احمدرضا ریگی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حاشیه نشینی یکی از مشکلات اصلی در سیستان و بلوچستان به ویژه شهر زاهدان است.
وی با بیان اینکه حاشیه نشینی در زاهدان با دیگر شهرهای این استان متفاوت است، افزود: بین آمار رسمی و غیررسمی جمعیت ساکن در زاهدان 120 هزار نفر اختلاف است که به طور قطع این حلقه مفقوده جمعیتی در حاشیه این شهر زندگی می کنند.
معاون امور عمرانی فرماندار زاهدان ادامه داد: به عبارتی علاوه بر آمار رسمی حاشیه نشینی در زاهدان که 252 هزار و 723 نفر است، حلقه مفقوده 120 هزار نفری را نیز باید به این آمار اضافه کنیم به عبارتی بیشترین تراکم جمعیتی زاهدان در حاشیه آن وجود دارد.
ریگی تصریح کرد: آمار رسمی جمعیتی براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن و آمار غیررسمی براساس خدمات شهرداری و مراکز بهداشتی بدست می آید که در این میان عواملی مانند خشکسالی فراگیر در سیستان و بلوچستان هر سال سبب مهاجرت افراد از روستاها به مرکز استان می شود و آمار حاشیه نشینی را تغییر می دهد.
وی تصریح کرد: از آنجایی که براساس برنامه بازآفرینی شهری کلیه جمعیت ساکن در نقاط حاشیه شهرها باید مانند دیگر نقاط خدمات دریافت کنند بنابراین اختلاف جمعیت رسمی و غیر رسمی باید در برنامه ریزی ها لحاظ شود.
معاون امور عمرانی فرماندار زاهدان گفت: 9 محله با گستره 2 هزار و 300 هکتار در شهر زاهدان درگیر حاشیه نشینی هستند که از میان این محلات سه محله شیرآباد، کریم آباد و بابائیان به عنوان محلات هدف بازآفرینی شهری انتخاب شده و در حال ساماندهی است.
وی ادامه داد: با توجه به تراکم جمعیتی در حاشیه شهر زاهدان تلاش کردیم تا دو محله قاسم آباد و کارخانه نمک را نیز به محلات هدف در برنامه بازآفرینی شهری اضافه کنیم که خوشبختانه در نشست اخیر ستاد استانی بازآفرینی شهری این موضوع تصویب شد.
به گزارش ایرنا برنامه بازآفرینی شهری با رویکرد و سیاستی جامع و یکپارچه برای هدایت روند رشد و توسعه شهرها، پاسخگویی به چالش های برآمده از تغییرات و نیازهای نسل جدید، کاهش فقر شهری، ارتقاء تاب آوری شهری و هویت و منزلت مکانی از بهمن سال گذشته در هشت استان کشور آغاز شده و هم اینک در حال اجراست.
در این برنامه موارد باز آفرینی شهری از جمله سبک زندگی، مسائل فرهنگی، اجتماعی و تمامی فضاهای مورد نیاز شامل فضاهای آموزشی، ورزشی، مذهبی، بهداشتی درمانی و فضای سبز به منظور آسایش و ایمنی و ارتقاء کیفیت ساکنان بافت های فرسوده و حاشیه شهرها انجام می شود.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.