در این مطلب آمده است: این روزها و به مناسبت هفته تربیت بدنی برنامه های مختلفی هم برای ورزشکاران خاص طراحی شده است آن هایی که جزو سرمایه های ورزشی استان محسوب می شوند و با این که پایی برای رفتن به مسابقات ندارند اما حضورشان در میادین ورزشی محسوس و مشهود است و با نشستن بر ویلچر یا استفاده از واکر، هدف شان را نشانه گیری می کنند. برخی از آن ها زبانشان از ادای خواسته ها عاجز است و عده ای هم دستی برای گرفتن توپ و فعالیت ندارند اما عزمشان برای قهرمانی ستودنی است و صبر را به آن هایی می آموزند که محدودیت جسمانی ندارند اما اراده ای هم برای رشد و ترقی در آنان یافت نمی شود. این روزها به مناسبت هفته پارا المپیک، شادی و هیجان در میانشان موج می زند، آن ها همچون کوهی پشتوانه و یاری رسان یکدیگرند، گاهی برای هم دست می شوند و گاهی پا.
کمبود مربی متخصص و تجهیزات
یکی از بانوان معلول که قهرمان دو و میدانی کشور در ماده پرتاب دیسک و وزنه است می گوید: هیئت ورزش های جانبازان و معلولان همیشه برای ورزشکاران این رشته برنامه هایی در نظر دارد، با وجود این که از داشتن مربی متخصص در دو و میدانی بی بهره هستیم، تمرین ها به طور منظم با حضور ورزشکاران با تجربه این رشته برگزار می شود، مدال آورانی نیز در این رشته به کشور معرفی شده اند. «جهانتیغ» که از ناحیه پا معلولیت دارد ابراز امیدواری می کند که شرایطی فراهم شود تا بتوانیم از مربیان با تجربه تر بهره مند شویم و در عرصه های ملی و فراتر از آن، افتخارهای بیشتری کسب کنیم. یکی دیگر از ورزشکاران معلول می گوید: ورزش جانبازان و معلولان شرایط خاصی را طلب می کند و باید تجهیزات ورزشی خاص این قشر باشد که متاسفانه تجهیزات ویژه افراد خاص در استان کم است، با این وجود همکاری اعضای هیئت با ورزشکاران خوب است و از طرفی ورزشکاران هم با وجود کمبودها افتخار آفرین بوده اند. «جعفری» که در رشته والیبال ساحلی فعالیت می کند، ادامه می دهد: این ورزش همیشه مدال آور بوده و سیستان و بلوچستان علاوه بر این که هر سال یکی از سکوهای اول تا سوم والیبال ساحلی کشور را به خود اختصاص داده از ورزشکاران دیگر استان ها نیز میزبانی کرده است.
سامان دهی 500 ورزشکار معلول
دبیر هیئت جانبازان و معلولان استان هم می گوید: طی سال های گذشته ورزشکاران این هیئت توانسته اند با عبور از معلولیت در رقابت های مختلف ملی به مدال آورانی برای استان تبدیل شوند، این نشان می دهد محدودیت های جسمی نتوانسته است ورزشکاران معلول استان را از پای در آورد. تیم های ورزشی جانبازان و معلولان استان در رشته های مختلفی صاحب سکو شدند، اما بیشترین مدال آوری ورزشکاران استان در رشته های والیبال ساحلی، وزنه برداری، تنیس خاکی و دو و میدانی بوده است و به نوعی می توان گفت، ورزشکاران استان در این رشته ها روی سکوهای اول تا سوم ایستاده اند. «محمد رضا تیموری» می افزاید: ورزش جانبازان و معلولان استان در رشته های مختلفی فعال و تنیس روی میز، وزنه برداری، دو و میدانی، والیبال ساحلی و تیراندازی از این دسته است و برخی از رشته ها نه تنها برای آقایان بلکه برای بانوان استان هم راه اندازی و تیم های مختلفی از بانوان معلول استان تشکیل شده است. وی می گوید: سال گذشته بیش از 500 ورزشکار جانباز و معلول استان در هیئت، بیمه و سازمان دهی شدند که با توجه به یک ساله شدن اعتبار بیمه ورزشی نمی توان این تعداد را حداکثر ورزشکاران استان دانست اما با این وجود همین افراد هم به دلیل شرایط نامناسب مالی توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند و با توجه به اهمیت بیمه شدن ورزشکاران هزینه بیمه آن ها توسط هیئت پرداخت شد. وی می افزاید: بسیاری از افرادی که دچار شرایط خاص هستند از نظر معیشتی وضعیت مناسبی ندارند. بنابراین به دلیل نداشتن درآمد کافی نمی توانند بیمه ورزشی خود را پرداخت کنند، این موضوع علاوه بر جانبازان و معلولان در میان ورزشکاران دیگر رشته ها و به ویژه ورزشکاران نابینا و ناشنوا هم دیده می شود، با این وجود هیئت با توجه به شرایط خاص ورزشکاران برای پیشگری از اتفاق های احتمالی در ورزش، آنان را بیمه می کند. وی می افزاید: بر خلاف دیگر رشته های ورزشی هیئت جانبازان و معلولان در استان، مشکلی ندارد و ورزشکاران هیئت در شرایط مناسبی فعالیت می کنند اما در برخی موارد کمبود هایی وجود دارد که نیاز است برای توسعه ورزش این قشر آن را برطرف کرد که انجام آن شرایط خاصی را می طلبد و باید اعتبار لازم به هیئت واگذار شود. وی بیان می کند: نبود تجهیزات لازم برای ورزش جانبازان و معلولان از مهم ترین کمبودهای این هیئت در استان است و رفع آن شرایط متفاوتی نسبت به دیگر رشته ها دارد، زیرا در هیئت های دیگر لوازم بر اساس نوع فعالیت تهیه می شود اما در رشته های جانبازان و معلولان وسیله ورزشی بر اساس نوع معلولیت افراد ساخته می شود بنابراین باید اعتبار لازم در اختیار هیئت قرار گیرد تا بتوان تجهیزات مورد نیاز را برای ساخت آن سفارش داد. وی می گوید: شرایط جسمانی ورزشکاران جانباز و معلول، نحوه فعالیت های ورزشی آنان را هم دستخوش تغییر کرده است و اگر تجهیزات مناسبی در ورزش به کار گرفته نشود، به ورزشکاران آسیب بیشتری وارد می شود بنابراین باید تجهیزات مورد نیاز با توجه به وضعیت ورزشکاران فراهم شود و در صورت اختصاص اعتبار مورد نیاز، هیئت برای تهیه آن ها اقدام می کند. دبیر هیئت جانبازان و معلولان درباره سالن و استخر جانبازان و معلولان می گوید: یکی از امتیازهای این هیئت در اختیار داشتن سالن اختصاصی و استخر اختصاصی جانبازان و معلولان است اما برخلاف آن چه تصور می شود این مکان به طور کامل در اختیار ورزشکاران نیست و هیئت برای داشتن آن ناچار به پرداخت کرایه است.
مربی متخصص نداریم
وی می افزاید: نبود مربی متخصص در استان یکی از مهم ترین مشکلات ورزش جانبازان و معلولان است و برای رفع آن پس از پیگیری ها مقرر شد ماه آینده، دوره مربیگری و داوری برگزار شود که تحقق آن می تواند تاثیر بسزایی در توسعه ورزش جانبازان و معلولان داشته باشد. با توجه به پهناوری استان، برگزاری دوره های استعدایابی و شناسایی ورزشکاران خاص شرایط ویژه ای دارد اما این مهم ترین موضوع در حوزه استعدادیابی نیست بلکه باید دوره های تعیین کلاس سطح پزشکی برای استعدادها برگزار شود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.