گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

پیش بینی حمیدرضا ترقی از تحولات سال 97: اولویت مسائل اقتصادی در کشور ما همچنان باقی است/ اولین مسأله سیاسی ما در سال آینده خروج آمریکا از برجام است/ بحران های اجتماعی بعضا به بحران های سیاسی تبدیل می شود

چون مقام معظم رهبری به دو محور اشتغال و تولید اولویت دادند و گفتند که در این سال به این دو محور پرداخته شود و در سال آینده به دیگر محورهای اقتصاد مقاومتی باید توجه جدی تری صورت بگیرد تا این سیاست بتواند به طور کامل در کشور پیاده و اقتصاد ما در برابر تکانه های خارجی کاملا مقاوم شود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه تلاش دولت برای ایجاد اشتغال تکافوی حل مشکل بیکاری را نکرده است، گفت: وقتی که در مقابل ایجاد ششصد هزار شغل، ششصد هزار نفر با تعطیلی بنگاه های اقتصادی بیکار می شوند هیچ تأثیری در وضعیت موجود کشور به لحاظ اقتصادی نمی گذارد و گام به جلو نیست و بلکه درجا زدن است.

متن گفت و گوی خبرنگار جماران با حمیدرضا ترقی را که در پایان سال 1396 و در آستانه سال جدید انجام شده، در ادامه می خوانید:

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب چند سال متوالی شعارهای اقتصادی برای سال ها بیان کردند، به نظر شما در عمل چقدر به اهداف مورد نظر ایشان برای این نامگذاری ها رسیدیم؟

شعارها در واقع وقتی ما را به هدف می رساند که در جامعه عملیاتی شود و دولت مبنا و اولویت فعالیت های خودش را تحقق آن شعارها قرار دهد. علی رغم اینکه بحث اقتصاد مقاومتی و راه اندازی و رونق تولید و ایجاد اشتغال از نظر دولت و مردم و مقام معظم رهبری اولویت های اصلی اقتصادی کشور بوده و تأکید مکرر ایشان بر حل این مسائل در کشور بوده و دولت هم قول و قرارهای متعددی در این رابطه گذاشته، ولی عملا ما نه تنها شاهد رونق تولید نیستیم بلکه شاهد افزایش واردات به کشور هستیم و کارخانجات و بنگاه های اقتصادی بیشتری نسبت به سال گذشته تعطیل شدند و نشان دهنده این است که اقتصاد مقاومتی که محور اصلی فرمایش مقام معظم رهبری بوده و در این سال اولویت را به تولید و اشتغال دادند، در هر دو بخش کار آنچنانی صورت نگرفت و اشتغالی هم که پیش بینی شده بود در سال جاریایجاد شود، متناسب با میزان بیکاری پدید آمده در کشور -چه تعطیل شدن بنگاه های اقتصادی و چه نیروی انسانی که وارد بازار کار شده- به هیچ وجه تکافوی حل این مشکل را نکرده است.

 

مسئولین اجرایی کشور آمار ایجاد یک میلیون و دویست هزار شغل در سال جاری را ارائه می دهند. به نظر شما این آمار خوبی نیست؟

 آمارهایی که دولت می دهد متناقض است؛ یعنی وزارت کار، دولت و سازمان برنامه هرکدام یک آمار می دهند که متأسفانه این آمارها متناقض است و نمی شود مشخص کرد که کدام یک از این آمارها درست و واقعی است. اگر آمار واقعی داده شود مشخص می شود که ما به نسبت میزان بیکاری توانسته ایم چه بخش از این بیکاری را برطرف کنیم؛ در مجموع فکر می کنم حداکثر توانسته باشیم به یک چهارم بیکاری کشور رسیده باشیم.

 

یعنی روندی که داریم طی می کنیم را مثبت ارزیابی نمی کنید؟

مثبت بودن روند وقتی است که تأثیر اساسی در وضعیت جامعه و مردم بگذارد. وقتی که در مقابل ایجاد ششصد هزار شغل، ششصد هزار نفر با تعطیلی بنگاه های اقتصادی بیکار می شوند هیچ تأثیری در وضعیت موجود کشور به لحاظ اقتصادی نمی گذارد و گام به جلو نیست و بلکه درجا زدن است.

 

برای سال آینده چه قدمی برداریم که بتوانیم موفق تر عمل کنیم؟

آنچه مسلم است اینکه اولویت مسائل اقتصادی در کشور ما همچنان باقی است و تا خودمان را به یک اقتدار اقتصادی که در مقابل تکانه های خارجی مقاوم باشد نرسانیم، طبیعتا باید همین سیاست را ادامه دهیم؛ اما با برطرف کردن موانعی که بر سر راه تحقق این اهداف است.

در درجه اول باید تمام سیاست های اقتصادی مقاومتی و نکاتی که ابلاغ شده عملیاتی شود. بیش از چهار سال است که از ابلاغ این سیاست ها می گذرد ولی همچنان بخش های زیادی از این سیاست ها بلااقدام و بلاعمل باقی مانده که باید حتما دنباله گیری شود. اولویت تولید و اشتغال که امسال مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده متأسفانه علی رغم سرمایه گذاری و مساعدت دولت نتوانسته محقق شود و نتیجه مطلوب و لازم را بدهد.

بنابر این، تا این دو مسأله در اقتصاد کشور ما حل نشده ما همچنان نمی توانیم گام های بعدی را برداریم؛ چون اینها گام های زیربنایی و زیرساختی اقتصاد کشور است و باید به آن توجه جدی شود.

 

یعنی به نظر شما برای سال 97 هم شعار اقتصادی انتخاب می شود؟ یا بحث دیگری مطرح خواهد شد؟

قطعا شعار اقتصادی انتخاب می شود. چون مقام معظم رهبری به دو محور اشتغال و تولید اولویت دادند و گفتند که در این سال به این دو محور پرداخته شود و در سال آینده به دیگر محورهای اقتصاد مقاومتی باید توجه جدی تری صورت بگیرد تا این سیاست بتواند به طور کامل در کشور پیاده و اقتصاد ما در برابر تکانه های خارجی کاملا مقاوم شود.

 

از نظر تحولات سیاسی، چون همواره ما در آستانه انتخابات ها فضای داغ سیاسی را در کشور می بینیم و سال 97 هیچ انتخاباتی برگزار نمی شود، به نظر شما در این سال با چه تحولاتی مواجه خواهیم بود؟

اولین مسأله سیاسی ما در سال آینده خروج آمریکا از برجام است که تبعات خاص خودش را در داخل و خارج خواهد داشت. نکته بعدی اصلاح قانون انتخابات است که مورد توجه مجلس و شورای نگهبان هست و دولت هم در این زمینه نقطه نظراتی دارد که متناسب با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اصلاحاتی در قانون انتخابات انجام می شود.

در مسیر جامعه سازی اسلامی و دولت سازی اسلامی با موانع جدی در سال آینده رو به رو خواهیم بود که بخشی از این موانع بر می گردد به نوع برخورد اپوزیسیون نظام و دولت و جریان حاکم بر دولت که می تواند مشغله سیاسی را در داخل کشور افزایش دهد.

 

پیش بینی شما از نحوه تعامل دولت با جریان های سیاسی در سال آینده، به خصوص اصلاح طلبان، چیست؟

به نظر می رسد که همچنان مشی دولت بر تثبیت وضع موجود است و هیچ  تحول و دگرگونی را نمی تواند در خودش هضم کند. بنابر این به نظر می رسد که تا قانون احزاب به طور کامل اصلاح نشود همچنان وضع احزاب و جریان های سیاسی ما بر همان منوال ادامه پیدا خواهد کرد. اما چون طبق قانون باید تا سال آینده احزاب باید خودشان را با قانون جدید احزاب تطبیق دهند، تغییر و تحولات کمی و کیفی در احزاب کشور را می تواند محقق کند.

این موضوع چه تأثیری در فضای سیاسی کشور و انتخابات های آینده خواهد داشت؟

طبق نظر مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی برای انتخابات و بر اساس قانون جدید احزاب نقش احزاب در انتخابات پررنگ تر از گذشته خواهد شد و به طور طبیعی افزایش اختیارات و نقش احزاب در ساختار دولت موجب فعال تر شدن احزاب و جدی تر شدن آنها در عرصه سیاسی کشور و اتخاذ موضع گیری های متعدد از سوی این جریان خواهد شد.

ما در سال 96 با موضوعات و چالش های اجتماعی و فرهنگی مختلف مواجه بودیم که از جمله آنها بحث حجاب است. به نظر شما سال 97 از این نظر چطور خواهد بود؟

به نظر می رسد این تحرکات که توسط اقلیت محدودی در کشور ما صورت گرفته دارد توسط بعضی از جریان های سیاسی کشور تئوریزه می شود و سعی می کنند مبانی تئوریک آن را در جامعه جای بیاندازند ولی بعید است که این نوع تفکرات جای بیفتد.

لذا من فکر می کنم با توجه به تغییر و تحولاتی که در قانون احزاب شکل خواهد گرفت، در سال آینده تغییرات جدی در کیفیت و کمیت احزاب موجود رخ خواهد داد و  این تکثر بی حساب و کتاب تقریبا به محدودیت بیشتری خواهد انجامید و بعضی از احزاب جزء در احزاب قوی تر ادغام خواهند شد و اینها می تواند نقش بسیار مؤثری در افزایش کارکرد حزبی در کشور داشته باشد.

 

به نظر شما بهترین راه مواجهه با چالش های اجتماعی و فرهنگی در سال آینده چیست؟

به هر حال ما امسال چالش های قابل توجهی داشتیم که تعداد تجمعات غیر قانونی مردم نسبت به سال گذشته سه برابر شده و تا الآن بر اساس گزارشی که معاون وزیر کشور داده در طی سال 96 بالغ بر پنج هزار تجمع اعتراضی داشتیم که نشان می دهد یک نارضایتی عمومی از وضعیت موجود و نوع مدیریت دولت در بدنه جامعه به وجود آمده که این بحران های اجتماعی را به آسیب های اجتماعی تبدیل می کند که در جامعه وجود دارد و بعضا دارد به بحران های سیاسی تبدیل می شود. چون مقابله با آسیب های اجتماعی در آن سطحی که باید انجام می گرفته هنوز انجام نگرفته است. لذا به طور قطع ما باید شاهد یک سری تحرکات اجتماعی و نارضایتی هایی در داخل جامعه و مردم باشیم که جز از راه امید دادن و تبیین شرایط سخت کشور امکان معالجه آن نخواهد بود.

ما امیدوار هستیم با ارائه گزارش دولت از نحوه تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» در پایان سال بتوانیم نمره خوبی را به عملکرد دولت بدهیم. این امر محتاج ارائه گزارش جامع و کامل از اقدامات دولت در سال 96 است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.