گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

جاوید قربان اوغلی: برای داوری در مورد ادعای ترامپ باید صبر کرد

باید اول احصاء کنیم که وضعیت به چه شکل است و بر اساس آن برنامه ای برای مذاکره داشته باشیم و این مسأله را گام به گام به مذاکره نزدیک کرد.

یک کارشناس روابط بین الملل با تأکید بر اینکه برای داوری و قضاوت در مورد ادعای ترامپ باید صبر کرد: نباید ایران این سخنان را یک توطئه بداند و با جملات کلیشه ای به قول بعضی از روزنامه های ما «پاسخ دندان شکن» بدهد؛ بلکه اگر استقبال فوری نمی کند نباید رد فوری هم کند.

جاوید قربان اوغلی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در مورد ادعای شب گذشته ترامپ مبنی بر اینکه حاضر است بدون پیش شرط با مسئولین ایران مذاکره کند، اظهار داشت: در مورد حرف های ترامپ دو حدس را می توان زد. اول اینکه این حرف ترامپ ناشی از رفتار و منش شخصی خودش است که در این نزدیک به دو سال در مورد معاهدات و مذاکرات از این کارها زیاد کرده است. اما شاید پیش زمینه هایی صورت گرفته و واسطه گری هایی انجام شده که منجر به این حرف ترامپ شده است.

این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: اگر ناشی از انتظارات فردی و شخصی ترامپ باشد رفتار ما به گونه دیگری باید باشد. اما اگر گمانه زنی دوم قرین به صحت باشد حاکی از این است که کل سیستم آمریکا به مذاکره رسیده اند. من امیدوارم گمانه زنی دوم قرین به صحت باشد. رفت و آمدهایی هم که اکنون صورت می گیرد این گزینه دوم را مقرون به صحت می کند.

وی در مورد سخنان وزیر خارجه آمریکا گفت: یک دلیل آن می تواند این باشد که از زمان آقای تیلرسون اختلاف نظرهایی در دستگاه حاکم آمریکا وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد. گمانه زنی دوم در مورد حرف های پمپئو این است که این دو نفر تقسیم نقش کرده اند؛ یعنی ترامپ به دلیل فشار افکار عمومی و اروپا برای خروج از برجام این حرف ها را زده و پمپئو برای اینکه قدرت چانه زنی آمریکایی ها را در هر مذاکره احتمالی بالا ببرد این پیش شرط ها را مطرح می کند.

قربان اوغلی با بیان اینکه برای داوری و قضاوت در مورد این مسأله باید صبر کرد، افزود: هر کدام از اینها باشد به نظر من باید غلبه رویکرد مذاکره در دستگاه حاکم آمریکا را دید و ایران باید از آن استقبال کند و برنامه ای را برای این کار داشته باشد و نباید ایران این را یک توطئه بداند و با جملات کلیشه ای به قول بعضی از روزنامه های ما «پاسخ دندان شکن» بدهد؛ اگر استقبال فوری نمی کند نباید رد فوری هم کند، بلکه باید اول وضعیت را احصاء کنیم و بر اساس آن برنامه ای برای مذاکره داشته باشیم و این مسأله را گام به گام به مذاکره نزدیک کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.