به گزارش ایرنا هفت روز تا پایان سال زراعی جاری باقی مانده و کاهش نزولات آسمانی در این مدت سبب شد تا سیستان و بلوچستان امسال رتبه نخست کم بارش ترین استان کشور را بدست آورد، علاوه بر این در بلند مدت نیز از نظر میزان بارش بعد از یزد دومین استان کم بارش ایران محسوب می شود.
به گفته رئیس گروه پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی سیستان بلوچستان میزان نزولات جوی امسال زراعی استان 74 درصد کاهش یافته است و این موضوع زنگ خطری برای منابع آبی این استان در سال زراعی پیش رو است.
علی ملاشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح آخرین وضعیت بارش نزولات جوی در سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: علاوه بر اینکه این استان با کم بارشی انباشته درگیر است، میزان نزولات جوی امسال زراعی استان نیز 83.9 میلی متر نسبت به بلند مدت معادل 74 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: بیشترین کاهش بارندگی سال زراعی جاری در بین 31 استان کشور مربوط به سیستان بلوچستان است که اوضاع کمبود بارندگی در شمال استان نسبت به سایر نقاط ملموس تر است به نحوی که در بیش از 11ماه گذشته فقط 10 میلی متر باران در زابل باریده است.
ملاشاهی ادامه داد: وضعیت کمبود بارش در استان های هم جوار سیستان و بلوچستان نیز مناسب نیست، برای مثال در خراسان جنوبی و هرمزگان میزان بارش های سال زراعی جاری یعنی از مهر ماه سال گذشته تا پایان شهریور به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

**به بارش های زمستانی امیدی نیست
رئیس گروه پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی سیستان بلوچستان با بیان اینکه بر اساس مدل های پیش بینی فصلی میزان بارندگی های پاییز سیستان و بلوچستان در محدوده نرمال قرار دارد، گفت: این شرایط در حالی است که سهم بارش های پاییز در رژیم بارشی استان بسیار ناچیز است و نمی تواند کمبود بارش استان را جبران کند.
ملاشاهی خاطر نشان کرد: از طرفی بر اساس همین مدل ها وضعیت بارش در زمستان پیش رو نیز کمتر از شرایط نرمال برآورد می شود.
وی با بیان اینکه شرایط بارش استان مطلوب نیست و واقعیت را باید پذیرفت، ادامه داد: در ماه های پیش رو نباید انتظار بارش های گذشته را داشت چرا که هم نوع بارش ها تغییر کرده و هم میزان دریافت بارش کاهش یافته است.
ملاشاهی اضافه کرد: بارش های مداوم و پیوسته گذشته اکنون به بارش های رگباری و لحظه ای تبدیل شده است و بارش های برفی و سیل آسای گذشته به شدت کاهش یافته است.

**سیستان و بلوچستان در انتهای فعالیت سامانه های بارشی قرار دارد
رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح دلایل ذاتی کم بارشی استان پرداخت و گفت: به طور کلی سه سامانه بارشی شامل سامانه مدیترانه ای، سودانی و مونسون هند استان را تحت تأثیر قرار می دهد.
محمود دیانتی افزود: متأسفانه سیستان و بلوچستان در انتهای فعالیت این سامانه های بارشی قرار گرفته که معمولاً موج های تضعیف شده به آن می رسند و فعالیت کمی دارند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر نبود ارتفاعات مؤثر نیز سبب شده تا شرایط اجباری صعود در هوای مرطوب و مناسب جنوب و مرکز شکل نگیرد و رطوبت دریافتی از سامانه آب و هوایی مونسون هند تقریباً بدون استفاده باقی بماند.
دیانتی ادامه داد: همین شرایط سبب شده تا میانگین بارندگی بلند مدت زابل که بیش از 55 سال داده آماری دارد، حدود 50 میلی متر باشد.
رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این شرایط در سال های مختلف بسیار متغیر است برای نمونه تاکنون که هشت روز به پایان سال زراعی جاری باقی مانده فقط 10 میلی متر باران در این شهر باریده است.
کاهش نزولات جوی و به تبع آن کاهش میزان آب های سطحی و زیرزمینی در کنار بستن آب رودخانه هیرمند از سوی افغانستان و خشک شدن کامل تالاب بین المللی هامون سال زراعی سختی را برای مردم سیستان و بلوچستان رقم زد. این در حالی است که در سال زراعی جدید نیز نمی توان امیدی به بهبود این وضعیت داشت بر همین اساس صرفه جویی و مدیریت صحیح منابع آب اساسی ترین راهبردی است که در مواجهه با افزایش شدت خشکسالی در پهناور ترین استان کشور از سوی کارشناسان و مسئولان مطرح می شود.
9908**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.