گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آذر منصوری: مخالفین دولت تحت هیچ شرایطی زیر بار گفت و گوی ملی نمی روند/ دولت برای حل مشکلات نیاز به ایجاد عزم ملی دارد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: یکی از انتقادهایی که همواره به دولت وارد بوده و هست، چگونگی چینش کابینه و بکارگیری افرادی است که نه همراهی لازم با سیاست ها و شعارهای دولت را دارند و نه قادرند در برابر فشارهای غیرمتعارف جریانات دیگر مقاومت کنند.

پایگاه خبری جماران: یکسال قبل در چنین روزهایی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برگزار شده بود و مردم در پی برگزاری جشن پیروزی دولت تدبیر و امید بودند. انتخابی که در فضایی پر از امید و رقابت صورت گرفت. اما با گذشت یک سال و در شرایطی که رقابت ها و مانع تراشی ها علیه دولت همچنان پا بر جا مانده، حال و روز امید در میان مردم و به ویژه جوانان دستخوش فراز و فرودهایی شده است.

در این میان یکی از فعالین سیاسی اصلاح طلب معتقد است که رقبای دولت نباید موفق به ایجاد این تصور شوند که اگر یک سردار چکمه پوش غیر مدرن جای روحانی را بگیرد، همه مشکلات داخلی و خارجی کشور یکجا حل خواهد شد.

آذر منصوری در گفت و گو با خبرنگار جماران، با ارزیابی موقعیت رئیس جمهور پس از فیلتر تلگرام و در خطر قرار گرفتن برجام، گفت: آقای روحانی نباید فراموش کند که ۲۴میلیون نفر به برنامه های او اقبال نشان دادند و به ادامه کار این دولت امید بستند. بدون تردید کمتر کسی پیش بینی می کرد که این دولت در دور دوم فعالیتش با مشکلات کمتری نسبت به دور اول مواجه شود.

وی افزود: دقیقاً از روز نخست پس از انتخابات سال گذشته، کسانی که دراین رقابت ناکام مانده بودند را در تریبون های رسمی کشور مشاهده کردیم که برای دولتمردان خط و نشان می کشند و با اینکه رئیس جمهور و  مجموعه حامیان وی صحبت از آشتی ملی و گفت و گوی ملی می کردند، اما از همان روزهای پس از پیروزی، کار شکنی ها علیه دولت آغاز شد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: البته این کارشکنی ها تا حدودی قابل پیش بینی و در  ادامه دستورکار دولت موازی بود که با قدرتی بیشتر در دور دوم، درصدد ناکارآمد جلوه دادن دولت و القای یأس و ناامیدی در میان پایگاه اجتماعی و حامیان متشکل آن، به ویژه اصلاح طلبان هستند. متاسفانه این قدرت نمایی، تمامی حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی حریم خصوصی شهروندان را تحت تاثیر خود قرار داده است. برای نمونه جریان رقیب، حتی در برابر برگزاری یک کنسرت موسیقی نیز، غائله و بحران به راه می اندازد.

وی با بیان اینکه هدف جریان ناکام، پشیمان کردن کسانی است که این دولت را انتخاب کردند، گفت: آنها گمان می کنند، مردم با پشت کردن به دولت به رقبایش اقبال نشان خواهند داد. البته واقعیت های موجود نشان می دهد، چنین تصوری بیانگر یک اشتباه محاسباتی است .چنانکه دیدیم زمانی که این عده کلید اعتراضات هفتم دیماه را علیه دولت و در بازار تهران زدند و آن را به مشهد کشاندند، جهت گیری اعتراضات به چه سمت و سویی رفت. آنها در نهایت اعلام کردند که اعتراض به دولت اشکال ندارد، اما کسی نباید شعارهای ساختار شکنانه بدهد و قس علی هذا.

منصوری اظهار کرد:  درک واقع بینانه از مشکلات امروز ایران باید به این نتیجه بینجامد که برای حل آنها نیاز به یک عزم ملی وجود دارد؛ از قضا باید این اعتراضات را هشداری جدی قلمداد کرد. تا این عزم ملی شکل نگیرد و دولت موازی  بتواند با قدرتی که در سالهای ۸۴تا۹۲بدست آورده، برای زمین زدن دولت مستقر برنامه ریزی کند، می تواند در برابر دولت منتخب سنگ اندازی کند. چرایی این موضوع نیز به آن دلیل است که آنها به این دولت با چشم رقیب سیاسی خود نگاه می کنند.

وی با بیان اینکه نباید تا انتخابات بعدی، نفسی برای این رقیب باقی بماند، گفت: رقبای دولت نباید موفق به ایجاد این تصور شوند که اگر یک سردار چکمه پوش غیر مدرن، جای روحانی را بگیرد همه مشکلات داخلی و خارجی کشور یکجا حل خواهد شد. متاسفانه رقبا و مخالفین دولت که از قضا قدرتمند و غیر پاسخگو هم هستند، تحت هیچ شرایطی زیر بار گفت و گوی ملی نمی روند و اساساً ضرورتی برای آن نمی بینند و چه بسا مترصد فرصت برای عدم شکل گیری هر گفتگویی نیز هستند.

قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت در ادامه گفت: دیدیم که پس از واکنش به هنگام و‌ سنجیده رئیس جمهور درباره برجام که یک دستاورد ملی و مورد تایید رهبری است، این طیف در مجلس چه غائله ای به راه انداخت و بر چه فضایی دامن زد. می توان فهرستی مفصل از این گونه رفتارها، اقدامات و بحرانهایی که علیه دولت راه می اندازند، تهیه کرد. متاسفانه این دیگر نامش هر ۹روز «یک بحران» نیست. بلکه به نظرم هر روز یک بحران است که علیه روحانی به راه می اندازند، تا عرصه را بر دولت تنگ کنند. لذا باید فیلتر شدن تلگرام را نیز در همین چارچوب  بررسی کرد.

وی افزود: متاسفانه امروز با ۴۵میلیون کاربر تلگرامی که دولت به آنها وعده جلوگیری از فیلترینگ داده بود، مقابله می شود، تا این پیام را به پایگاه اجتماعی دولت منتقل کنند که منتخب شما توان عمل به وعده هایش را ندارد. باید پرسید؛ کدام منطق با خواست ۴۵میلیون کاربر مقابله می کند؟ متاسفانه امروز برای تضعیف دولت از ۴۵میلیون شهروند، ۴۵میلیون کاربری ساخته شده که در مقابل این فیلترینگ مقاومت می کنند. زیرا صرفنظر از بحران اعتمادهنوز پیام رسان جایگزین این اپلیکیشن به دلایل مختلف عرضه نشده است.

این فعال اصلاح طلب گفت: این تقابل، دیگر به معنای ناامیدی از دولت نیست. بلکه معنی دیگرش، تعمیق شکافهایی است که بیشترین آسیب را متوجه منافع ملی کشور می کند و این یک بحث مفصل است که باید آسیب شناسی شود. با چنین وضعیتی دولت و تمامی گروه ها و جریاناتی که حامی دولت بودند، دو راه در پیش دارند. راه نخست این است که دولت برای پیش برد اهداف خودش راه تعامل بیشتر با سایر ارکان نظام در پیش گیرد و گفت و گوهای بیشتری در این خصوص انجام دهد. گفت و گوها باید بتواند شرایط و مشکلاتی که امروز در جامعه حاکم است را به سمت دریافت  و رهیافتی مشترکی از آنها پیش ببرد.

وی تصریح کرد: باید در نهایت بتوان به یک چارچوب برنامه ای مورد توافق در نظام دست پیدا کرد. اگر این اقدام صورت نگیرد، شکاف ها روزبه روز بیشتر خواهد شد. بنابراین آقای روحانی و مجموعه دولت، به عنوان شخص دوم مملکت و منتخب ملت، باید با پشتوانه رای 24 میلیونی خود، به این گفت و گوها مبادرت کند. از طرف دیگر همانطور که خود آقای روحانی گفت، رئیس جمهور برای پیشبرد اهداف و تحقق شعارهای خود  نیازمند یک تیم همراه است. 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: یکی از انتقادهایی که همواره به دولت وارد بوده و هست، چگونگی چینش کابینه و بکارگیری افرادی است که نه همراهی لازم با سیاست ها و شعارهای دولت را دارند و نه قادرند در برابر فشارهای غیرمتعارف جریانات دیگر مقاومت کنند. برخی از آنها حتی نمی توانند واکنشی مناسب نسبت به وقوع اتفاقات در کشور داشته باشند. 

وی افزود: نکته دیگری که آقای روحانی باید به آن توجه کند، این است که بعد از خروج ترامپ از برجام مجموعه کسانی که به وی رای دادند، به این نتیجه رسیدند که انتخاب دولت آقای روحانی به ویژه با دستاورد برجام که توانست اجماع بین المللی علیه ایران را از بین برد، انتخابی دقیق، آگاهانه و تاریخی بوده است. موضع آگاهانه آقای روحانی پس از خروج آمریکا از برجام نیز نشان داد که مردم با این انتخاب چه تهدیدهایی را از کشور دور کردند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: طیف مقابل عزم خود را جزم کرده بود تا چنانچه این اتفاق«خروج آمریکا از برجام» بیفتد و اساساً حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، برجام را بدون خاصیت برای کشور بخواند و پیش بینی می شد چنانچه آنها در ایران به قدرت می رسیدند، نخستین اقدام شان خروج از برجام باشد. ولی با توجه به تهدیدی که مثلث«آمریکا، اسرائیل، عربستان» علیه ایران ایجاد کردند، موضع آقای روحانی فرصتی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرد که با یک عزم ملی و وحدت ملی با تاکید بر دیپلماسی سازنده با دنیا، طرح این مسأله که ایران به دنبال هیچگونه درگیری و مناقشه ای نه در منطقه و نه در دنیاست را آسان تر کند.

وی اظهار داشت: در چنین شرایطی، فرصت هایی که برای دولت به منظور همراهی حداکثری بدنه اجتماعی اش فراهم می شود، فرصت های مغتنمی است و آقای روحانی باید در فرصتی که امروز برای ایران به وجود آمده، با طرح تهدیدها و مشکلاتی که کشور را تهدید می کند، بر این انتخاب درست، صحه بگذارد. مهم ترین و موثرترین اثری که برجام برای ایران داشت، این بود که اجماع بین المللی علیه ایران را شکست و امروز این فرصت فراهم شده تا بتواند کشورهایی را که به دنبال درگیری و نقض حقوق اولیه کشورهای دیگر و نقض معاهدات بین المللی هستند، در مظان اتهام قرار دهد و بتواند اجماعی بی نظیر در جامعه جهانی پیرامون حفظ برجام ایجاد کند. 

وی تصریح کرد: می توان همراهی جامعه بین المللی را با سیاست جمهوری اسلامی ایران و انجام تعهدات این معاهده بین المللی را به وجود آورد. به نظر می رسد که  این همراهی، زمینه داخلی لازم را داشته باشد. لذا این به قدرت دولت منتخب و دستگاه دیپلماسی بستگی دارد که آیا می تواند چنین ظرفیتی را در داخل کشور ایجاد کند یا خیر؟ مشکلاتی که جامعه امروز ما به آن دچار است و نمونه آن را در دی ماه سال گذشته شاهد بودیم. مجموعه ای از نارضایتی های انباشته شده است که وقتی بیش از 60 شهر کشور را در بر می گیرد، می تواند به مثابه زنگ خطری جدی تلقی شود. روحانی برای حل این مشکلات نیاز به ایجاد عزمی ملی دارد.

وی بیان کرد: چنین عزمی به دست نمی آید مگر آنکه دولت بتواند در این زمینه مجموعه ارکان کشور را به یک دریافت مشترک از وضع موجود برساند. دولت باید ارکان مختلف را به این جمع بندی نزدیک کند که اگر مردم 29  اردیبهشت در انتخابات شرکت کردند و به این دولت رای دادند، در ورای آن به نظام جمهوری اسلامی ایران رای دادند. اقبالی که به صندوق رای نشان داده می شود، بیان گر امید مردم است و این امید باید همچنان برای اعتلا و آینده کشور حفظ شود. ما باید در این باره، در مجموعه ارکان داخلی کشور به توافق برسیم.

این عضو جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: آقای روحانی نباید فراموش کند که پایگاه اصلی قدرتش مردم و کسانی هستند که با امید پای صندوق رای رفته و به این دولت رای دادند. رئیس جمهور باید ضمن درک مشکلات مردم در تمامی حوزه ها و همراهی با آنها، صریح تر با مردم صحبت کند و مشکلات خود را با آنها در میان بگذارند. من ایمان دارم اگر این همدلی اتفاق بیفتد، همراهی مردم را در پی خواهد داشت.

وی گفت: مردمی که در 29 اردیبهشت سال گذشته در انتخابات شرکت کردند می دانستند که دولت منتخبشان با چه مشکلات و مسائلی مواجه خواهد شد. از این رو، دولت نباید اجازه دهد که میان ارکان خود با مردم فاصله ایجاد شود. زیرا این فاصله می تواند بیشترین تهدید برای دولت مستقری باشد که نیاز به اقتدار بیشتر برای حل مشکلات مردم دارد. این اقتدار باید با اتکا به رای، جمهور مردم و اعتماد مردمی باشد که در برهه های مختلف همراهی های لازم را با دولت هایی که در جهت خواست و مطالبات آنها حرکت می کنند، داشته اند. 

منصوری در پایان گفت: آقای روحانی باید زمان بیشتری را برای گفت و گو با مردم در برنامه های خود اختصاص دهد. اگر این اتفاق بیفتد دولت در ادامه کار با مشکلات کمتری مواجه خواهد بود. بدون تردید انتخابات 96 امتداد مسیری بوده است که ما از سال 92 آغاز کردیم. لذا لازم است که این مسیر نه برای یک جریان خاص بلکه برای حفظ منافع ملی کشور، ادامه داشته باشد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.