اله بخش ریگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگرچه همچنان 100 درصد مساحت سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالیست اما شدت درجات خشکسالی افزایش چشمگیری داشته به نحوی که این شرایط سبب شده تا این استان یکی از خشکترین سال های نیم قرن اخیر را تجربه کند.
وی گفت: سال قبل درست در بازه زمانی مشابه تنها 4.3 درصد از مساحت سیستان و بلوچستان با خشکسالی بسیار شدید مواجه بود اما امسال حدود 50 درصد مساحت استان گرفتار این درجه از خشکسالی است.
رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این مقدار، 38 درصد بیشتر از مساحت تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید کشور است، افزود: پیش از این در سال 1396 بیش از 52 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی متوسط بود اما امسال با تداوم کم بارشی انباشته و کاهش شدید دریافت نزولات جوی بر شدت درجه خشکسالی افزوده شده است.
وی ادامه داد: بر اساس نقشه های خروجی شاخص خشکسالی SPEI حتی یک متر از مساحت سیستان و بلوچستان دارای شرایط نرمال و ترسال نیست شرایطی که در ابعاد مختلف نگران کننده است.
ریگی اظهار داشت: نکته مهمتر اینکه حتی خشکسالی خفیف نیز در برونداد این شاخص دیده نمی شود و کل مساحت سیستان و بلوچستان درگیر درجات خشکسالی متوسط تا بسیار شدید است.
وی گفت: از 2 ماهی که از سال زراعی جدید می گذرد تنها چهار میلی متر باران در سیستان و بلوچستان باریده که نسبت به مدت مشابه بلند مدت حدود 38 درصد کاهش را نشان می دهد.
رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: سال زراعی گذشته با کسری 95 میلی متری بارش به پایان رسید و همچنان در 2 ماهه نخست سال زراعی جدید نیز با کاهش بارش نسبت به شرایط نرمال مواجه هستیم.
9908**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.