پایگاه خبری جماران: قیمت «دلار»، نه تنها ثبات بازار را بلکه آرامش روحی و روانی مردم خصوصا فعالان اقتصادی را به هم ریخته است. هزینه ها چندین برابر شده و بخش قابل توجهی از مردم و فعالان اقتصادی کارشان را متوقف کرده اند تا ببینند این مسیر به کجا ختم می شود.

تاکنون هیچ راهکار مشخصی برای وضع اقتصاد در دوران تحریم و پیشاتحریم به مردم اعلام نشده است؛ در این شرایط برخی حتی پیش بینی ارقام بالاتری را هم مطرح می کنند. 

از دیروز که دلار جهش 3 هزارتومانی را تجربه کرد، نام دو صرّافی بزرگ به عنوان عامل اصلی این صعود ناگهانی مطرح شده است. امروز هم روزنامه سازندگی در این خصوص نوشته: «این دو صرافی بزرگ(برون مرزی)، بیشترین دلارهای حاصل از صادرات پتروشیمی را در اختیار دارند. آنها از چهارشنبه هفته گذشته در تصمیم واحد اجازه ورود دلار به بازار ایران را نمی دهند و با برخی تماس های خود صرافان تهرانی را نیز مجاب کرده اند که منابع دلار کاغذی به بازار ایران نمی رسد».

اقتصادآنلاین نیز در این مورد نوشته: «این ۲ صراف که از دو خانواده قدرتمند هستند در ۳ ماه گذشته با حمایت برخی افراد خاص و پرداخت هدایای مختلف به مدیران شرکت‌های پتروشیمی و معدنی، دلار و درهم آنها را در دبی خریداری کرده و برای خود انحصار ایجاد کرده اند. بطوری که گفته می‌شود هم اکنون بیش از ۹۰ درصد درهم و دلار صادرات غیرنفتی در اختیار این دو صراف است.»

در کنار سایر عوامل گرانی نرخ ارز از جمله تمایل واحدهای پتروشیمی به افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و نیز بازی آنها با بازار ارز به صورت عدم تزریق ارز به بازار، که سازندگی از آنها سخن گفته؛ در خصوص دو صرّافی یاد شده باید گفت به حال سیستم پولی- بانکی که دو صرّاف سرنوشت آن را تعیین کنند خون گریست؛ رئیس کل جدید بانک مرکزی باید از آغاز کار به طور مستقیم و مستمر با مردم سخن بگوید و روزانه به «شفاف سازی» در خصوص بازار ارز بپردازد

همچنین باید وعده معاون اول محترم رئیس جمهور آقای دکتر اسحاق جهانگیری را به یاد آورد و از وی درخواست کرد که به آن عمل کند. وی گفته بود: «در خصوص فساد به‌طور کامل و جدی‌تر در مرداد ماه صحبت خواهم کرد البته عده‌ای افراد کوته‌فکر وجود دارند که مردم را در شرایط سختی قرار دادند و دولتمردان را دچار چالش کرده‌اند، این عده به دنبال زدن جیب مردم و غارت اموال ملی‌اند درحالی‌که پیش از این نیز با آنها برخورد می‌شد، امروز با این افراد به صورت شدیدتری برخورد می‌شود چراکه کشور امروز نیازمند افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم است».

هر دو مقام عالی رتبه دولتی باید از طریق شفاف سازی بی رحمانه، دلالان و بازی گران و بازی گردانان بازار ارز را به مردم معرفی کنند تا بیش از این بازار یاد شده بر مدار شایعه و اضطراب نچرخد؛ این بازار مدیریت و مدیران مقتدر، سالم و اعتماد بخش می خواهد؛ امروز اعتماد در گرو شفاف سازی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.