گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو شورای مرکزی جمنا: در برابر دشمنان باید موضع واحد و منسجم داشته باشیم/ در این شرایط، بحث تغییر دولت یا استیضاح رئیس جمهور و یا انتخابات زود هنگام به وحدت کشور ضربه می زند/ حالا وقت تسویه حساب سیاسی و حذف یکدیگر نیست

باید همه دست به دست هم دهیم تا بدخواهان نظام اسلامی احساس کنند در مبانی و مسائل اساسی کشور سخن و عمل واحد داریم؛ در این صورت می فهمند که فشارها نمی تواند منتج به نتیجه شود.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: عضو شورای مرکزی جمنا و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در صیانت از مصالح ملی کشور، همه با هم مشترک هستیم، گفت: از مواضع اخیر رئیس جمهوری همه نیروهای دلسوز حمایت کردند.‌ بر این اساس سردار سلیمانی به عنوان فرمانده خط مقدم، نامه نوشت که این هشدار و تهدید رئیس جمهور پشتوانه قوی نظامی هم دارد. البته معدود افرادی هم به سردار سر افراز اسلام ایراد گرفتند که این اعتراض ناشی از  نادیده گرفتن مصالح کلان کشور است.

در چنین وضعیتی هر کسی با اندک تأمل می تواند بفمهد که جای دامن زدن و تشدید اختلافات داخلی و یا به رخ کشیدن اشکالات سال های اخیر نیست. اگر راه حل و راهکارهایی داریم در طبق اخلاص تقدیم کنیم و متقابلا دولت هم پذیرای نقطه نظرات صائب منتقدان و رقبای خود باشد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با سید محمد حسینی را در ادامه می خوانید:

به نظر شما با خروج آمریکا از برجام و فضای سیاسی که بعد از آن به وجود آمده، چقدر ضرورت دارد که در نیروهای داخلی کشور خودمان به وحدت، انسجام و همدلی فکر کنیم؟

درست است که ما اختلاف نظرهایی داریم و طیف های مختلف سیاسی در کشور فعال هستند و لازمه مردم سالاری و دموکراسی هم همین است که آراء و اندیشه های متفاوت و نقدها بیان شود، ولی در یک مسأله همه با هم مشترک هستیم و آن صیانت از مصالح ملی کشور است. در برابر دشمنان باید موضع واحد و منسجم داشته باشیم؛ به ویژه دشمنی که شمشیر را از رو بسته و با صراحت اعلام می کند که در صدد براندازی نظام اسلامی هست و حتی آلترناتیو و جایگزین آن را هم معرفی کرده است. مشاور ترامپ منافقین را به عنوان جایگزین جمهوری اسلامی معرفی کرده و در همایش اخیری هم که در پاریس داشتند، مقامات رسمی آمریکا حضور داشتند و از هیچ کوششی برای آسیب رساندن به جمهوری اسلامی دریغ نمی کنند. وضعیت دنباله روهای آمریکا در منطقه، یعنی رژیم صهیونیستی و آل سعود را هم شاهد هستیم.

در چنین شرایطی عقل سلیم حکم می کند که در برابر زیاده خواهی بدخواهان نظام اسلامی موضع واحد داشته باشیم و اگر موضع درستی از ناحیه هر کسی اتخاذ و اظهار شد و یا تصمیماتی در دفاع از کشور و مقابله با دشمن گرفته شد، همه باید حمایت کنند. علی رغم نقدهایی که جریان انقلابی و اصولگرا به آقای رئیس جمهور دارند، حداقل در سه موضع اخیر آقای رئیس جمهور توافق و حمایت آشکارا بیان شد؛ یکی در بحث اینکه در دوگانه «تسلیم‌» یا «ایستادگی»، ایستادگی را انتخاب خواهیم کرد و تن به ذلت و خواری نخواهیم داد؛ مورد دوم موضع ایشان در مورد رژیم صهیونیستی در سفر به اتریش بود که آقای روحانی با صراحت بر نامشروع بودن این رژیم جنایتکار تأکید کردند. نکته دیگری که بسیار بازتاب بین المللی داشت و مهم بود، اینکه آمریکا تهدید کرده و دارد با کشورهای مختلف صحبت می کند که صدور نفتشان را افزایش دهند تا صدور نفت ایران به صفر برسد؛ باز هم آقای روحانی با قاطعیت اعلام کردند که اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند، هیچ کشور دیگری هم موفق به این کار نخواهد شد.

از این مواضع همه نیروهای دلسوز حمایت کردند.‌ بر این اساس سردار سلیمانی به عنوان فرمانده خط مقدم، نامه نوشت که این هشدار و تهدید رئیس جمهور پشتوانه قوی نظامی هم دارد. البته معدود افرادی هم به سردار سرافراز اسلام ایراد گرفتند که این اعتراض ناشی ازن ادیده گرفتن مصالح کلان کشور است. نقدهای داخلی در جای خودش لازم هست و برای برون رفت از مشکلات باید به نظر کارشناسی منتقدان دلسوز  توجه شود. چون به هر حال مردم در شرایط فعلی با گرفتاری هایی چون فقر، بیکاری و گرانی مواجه هستند که باید به نظرات همه طیف ها اهمیت داده شود و دولت بپذیرد که نیازمند تغییر رویکرد و تحول و نیز تحرک بیشتری است. در حال حاضر حتی اصلاح طلبان هم تأکید دارند که تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند و تقویت شود. لذا طرح چنین پیشنهادات و نقدهایی با وحدت در برابر دشمن منافاتی ندارد.

 

توصیه شما به کسانی که به بهانه مشکلات کشور آب به آسیاب دشمن می ریزند چیست؟

همیشه باید شرایط و موقعیت زمان و مکان را در نظر داشته باشیم. کسانی که، چه بسا از روی دلسوزی، در این شرایط به تنش‌ها دامن می زنند، در سطح بین المللی این اختلافات به گونه ای وانمود شود که در داخل کشور منازعات و کشمکش وجود دارد، متوجه نیستند دشمنان دنبال همین هستند که ما در درون یکپارچه نباشیم و آنها بهره برداری خودشان را داشته باشند و تحریم ها مؤثر واقع شود.

 مواضع اساسی نظام در عرصه بین‌ الملل باید مورد حمایت همگان باشد. در واکنش به نامه 100 نفره دیدیم که دولت موضع خوبی گرفت و حمایت نکرد زیرا که در این شرایط مذاکره مستقیم قطعا به زیان کشور است؛ باید همه دست به دست هم دهیم تا بدخواهان نظام اسلامی احساس کنند در مبانی و مسائل اساسی کشور سخن و عمل واحد داریم؛ در این صورت می فهمند که فشارها نمی تواند منتج به نتیجه شود.

 

به نظر می رسد یکی از استراتژی های مهم امام خمینی(س) اصطلاح کلیدی «همه با هم» بود. به نظر شما این «همه با هم» در مقطع فعلی چقدر می تواند به کمک کشور ما بیاید؟

امروز  مشکلات عدیده ای داریم و علاوه بر فشارها وتهدیدهای خارجی، در داخل هم دچار کمبود آب، مشکل ریزگردها و امثال آن هستیم، برای گذر از این چالش‌ ها باید همه دست به دست هم دهند. ممکن است در نوع راهکاری که ارائه می شود اختلاف نظر کارشناسی باشد؛ اما برای این موارد هم  ساز و کار و فصل الخطاب وجود دارد. حالا که دشمنان تمام توان خود را علیه ملت ایران تجمیع کرده‌ اند، مثلا عربستان حاضر شده به 700 میلیارد دلار ذخیره ارزی خودش برای پیشگیری از نفوذ معنوی و پایگاه مردمی جمهوری اسلامی در منطقه، چوب حراج بزند، چنین شرایطی اقتضاء می کند که با انسجام و یکپارچگی آرمان حضرت امام و منویات رهبری را تحقق بخشیم.

 

به نظر شما مهمترین لوازم و ابزارهای مورد نیاز برای اینکه همه دست به دست هم دهیم چیست؟

باید ساختارهایی تعریف شود؛ که خوشبختانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی توسط مقام معظم رهبری اعلام شده و جلسات آن با حضور سران و مسئولان عالی سه قوه در حال برگزاری است و تصمیمات خوبی اتخاذ می شود که همه باید از آن حمایت کنند.

در این شرایط، بحث تغییر دولت یا استیضاح رئیس جمهور و یا انتخابات زود هنگام به وحدت کشور ضربه می زند. بله اشکالات و ایرادات وجود دارد؛ اما در حالی که ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و آمریکا تحریم های هوشمندانه را دنبال می کنند و مدیران وزارت خزانه داری آن، کشور به کشور می روند و با بخش خصوصی و دولتی برای قطع همکاری با ایران گفتگو وتهدید می کنند، اگر در داخل تشتت داشته باشیم نمی توانیم به خوبی مقابله کنیم. ولی اگر مسئولین اختلافات جناحی را نادیده بگیرند و در کنار هم علیه دشمن باشند قطعا مردم هم مثل همیشه با دلگرمی بیشتر حامی نظام خواهند بود. چون در بین مردم اختلافات جدی وجود ندارد و عمده اختلافات از سوی جناح ها و احزاب  سیاسی در جامعه بازتاب پیدا می کند.

 

چطور می توانیم همه مردم را به میدان بیاوریم و آنها را توجیه کنیم که در یک جنگ تمام عیار بین المللی هستیم؟

مردم لمس می کنند که مشکلات اقتصادی برای آنها پدید آمده است. به جای اینکه ما آیه یأس بخوانیم که انگار راهکاری نداریم ، باید با یک سری اقدامات اساسی و تبیین ظرفیت‌ ها و توانمندی های کشور و تشریح نقاط ضعف دشمن به مردم این امیدواری را بدهیم که با مقاومت می توانیم این مرحله دشوار را پشت سر بگذاریم و شرایط بهتری برای کشور فراهم کنیم.

اینکه اینقدر علیه ما بسیج شده‌اند به این دلیل است که دشمنان نظام اسلامی شکست مفتضحی را در عراق، سوریه و لبنان متحمل شده اند و در یمن هم بعد از سه سال جنگ نامتوازن نتوانسته اند پیروز میدان باشند و الآن عصبانی هستند. ما دست برتر را در منطقه داریم و مردم باید به این مسأله توجه کنند که همان طور که در گذشته توانسته ایم چالش های عمده و بحران های بزرگی را پشت سر بگذاریم، قطعا در این مرحله هم اگر در کنار هم باشیم مشکلات و موانع را از سر راه بر می داریم.

البته باید مسئولان و دولتمردان بهتر به وظایفشان عمل کنند و همان طور که آقای رئیس جمهور گفتند باید سختگیری را از خودشان شروع کنند و برخی از مفاسد مثل داستان واردات خارج از ضوابط چند هزار خودرو و فروش هزاران سکه به یک نفر را نباید شاهد باشیم. باید مسئولان به جدّ مراقبت کنند تا اعتماد مردم، که بزرگترین سرمایه اجتماعی نظام است، جلب شود و در گذر از این پیچ تاریخی و گردنه دشوار مردم همراهی کنند و مانع بهره‌ بردای مزدوران بیگانه در داخل کشور شوند.

 

در فضای فعلی دامن زدن به اختلافات سیاسی و بزرگنمایی مشکلات کشور چقدر می تواند به کشور ما ضربه بزند؟

الآن در مرحله ای هستیم که اقدامات و اظهارات ما بایستی باعث امیدواری و تقویت روحیه مردم شود؛ نه اینکه بخواهیم روحیه مردم را تضعیف و مشکلات را برجسته کنیم. کسی وجود معضلات را کتمان نمی کند و خود مسئولان هم اذعان دارند که ضعف ها و کمبودهایی وجود دارد، ولی حالا وقت تسویه حساب سیاسی و حذف یکدیگر نیست. وقتی که دشمنان علیه ما متحد شده‌اند، ما باید به خاطر منافع ملی از دیدگاه های شخصی عبور و تنگ نظری ها را کنار بگذاریم و در کنار هم وتحت فرمان رهبری نهایت تلاش خود را بکنیم تا اینکه بتوانیم این دوران سخت را پشت سر بگذاریم.

آنها تصمیم گرفته اند در کشور تنش و آشوب ایجاد کنند، از هر سوژه ای بهره برداری کنند، هر موضوعی را به یک تجمع و اعتراض و درگیری تبدیل کنند، در خرمشهر حتی شاهد بودیم دنبال پروژه کشته سازی بودند و با اسلحه وارد جمعیت شدند. در چنین وضعیتی هر کسی با اندک تأمل می تواند بفمهد که جای دامن زدن و تشدید اختلافات داخلی و یا به رخ کشیدن اشکالات سال های اخیر نیست. اگر راه حل و راهکارهایی داریم در طبق اخلاص تقدیم کنیم و متقابلا دولت هم پذیرای نقطه نظرات صائب منتقدان و رقبای خود باشد؛ مثل بعضی طرح های مفید که نمایندگان مجلس دارند. این پیشنهادات برای کمک به دولت و ملت  و نه برای تضعیف است. اما در این اوضاع که ترامپ، نتانیاهو و آل سعود چنگ و دندان نشان می دهند، اگر به همان درگیری های داخلی و خط ونشان کشیدن به همدیگر ادامه دهیم قطعا به زیان کشور خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.