دراین گزارش آمده است: سیستان و بلوچستان به دلیل پهناوری خود، شهرها و روستاهای زیادی هم دارد و تعداد زیاد روستاها سبب شده است به این منطقه لقب «روستا استان» داده شود. مردم این منطقه از گذشته های دور تفریح های خاص خود را داشتند و برای حفظ سلامت و تندرستیشان ورزش هایی را راه اندازی کرده بودند که پس از سال ها از آن به عنوان بازی های بومی و محلی یاد می شود، بازی هایی که ریشه در تمدن و تاریخ استان دارد و معرف باورها و یادآور زندگی گذشتگان است. در منطقه سیستان،کبدی، چوب بازی و رقص شمشیر را می توان از مهم ترین بازی های گذشتگان دانست که کبدی در دنیا به نام و نشان رسیده و رقص شمشیر در کنار چاپ زابلی، بازی سنتی و آیینی کهن برای مراسم و جشن های استانی و ملی تبدیل شده است که نشان می دهد اگر بازی های بومی، محلی معرفی شود و به آن بپردازیم، می تواند به آیین ملی برای کشور تبدیل شود. این در حالی است که بومی بازان استان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کردند و گاه از بی توجهی ها گلایه مند هستند که خود سبب شد شهریور ماه سال گذشته روزنامه سیستان و بلوچستان مشکلات این حوزه ورزشی را بررسی کند. رئیس هیئت ورزش های بومی و محلی استان سال گذشته و در آن گزارش از پیگیری ها برای رفع مشکلات بومی بازان و ثبت چند بازی بومی استان در کشور خبر داد.
تحول هیئت بومی از شهریور تا شهریور
رئیس هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی، محلی استان می گوید: از شهریور سال گذشته شرایط ورزشکاران این رشته در استان تغییر قابل قبولی داشته است و در این مدت زمان علاوه بر برگزاری رقابت های بومی، محلی در روستاها، ورزشکاران استان هم به چندین دوره رقابت ملی اعزام شدند و توانستند به عنوان های قابل دفاعی دست یابند. «محمد امیر براهویی» می افزاید: در روزهای اخیر تیم استان در رقابت های کشوری به میزبانی خراسان شمالی حاضر شد که علی مهدی در وزن 70- کیلو گرم رشته چوب کشی سنتی به مدال طلا دست یافت و در رشته تیر و کمان سنتی هم حمزه ریگی به نشان طلا دست پیدا کرد، در هفت سنگ مهارتی امید دهمرده موفق به کسب مدال برنز شد و در قسمت بانوان نیز زهرا صاحبی در پایان رقابت های انفرادی تیر و کمان سنتی بانوان مقام چهارم را کسب کرد. وی بیان می کند: در این مدت ورزشکاران استان همچون رقابت های این جشنواره موفق به کسب افتخار برای استان شدند و می توان گفت که از شهریور سال گذشته تا امسال هیئت، تحول خوبی را شاهد بوده است و در همه نقاط برای سامان دهی بهتر بازی های بومی، محلی در روستاها دفتر هیئت هر شهرستان راه اندازی شد.
تلاش ها برای ثبت ملی بازی های بومی استان
به گفته وی، سال گذشته ثبت ملی چند بازی بومی استان هدف گذاری و از این میان برای دو رشته کشتی کچ گردان و خسو خسو اقداماتی انجام شد و پس از هماهنگی و پیگیری از سارمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار شد از این دو رشته مستند تهیه شود که پس از انتخاب مستند ساز این اقدام انجام شد. وی اظهار می کند: این مستندها پس از اصلاح و بررسی مجدد در صورت تایید به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه می شود تا درباره ثبت ملی دو بازی به نام استان اقدام شود اما درباره چاپ سیستانی، چوب بازی، رقص شمشیر و دو چاپی بلوچی هنوز اقدامی نشده است ولی ثبت ملی آن ها در برنامه های پیش رو قرار دارد و پس از تایید کشتی کچ گردان و خسو خسو این بازی ها آغاز می شود. وی می افزاید: برای کشتی کچ گردان، اقدامات خوبی انجام و حتی انجمن ملی این رشته به نام استان تشکیل شد و با توجه به ظرفیت استان و ایران در این رشته، هیئت پیگیر آن است تا بتواند رقابت های کشتی کچ گردان بین المللی را برگزار کند برای دیگر رشته ها هم در صورت فراهم بودن شرایط مناسب این مهم هدف گذاری می شود. به گفته براهویی، ورزش های بومی و محلی در دنیا جایگاه متفاوتی نسبت به گذشته دارد و کشورهایی که در این رشته ها قوی هستند رقابت های بین المللی را برگزار می کنند، در روزهای اخیر تیم بازی های بومی و محلی ایران به مسابقات بین المللی قرقیزستان اعزام شد اما به دلیل انتخاب اعضا از سوی هیئت هیچ یک از بومی بازان استان در این تیم حضور نداشتند. وی می افزاید: ورزشکاران استان به همه رقابت های ملی اعزام می شوند و موفقیت های به دست آمده در این مسابقات نشان می دهد توان جسمی و رقابتی خوبی دارند و هدف آن ها رسیدن به رقابت های بین الملی است که در این مسیر تلاش هایی از جمله برگزاری مسابقات بیشتر و اعزام به رقابت های ملی انجام می شود.
130 بازی شناسایی شده
رئیس هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی، محلی استان می گوید: 130 بازی بومی و محلی در استان شناسایی شده است که بیشتر آن در روستاها انجام می شود، این نشان می دهد بازی های بومی و محلی در روستاهای استان رواج بیشتری دارد اما با توجه به این مهم باید گفت بسیاری از بازی های بومی، محلی استان هنوز شناسایی نشده است در حالی که بومیان مناطق مختلف همچنان آن را بازی می کنند. وی می افزاید: هیئت به تنهایی نمی تواند برای معرفی بازی های محلی اقدام کند، این امر نیازمند همکاری دانشگاه هاست زیرا برای معرفی بازی های محلی باید کتاب این بازی ها نوشته شود و این موضوع نیازمند اعتبار و تحقیق فراوان است که انجام و پرداخت آن در توان هیئت نیست اما دانشگاه ها در حوزه تحقیق و معرفی می توانند با استفاده از ظرفیت خود نقش مهمی ایفا کنند. وی تصریح می کند: جمع آوری اطلاعات از ورزش های ناشناخته با توجه به پراکندگی استان اقدامی زمان بر است و در این راه مراکز علمی به ویژه مراکزی که ورزش را تدریس می کنند، می توانند موضوع پایان نامه دانشجویان را درباره معرفی ورزش های بومی ناشناخته استان تعیین کنند که در این صورت بسیاری از ورزش های ناشناخته کنونی معرفی می شود و چه بسا در آینده مانند کبدی به رشته ای جهانی تبدیل شود. وی می گوید: با توجه به فرهنگ و رسوم مختلف استان بازی های بومی، محلی هم انواع مختلفی دارد به عنوان مثال در حوزه سیستان از گذشته رسم پهلوانی وجود داشته و این سبب شده است تا رشته های پهلوانی در این منطقه فعال باشد و در حوزه بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی افراد جنب و جوش بیشتری دارند که سبب رونق بازی های سرعتی شده است بنابراین دانشجویان گزینه های فراوانی را برای پایان نامه پیش رو دارند.
8 هزار ورزشکار بیمه شده و 8 هزار بیمه نشده
وی بیان می کند: در ورزش های بومی و محلی آمار بیمه شدگان به بیش از هشت هزار نفر رسیده است در حالی که استان پیش از این فقط سه هزار ورزشکار بیمه شده در این هیئت داشت اما این میزان را نمی توان دقیق دانست زیرا بسیاری از روستاییان توان پرداخت هزینه بیمه خود را ندارند، به همین دلیل فقط در مسابقات شرکت می کنند و حضور آن ها سبب شده است همیشه رقابت های روستایی با هیجان زیادی برگزار شود. وی می افزاید: با توجه به حضور ورزشکاران در رقابت های بومی، محلی می توان گفت که استان در این رشته ها حداقل 16 هزار ورزشکار دارد که فقط هشت هزار نفر آن ها بیمه ورزشی هستند و همین افراد متقاضی برگزاری رقابت های ورزشی روستایی هستند و این سبب شده است تا دهیاران تماس های فراوانی با هیئت داشته باشند. براهویی می گوید: ایجاد خانه های ورزش روستایی در افزایش علاقه روستاییان به ورزش تاثیر بسیاری داشته است و امسال از 86 پروژه ورزشی استان حداقل 73 پروژه به خانه های روستایی مربوط است که حرکتی بزرگ در تاریخ ورزش استان است، در همین باره طی دو ماه آینده 60 تا 70 خانه دیگر ورزش روستایی در استان تجهیز می شود.
8006**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.