مراسم معارفه غلامعلی اصغریان به عنوان معاون فرهنگی و تبلیغات حرم مطهر امام خمینی عصر روز شنبه (ششم مرداد ماه 97) در حرم امام برگزار شد.

سرپرست حرم مطهر امام خمینی با بیان اینکه امام فریاد نهفته همه مظلومان تاریخ است، گفت:  ضرورت حرکت به سمت یک کار فرهنگی بزرگ امروز کاملا محسوس است؛ چه به خاطر زیرساخت هایی که در اینجا ایجاد شده و چه به خاطر ضرورت هایی که در جامعه ما هست. امروز روش ها و نگاه های گذشته برای نسل جدید جوابگو نیست و من معتقدم روش ها کاملا فرق کرده است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در مراسم معارفه غلامعلی اصغریان به عنوان معاون فرهنگی و تبلیغات آستان مقدس امام خمینی گفت: فلسفه احداث حرم مطهر نشأت گرفته از ضرورت کار فرهنگی در جامعه است. جواب روشن ما برای تشکیل آستان و ساخت حرم این است که ما رسالت تاریخی و فرهنگی داریم و به  این کار متعهد هستیم و تا اینجا که آمدیم چند گام بیشتر برنداشته ایم و هنوز گام های بلند دیگری باید برداشته شود.

سرپرست حرم مطهر امام خمینی تأکید کرد: احترام و تعظیم یاد، نام و نشان امام همه در ظلّ یک حرکت فرهنگی است. چرا که امام در دوران ما احیاگر همه حقایق ناب بشری، انسانی، اسلامی و توحیدی است.  امام پرچم و نماد یک حقیقت جاودانه است؛ امام فریاد نهفته همه مظلومان تاریخ است.

وی انگیزه ثانوی احداث حرم امام خمینی را ایجاد بستر برای خدمت به مردم عنوان کرد و افزود: طبیعی است که برای کار فرهنگی و خدمت به مردم، آن هم به نام امام و اسلام، ابزار خودش را می طلبید. هیچ کس در دنیا نمی تواند ادعا داشته باشد که کار فرهنگی را با دست خالی و بدون امکانات و بدون نقشه راه می تواند انجام دهد.

انصاری ادامه داد: البته در مکتب اسلام و اهل بیت(ع) کار فرهنگی به روش دیگری میسر هست، و آن کار عملی مسلمانان در تبلیغ اسلام است. اگر همه جوامع اسلامی در عمل مروج اسلام باشند، شاید آن روز نیازی به ابزارهای تبلیغاتی متعارف امروز نباشد. متأسفانه این امر در جامعه ما میسر نشده؛ ولی توصیه اهل بیت(ع) این بوده که به غیر زبان مروج اسلام و تشیّع باشید. یعنی عمل سالم نقطه اوج تبلیغات است.

وی اظهار داشت: ما وقتی ساخت حرم امام را شروع کردیم می دانستیم رسالت سنگینی به عهده داریم و برای کارهای فرهنگی بزرگ باید ابزار، امکانات، فضا و شرایط لازم را در اختیار داشته باشیم. در عین حال و به یاری خداوند از توانی که برای کار تبلیغی و دینی داشتیم فروگذاری نکرده ایم و با بهره گیری از دیدگاه ها و نظرات کارساز مرحوم یادگار امام که فهم و درک بسیار بالایی در مسائل فرهنگی داشتند، و پس از ایشان نیز پیروی از منویات آقای حاج سید حسن خمینی، کارهای بزرگی در این مدت انجام شده که نقطه اوج کارها مراسم سالگردها بوده است. مراسم سالگرد امام یک کار سخت، سنگین و طاقت فرسا است؛ مجموعه ستادی ما بسیاری از سختی ها را به جان خریده و با فداکاری و ایثار مراسم سالگرد امام را، که نقطه قوت کار فرهنگی حرم هست، به شایستگی انجام دادند.

سرپرست حرم مطهر امام خمینی تصریح کرد: نگاه به آینده و تحول در کارهای فرهنگی نیازمند مشورت کافی با صاحب نظران و استفاده از مشاورین خوب بود که تجربه حدود سی ساله باعث شد که یک نقشه راه اولیه داشته باشیم و برنامه ها را بر آن اساس ترسیم کنیم و بر  آن اساس گام برداریم. ولی طراحی و تدوین اهداف بلند مدت که مستلزم داشتن فضا و امکانات لازم بود در دستور کار قرار گرفت. به یاری خدا در آستانه تکمیل آن مراکز هستیم؛ مانند ساخت موزه، کتابخانه، فرهنگسراها و اماکن پیرامونی که آرام آرام به بهره برداری می رسد. این پروژه ها در مرحله تجهیز و  آماده سازی هستند.

وی تأکید کرد: ضرورت حرکت به سمت یک کار فرهنگی بزرگ امروز کاملا محسوس است؛ چه به خاطر زیرساخت هایی که در اینجا ایجاد شده و چه به خاطر ضرورت هایی که در جامعه ما هست. امروز روش ها و نگاه های گذشته برای نسل جدید جوابگو نیست و من معتقدم روش ها کاملا فرق کرده است. امروز عمده تریبون های مساجد و محافل دینی به صدا و سیما و سایر رسانه ها منتقل شده اند و روش ها و ابزارهای تبلیغی عوض شده است و ما اگر می خواستیم تنها به روش های گذشته عمل کنیم معلوم است که شکست می خوردیم.

انصاری ادامه داد: تحول در عرصه های فرهنگی و تبلیغاتی به قدری وسیع و گسترده است که دائما باید برنامه ها را به روز رسانی کنیم. مردم توقع دارند مراسم های فرهنگی و عمومی حرم امام نیازهای جامعه و نسل جوان را برطرف کند و به ادعای دروغین و جعل و تحریفی که در مورد حرم توسط مخالفین اتفاق افتاده و عده ای  به آن دامن می زنند جواب عملی دهند که واقعا حرم امام یک پایگاه فرهنگی و پایگاه تبلیغاتی اسلام ناب است؛ اینجا پناهگاهی است برای نسل هایی که می خواهند امام را بشناسند.

وی با اشاره به اینکه سالیانه دهها میلیون نفر از کنار حرم امام عبور می کنند، اظهار داشت: بزرگترین هنر ما در امور فرهنگی و تبلیغاتی این است که کاری کنیم شور و انگیزه را در افرادی که حتی از مسیر بزرگراه خلیج فارس عبور می کنند ایجاد کنیم که به امام فکر کنند و دنبال رفع ابهامات خود باشند. کدام مسجد یا امامزاده به این مقدار مخاطب دارد؟!

سرپرست حرم مطهر امام خمینی یادآور شد: امروز دشمنان ما پرده ای به هدف تخریب امام باز کرده اند و هر روز روی این پرده چیز جدیدی می نویسند. بعضی از دوستان ناآگاه و سیاسی کار هم چیزهایی می نویسند و می گویند که آنها را هم به این پرده باید اضافه کرد. اگر ما بخواهیم جایگاه امام و مکتب امام را حفظ کنیم و اگر بخواهیم جایگاه یادگار امام را حفظ کنیم؛ همه ما باید یک مجموعه همدل، خیرخواه و دوستانه باشیم؛ البته انتقادات خیرخواهانه و برادرانه را بشنویم.

وی تأکید کرد: کار فرهنگی بودجه، فکر، حوصله و سعه صدر می خواهد. ما خیلی مشکلات بر سر راه داریم. در همکاری با دستگاه ها و مراکز ما باید حرمت حرم امام را حفظ کنیم. همه هویت ما و نظام متعلق به امام است و هر کاری هم برای امام انجام دهیم کم است. چون آن هیچ کاری برای شخص امام نیست بلکه برای جامعه است.

انصاری در آغاز مراسم با تجلیل از زحمات و خدمات شایسته حجت الاسلام و المسلمین جوادی، که از آغاز کار احداث و شکل گیری حرم امام امور فرهنگی و تبلیغات و مراسم را عهده دار بوده و از سال گذشته به سمت ریاست دفتر تولیت آستان مقدس و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی یعنی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی منصوب شده اند، به سوابق و عهد وفادارانه آقای اصغریان در امر آموزش و پرورش و نیز مسئولیت های سنگین در مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام و ستاد بزر گداشت آن حضرت اشاره کرد و یادآور شد: شورای  عالی سیاستگذاری فرهنگی آستان مقدس به زودی در جهت ارتقاء و تقویت برنامه های فرهنگی حرم تشکیل و آقای اصغریان را حمایت و همراهی خواهد کرد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی جوادی راد نیز در این مراسم گفت: حضرت امام(س) خصوصیات بسیار زیادی را در هر عرصه ای داشتند. اعتقاد من بر این است که در زمان خودشان و سی سال که از ارتحال می گذرد و آینده هم هرگز همه ابعاد وجودی حضرت امام شناخته نخواهد شد.

مسئولین دفتر تولیت حرم مطهر امام خمینی تصریح کرد: یکی از ویژگی های حضرت امام که در زمان ایشان به تمام معنا منحصر در وجود حضرت امام بود اخلاص ایشان است. علت اینکه حضرت امام توانستند در این مقطع از تاریخ اثری را در همه مردم دنیا اثرگذار باشند به دلیل اخلاص ایشان بود. اگر کار برای خدا باشد دیگر انسان به فکر این نیست که کنکاش کند دیگری چه کاری انجام می دهد.

وی اظهار داشت: امام، شهدا و ملت ایرانی که به دنبال امام حرکت کردند اخلاص را از امام آموخته بودند. تجربه چهل سال انقلاب ثابت کرده که هرکسی در هر موقعیت و مقامی که بوده و خواسته با انقلاب، امام و بیت امام و یادگاران امام ناخالص برخورد کند و دورنگی او در انقلاب اثبات شده و همه این افراد رسوا شده اند.

غلامعلی اصغریان معاون فرهنگی و تبلیغات جدید حرم امام راحل نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: خداوند را فراوان شاکرم که توفیق خدمتی در تبلیغ و ترویج اندیشه های تابناک و سیره عملی و اخلاقی و انسانی آن عبد صالح پیدا کردم. از حسن اعتماد تولیت آستان مقدس، حضرت آیت الله سید حسن آقای خمینی و آقای انصاری سرپرست حرم امام، نسبت به احاله این مسئولیت فراوان سپاسگزارم و ان شاء الله خداوند این توفیق را به من عنایت کند که در مقابل این حسن ظن بتوانم پاسخ روشن و امیدوار کننده ای را ارائه دهم و در مقابل بزرگواری های بی حد و حصر این عزیزان روی سفید باشم.

معاون فرهنگی حرم مطهر امام خمینی افزود: مقتضیات امروز می طلبد که تلاش مضاعفی را در حوزه فعالیت های فرهنگی داشته باشیم. نیاز جامعه امروز و به خصوص نسل سوم و چهارم انقلاب خیلی بیشتر از چیزی است که نسبت به امام و معرفی اندیشه امام صورت می گیرد.

وی ادامه داد: ان شاء الله بتوانیم آنچه تکلیفمان هست را نسبت به آرمان ها و اندیشه های بلند حضرت امام و تحقق آنچه مدنظر ایشان بود این توفیق را داشته باشیم که تا هستیم ذره ای عدول نکنیم. همه ما نیازمند باز آموزی اندیشه های امام هستیم. ان شاء الله زیرساخت های فراهم شده را به مکان هایی با خروجی های جدی در حوزه های فرهنگی، آموزشی و تبلیغی تبدیل کنیم.

غلامعلی اصغریان معاون فرهنگی و تبلیغات آستان مقدس امام خمینی
غلامعلی اصغریان معاون فرهنگی و تبلیغات آستان مقدس امام خمینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.