گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سید محمد صدر: فلسطینیان از روند 70 ساله ناامید شده اند/ بن سلمان جوانی کرد

این اقدامات صلح آمیز به مثابه دیپلماسی عمومی است که می تواند زمینه های بین المللی پیشبرد اهداف فلسطینیان را هموار تر کند و فشاری باشد بر اقدامات بعدی این حرکت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که موضع جدید بن سلمان جوان در به رسمیت شناختن اسرائیل، آشکار کردن سیاست نهانی عربستان در قبال فلسطین بود، گفت: این تظاهرات نشان می دهد فلسطینیان از این روند 70 ساله ناامید شده اند.

سید محمد صدر در گفت و گو با جماران، در خصوص تظاهرات مردم فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی که از 2 هفته قبل آغاز شده است، گفت: این تظاهرات نشان دهنده نا امیدی فلسطینیان از تمام برنامه های است که تا به امروز دیگران از آن ها به عنوان مذاکره یا توافق نام می بردند. این اقدام و حرکت نشان دهنده این امر است که فلسطینیان از این روند 70 ساله ناامید شده و به این نتیجه رسیده اند که برای رسیدن به خواسته هایشان، خودشان باید دست به کار شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا فلسطینیان حرکت خوب و مسالمت آمیزی را شروع کرده اند، منتها رژیم صهیونیستی خیلی با خشونت رفتار می کند و تا به امروز هم تعداد شهدا و مجروحین زیاد بوده است. اما این حرکت نشان دهنده کیاست حماس و مسئولان فلسطینی در این نکته است که اگر صرفاً به مذاکره مخصوصاً مذاکره ای دل بسته شود که آمریکا در آن نقش داشته باشد، راه به جایی نخواهند برد.

مشاور وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط ولیعهد عربستان چه تاثیری در مواضع دیگر کشورهای عربی در قبال مساله فلسطین خواهد داشت، گفت: ظاهراً پادشاه عربستان بعدا این موضوع را تا حدی تکذیب کرده اما در صورت درست بودن چنین موضعی این مساله نمی تواند تاثیر چندانی در مواضع جهان اسلام در قبال فلسطین داشته باشد.

وی افزود: البته این مساله این موضوع را برای مردم فلسطین روشن کرد که عربستان هیچ گونه حمایت جدی از آن ها نخواهد کرد و در واقع این موضع بن سلمان بیان سیاست های نهانی عربستان در طی سال های گذشته است.

صدر تاکید کرد: عربستان به هیچ وجه حاضر نیست در مقابل آمریکا یا اسرائیل به خاطر حمایت از فلسطینی ها بایستد. حالا ایشان جوانی کرده و این سیاست نهانی را افشا کرده است. البته از گذشته های دور طرح فهد، اسرائیل را با شرایطی به رسمیت می شناخت که البته آن شرایط را اسرائیل نپذیرفت و به جایی نرسید.

این دیپلمات ارشد در مورد نتیجه بخش بودن راهپیمایی«حق بازگشت» اظهار داشت: به نظر من این اقدامی که از طرف فلسطینی ها شروع شده است اقدام بسیار خوبی است. به عبارتی این اقدام یک اقدام انقلابی و مسالمت آمیزی است که می تواند نظر جامعه بین الملل را جلب کند. همچنان که تا به امروز در این هدف موفق بوده اند به طوری که ما شاهد شروع تظاهرات در برخی شهرهای اروپایی در حمایت از این حرکت هستیم. این می تواند مقدمه یک سری کارهای بزرگتر و در مقیاس جهانی نیز باشد.

وی اظهار داشت: این موضوع از این جهت خوب است که اسرائیل تنها کشوری است که موجودیتش را از قطعنامه های سازمان ملل گرفته است و اگر این قطعنامه ها نبود اساساَ اسرائیلی وجود نداشت. جالب است این کشوری که موجودیتش از قطعنامه های سازمان ملل است خودش هیچ کدام از قطعنامه های این سازمان را اجرا نمی کند که این نشان دهنده همان روحیه تجاوزکارانه ای است که قصد اشغال تمام سرزمین فلسطین را دارد. این اقدامات صلح آمیز به مثابه دیپلماسی عمومی است که  می تواند زمینه های بین المللی پیشبرد اهداف  فلسطینیان را هموار تر کند و فشاری باشد بر اقدامات بعدی این حرکت.

این عضو دیپلمات مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در مورد سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال این اعتراضات گفت: طبیعی است که جمهوری اسلامی مانند سابق  از حقوق مردم فلسطین، رفع اشغال و تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می کند و حقی کمتر از این برای فلسطینیان قائل نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.