گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

صباح زنگنه: مقتدی صدر می تواند به نزدیک شدن دیدگاه های ایران و عربستان کمک کند/ او به محور آمریکا، عربستان و اردن نزدیک تر خواهد شد

با سفرهایی که به عربستان، امارات، قطر و اردن داشته به نظر می آید گرایش به کشورهای عربی بیشتر جلوه خواهد کرد و به محور آمریکا، عربستان و اردن نزدیک تر خواهد شد. در نتیجه با گروه هایی که به این محور نزدیک هستند تمایل بیشتری خواهد داشت.

پایگاه خبری جماران: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به پیروزی جریان مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی عراق، گفت: اگر آقای مقتدی صدر  سیاست اعتدالی و واقع بینانه در پیش بگیرد، می تواند به نزدیک شدن دیدگاه های ایران و عربستان کمک کند.

صباح زنگنه در گفت و گو با خبرنگار جماران ، در مورد نتایج انتخابات پارلمانی عراق، اظهار داشت: نتایج انتخابات عراق اعلام شد و امروز قرار بود که در پارلمان عراق یک جلسه فوری برای بررسی نتایج انتخابات تشکیل شود. باید دید آن جلسه به چه نتایجی خواهد رسید؛ گرچه به نظر می آید تغییر چندانی ایجاد نخواهد شد و طبق عرف کشورهای خاورمیانه مسائل با توافقات احزاب بزرگ و ائتلاف های رسمی به نحوی حل و فصل خواهد شد. به هر حال بین احزابی که آرای کمتر یا بیشتری دارند به نحوی جمع و جور می کنند و به نحوی که اعلام شد باقی خواهد ماند.

وی افزود: در این مجموعه سائرون آرای بیشتری به دست آورده و بعد از آن فتح، نصر، دولت قانون و فهرست وطنیه مهمترین آراء را به خودشان اختصاص دادند. اما هیچ کدام به تنهایی قادر به تشکیل دولت نیستند و حتی تعداد کرسی های هر کدام از آنها به کرسی های سال 2014 نرسیده است و همه در حد 50، 40 و 20 کرسی  هستند که حاکی از نوعی ناخشنودی جامعه عراق از انتخابات و همچنین عملکرد قبلی مجلس و دولت است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد پیروزی جریان مقتدی صدر در انتخابات و احتمال ائتلاف آنها با گروه های دیگر، گفت: آقای صدر جزو شخصیت هایی است که چندان قابل پیش بینی نیست؛ گرچه در صحنه اجتماعی بیشتر از بقیه احزاب و افراد قدرت تهییج مردم را دارد. او با سفرهایی که به عربستان، امارات، قطر و اردن داشته به نظر می آید گرایش به کشورهای عربی بیشتر جلوه خواهد کرد و به محور آمریکا، عربستان و اردن نزدیک تر خواهد شد. در نتیجه با گروه هایی که به این محور نزدیک هستند تمایل بیشتری خواهد داشت و گروه های وطنیه که اغلب اهل سنت هستند و آقای ایاد علاوی و حتی جریان حکمت وطنی و احیانا به بخشی از کردها یا احزاب کوچکتر متمایل خواهند شد.

 زنگنه در مورد رابطه دولت بعدی عراق با ایران گفت: باید مثبت نگاه کنیم و امیدوارم باشیم که آقای مقتدی صدر با سوابق خانوادگی و تاریخی که با ایران داشته و کمک هایی که ایران در طی دو سه دهه اخیر به مردم عراق و شخص ایشان و مجموعه گروه و خاندانش کرده و همچنین روابط اجتماعی گسترده و عمیقی که بین مردم استان های هم مرز ایران وجود دارد، ایشان هم این حقایق را در نظر خواهد گرفت و بتواند به یک سیاست معتدل و واقع بین عمل کند.

وی همچنین در مورد نقش احتمالی مقتدا صدر در میانجی گری بین دولت های منطقه تأکید کرد: اگر سیاست اعتدالی و واقع بینانه در پیش بگیرد، آقای مقتدی صدر می تواند به نزدیک شدن دیدگاه های ایران و عربستان کمک کند. امیدواریم موج تبلیغاتی منفی که رسانه های رسمی عربستان در مورد پیروزی آقای صدر در انتخابات و گرایش ایشان به ایران راه انداخته اند را دیده باشند. اگر دیگران پیروزی ایشان را مورد سوء استفاده قرار ندهند و جامعه عراق را به سمت قطب بندی و محور بندی نکشانند، پیروزی ایشان بسیار مثبت خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.