باشد.
لازم به توضیح است که در لنج های برودتی 15 تا 25 نفر، قایق 2 نفر و لنج های یخی هفت تا 10 نفر مشغول به کار هستند و هر هکتار کشت میگو 2 نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند و در صنایع وابسته و دیگر کارهای شیلاتی نیز به همین میزان اشتغال غیر مستقیم را داریم.

ایرنا: در سالجاری شاهد واگذاری تعدادی موافقت اصولی لانگ لاین(صید ماهی با قلاب) و صدور مجوز قایق بودیم در این زمینه توضیحات بیشتری بفرمایید؟
میرزایی: پیرو مصوبه کمیته صید شیلات ایران در مهرماه سالجاری مجوز صید با قلاب برای 16 فروند شناور صادر شده تا افراد بومی منطقه بتوانند برای ترویج و توسعه این روش صید ورود کنند که بزودی شاهد دریاروی و آغاز صید آنان خواهیم بود.
با حضور این نوع شناورها و قابلیت صید پیشرفته شاهد افزایش کیفیت و کمیت صید استحصالی از اقیانوس هند خواهیم بود.
آغاز صید این 16 شناور برای 250 نفر شغل مستقیم و حدود 750 نفر شغل غیر مستقیم ایجاد می کند.
همچنین با همکاری سازمان شیلات ایران 250 مجوز برای قایق ها صادر شده است که در حال انجام است.

ایرنا: سرمایه گذاری در زمینه آماده سازی و ساخت 16 فروند لنج جدید از سوی دولت بوده یا بخش خصوصی؟ و بفرمایید برای ایجاد شغل در حوزه شیلات چه میزان سرمایه نیاز است و مقایسه ای با سایر بخش ها هم داشته باشید؟
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان: برای این شناورها 32 میلیارد تومان سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی توسط افراد بومی منطقه صورت گرفته است.
می توان گفت با راهنمایی و هدایت شیلات سرمایه های سرگردان و راکد مردمی بومی در حوزه صید و صیادی گسیل پیدا کرده و بدون یک ریال تسهیلات بانکی این اقدام مهم انجام شده است.
در شرایط کنونی شاهد هستیم ایجاد هر شغل بیش از 200 میلیون تومان اعتبار دولتی از طریق تسهیلات بانکی و هماهنگی با ارگان های مختلف را می طلبد و خیلی هم زمانبر است. این در حالیست که برای ایجاد این تعداد شغل نیازمند حداقل 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی هستیم ولی با 32 میلیارد تومان حدود هزار شغل جدید در حوزه شیلات ایجاد شده است.

ایرنا: مزیت ها و اهداف مهم صدور مجوز صید توسط لنج ها با قلاب (لانگ لاین) چیست؟
میرزایی: انتخاب صید دلخواه، بازارپسندی و سودآوری و بالابردن کیفیت صید و حفظ ذخایر آبزیان است و همچنین حضور بیشتر و فعال تر در آب های اقیانوس هند و برداشت از ذخایر مشترک است.
این اقدام می تواند به افزایش کیفیت ماهیان استحصالی کمک کند و سبب توسعه روش های نوین صید شود.

ایرنا: در مورد روش صید با قلاب یا لانگ لاین بیشتر توضیح دهید؟
میرزایی: صید با قلاب از سیاست ها و روش های مورد حمایت و استقبال سازمان شیلات ایران است که در این روش صید ماهی بصورت انتخابی انجام شده و پس از انجام خون گیری و سردسازی در شناور با بالاترین کیفیت به ساحل انتقال می یابد. هم اینک 100 تن ماهی به روش لانگ لاین در چابهار و کنارک صید می شود.
این عامل زمینه ساز مصرف تازه خوری ماهی در بسیاری از کشورها شده و این نوع ماهی با قیمت بالایی خریداری و عرضه می شود.
با برنامه ریزی انجام شده در چند سال اخیر توسط سازمان شیلات ایران و برگزاری کارگاه های آموزشی صید با قلاب و با بهره گیری از تجارب معتمدین و مروجین جامعه صیادی و بازدید منظم کارشناسان اداره کل شیلات گام های مهمی برای ترویج این روش صید برداشته شده است.
استفاده از تجارب مروجان صیادی کشورهای صاحب تکنولوژی صید لانگ لاین(صید با قلاب) بویژه ژاپن، اندونزی و کره جنوبی از برنامه های این اداره کل است و تاکنون گام های مهم و اساسی در زمینه ترویج این روش در استان سیستان وبلوچستان برداشته شده است.
وضعیت صید شناورهای صیادی استان که با این روش صید می کنند افزایش قابل توجهی داشته و اکنون روزانه حدود 100 تن ماهی در بنادر صیادی این استان تخلیه و روانه بازار می شود.
از تمامی کارخانجات فرآوری، سرمایه گذاران بخش خصوصی و سایر افراد و شرکت هایی که تمایل به خرید و عمل آوری این گونه از ماهیان دارند، درخواست می شود که جهت سرمایه گذاری در این بخش به معاونت صید و بنادرماهیگیری اداره کل شیلات این استان مراجعه کنند.

ایرنا: از مشکلات حوزه صید و صیادی بگویید و بفرمایید چه باید کرد تا این حوزه به اشتغال چند برابر برسد؟
میرزایی: عدم لایروبی بنادر صیادی بریس، رمین، هفت تیر و تیس سبب شده تا بسیاری از لنج ها به بنادر دیگر کوچ کنند بطوریکه در بندر صیادی تیس در محدوده منطقه آزاد سالها هیچ لنجی نتوانسته پهلوگیری کند.
بندر بریس، رمین و هفت تیر بیش از 85 درصد دچار رسوب شده و در هنگام جزر بیش از 60 درصد آن خشک و غیر قابل استفاده می شود.
نبود ایستگاه آتش نشانی و عدم توجه به روشنایی، بهسازی راههای ورودی و آسفالت بنادر صیادی از دیگر مشکلات در حوزه صید و صیادی است.
رعایت نکردن صیادان در زمینه صید و استفاده غیرمجاز از صید نیز از دیگر مشکلات در حوزه صیادی است و ضروریست اعتبارات لازم برای لایروبی بنادر صیادی اختصاص پیدا کند.

ایرنا: میزان صید سالانه و رتبه هایی که کسب کرده اید؟
میرزایی: صیادان این استان در سه سال گذشته رتبه نخست صید در کشور را کسب کرده اند آمار صید سال گذشته 302 هزار تن، سال 1395 حدود251 هزار تن و سال 1394 بیش از 231 هزار تن صید بوده است.

ایرنا: آمار صید چگونه بدست می آید؟
میرزایی: آمار صید هر سال در نشست کمیته علمی آمار صید سازمان شیلات ایران در نیمه نخست سال بعد تصویب و تعیین و اعلام می شود.

ایرنا: در مورد پرورش ماهی در قفس توضیحاتی بفرمایید؟
میرزایی: پرورش ماهی در قفس از طرح های بسیار مهم اقتصاد مقاومتی و مورد تأکید مقام معظم رهبری و دولت برای اجرا در سواحل مکران است که عملیات اجرایی طرح پرورش ماهی در دریا از سال 1394 در استان سیستان و بلوچستان با جدیت شروع شد که 54 گروه با ظرفیت تولید 168 هزار و 700 تن در سال و اشتغالزایی 29 هزار و 300 نفر، متقاضی اجرای این طرح بوده اند.
پرورش ماهی در قفس طرحی امن و بی خطر برای صیادان و سرمایه گذاران است و به اشتغال پایدار در این منطقه کمک شایانی می کند و استفاده از روش های نوین در توسعه آبزی پروری موجب توسعه و افزایش درآمد ساحل نشینان می شود.
سواحل دریای عمان مستعد برای پرورش ماهی است و برای تولید سالانه 300 هزار تن ماهی پرورشی در قفس در حال برنامه ریزی هستیم.

ایرنا: چه پیشنهادات و یا درخواست هایی از مسئولان برای توسعه و رونق صید و صیادی در چابهار و کنارک دارید؟
میرزایی: تکمیل و بهره برداری بندر صیادی تنگ کنارک، افتتاح طرح ساماندهی قایق های صیادی شهر کنارک، لایروبی کامل بنادر صیادی بریس، رمین، تیس و هفت تیر، ساماندهی و بهسازی 11 بندر صیادی، صدور مجوز جدید برای قایق های صیادی، کمک به موفقیت طرح پرورش ماهی در قفس از جمله پیشنهاداتی است که می تواند تحولی عظیم در اشتغال و تولید حوزه شیلات ایجاد کند.
جبران خسارت و ضرر و زیان صاحبان لنج هایی که توسط دزدان دریایی آسیب دیده اند و تمام سرمایه آنان از بین رفته است، از دیگر درخواست ها و پیشنهادات است.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.