آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی از جمله شخصیت های دارای سوابق اجرایی فراوانی در طول انقلاب اسلامی است. از جمله این سوابق، نماینده امام خمینی (س) در استان چهار محال و بختیاری، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره های اول، چهارم و پنجم، وزیر اطلاعات، رئیس دیوان عدالت اداری و دادستان کل کشور است.

همچنین در حال حاضر وی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری است.

با توجه به سوابق اجرایی او و حکمی که در تاریخ 17 شهریور 58 از امام خمینی (س) به عنوان امام جمعه شهرکرد گرفته است، درخواست مصاحبه ای با ایشان در موضوع «راه امام» داشتیم، که به گرمی پذیرای ما بودند و برای مصاحبه به شهر اراک رفتیم تا حدود یک ساعت با آیت الله دری نجف آبادی هم کلام شویم و خاطرات ایشان در مورد امام و روزهایی که با معمار کبیر انقلاب اسلامی بودند را بشنویم. آنچه در ادامه می آید ماحصل این مصاحبه است:

هنوز تا فضای مطلوب قضائی فاصله داریم

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر در ارزیابی عملکرد دستگاه قضائی کشور، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ما هنوز تا فضای اسلامی و مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم تا به شرایط قابل قبول برسیم. البته یکی از مسائل بسیار مهمی که در موفقیت دستگاه قضائی نقش دارد تربیت قضات شایسته، کاردان و صاحب نظر و همچنین کادرهای توانا و با کفایت است؛ که باید با جدیت دنبال شود. چون دستگاه قضایی از دیدگاه اسلام قاضی محور است و قاضی نقش بسیار تعیین کننده ای دارد.

وی همچنین در مورد امتیازات دستگاه قضائی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقایسه با دستگاه قضائی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: استقلال دستگاه قضایی، اسلامی بودن و حاکمیت فضای اسلامی در ابواب مختلف از جمله قصاص و حدود و دیات، تأکید بر اصل پیشگیری، استقلال قاضی، حضور مجتهدان و فقیهان وارسته در رأس امور و همچنین تأسیس سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری و موضوعات فراوان دیگر از جمله مزیت های دستگاه قضائی حال حاضر کشورمان نسبت به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.

معجزه ای که ما را از تاریکی نجات داد

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان اینکه این انقلاب با نام خمینی (س) آمیخته است، در مورد لزوم شناخت امام خمینی (س) و سیره عملی و نظری امام، گفت: هرچه ما در مورد شخصیت امام و ابعاد وجودی امام بحث و کنکاش کنیم برای ما موجب الگوسازی، الگوگیری و درس زندگی است و وظیفه همه نسل های امروز و آینده است که هرچه بیشتر امام و مکتب، راه و آرمان های بزرگ و الهی او را بشناسند.

وی ارزیابی وضعیت ایران قبل از سال 57 را شرط لازم برای ارزیابی خدمات انقلاب اسلامی به مردم دانست و اظهار کرد: دوره قبل و بعد از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. اول باید یک ارزیابی همه جانبه نسبت به وضعیت قبل از سال 57 کشورمان، رژیم سفاک پهلوی، آنهایی که 15 خرداد و 17 شهریور را به وجود آوردند و آنهایی که شخصیت ملت را لگد مال می کردند، داشته باشیم تا بتوانیم این دوره ها را با هم مقایسه کنیم. به عنوان نمونه بعد از جنگ اکتبر، 70 درصد از نفت اسرائیل را کشور ما تأمین می کرد و ارتش و نیروهای نظامی ما کاملا وابسته و تحت قیمومت بود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ضمن بیان اینکه انقلاب اسلامی معجزه قرن است، ادامه داد: امام خمینی (س) معجزه ای کرد و ما را از تاریکی ها نجات داد. بنابر این همان طور که قرآن می فرماید «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور» (سوره بقره/ آیه 257) انقلاب اسلامی ملت ما را از آن تاریکی های همه جانبه، جور، جهل و سلطه اجانب رهایی بخشید.

وی افزود: در دوران پهلوی سرمایه ها، ثروت، مکنت و قدرت کشور و حتی دستگاه امنیتی و اطلاعاتی همه در تیول مزدوران بیگانه و اجانب بود. شما باید چراغ بردارید و در دوران 60 ساله پهلوی و به خصوص دوران 37 ساله محمد رضا شاه در فرماندهان ارتش به دنبال آدم وطن پرست بگردید. فرماندهان ارتش آن زمان یعنی آنهایی که فرار کردند یا کشته شدند، از جمله اویسی، ربیعی، ازهاری و قره باغی همه مزدور بیگانگان بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شرایط منطقه خاورمیانه و جنایات آل سعود گفت: ما بدتر از آل سعود را در کشور خودمان داشتیم و امام خمینی (س) با 15 سال مجاهدت مستمر، تلاش خستگی ناپذیر، دعا، توسل و همراهی ملت و علمای کشور، زمینه پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 را فراهم کردند.

امام زیر بار مبارزه مسلحانه نرفت

وی ضمن تأکید بر اینکه امام خمینی (س) مبارزه مسلحانه را قبول نداشت، اظهار کرد: این انقلاب بدون خونریزی از طرف انقلابیون به پیروزی رسید. وقتی در پاریس از امام برای مقابله به مثل با تانک ها و نفربرهای رژیم اجازه خواسته بودند، امام به هیچ وجه اجازه نداد و زیر بار مبارزه مسلحانه نرفت. افرادی بودند که حتی برای اجازه استفاده از وجوهات شرعی برای مبارزه پیش امام می آمدند و امام ابدا چنین اجازه ای صادر نکرد.

دری نجف آبادی امام خمینی (س) را کیمیا شناس دانست و گفت: قرآن کریم در مورد پیامبر می فرماید: « و لتعرفنهم فی لحن القول» (سوره محمد/ آیه 30) در لحن قول می توان آنها را شناخت.

وی ادامه داد: حتی در ترور منصور، امام اجازه نداده بودند و کسی با اجازه امام این کار را نکرد و شما یک مورد ندارید که امام در این رابطه اجازه داده باشد. بنابر این امام با کمال عزت نفس و با کمال اعتماد به نفس و اتکال علی الله این انقلاب را با این عظمت هدایت کرد و بدون خونریزی از طرف امام به پیروزی رساند. البته رژیم سفاک پهلوی 15 خرداد، 17 شهریور، 13 آبان و مناسبت های دیگر مردم را کشت ولی با این حال حتی امام خمینی (س) هیچ وقت اجازه عکس العمل با این کیفیت را هم ندادند؛ و از جنایات رژیم سفاک پهلوی برای بسیج مردم و آگاهی بخشی استفاده کردند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقدامات امام برای عفو عمومی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دستورات امام خیلی جالب است. امام در پیام 14 ماده ای 19 اسفند 57 و دستورات مختلف دیگر، تقریبا همه افراد به غیر از کسانی که خون گردنشان بود، جنایت کرده و یا آدم کشته بودند را عفو عمومی داد. ( در یکی از پیام های عفو عمومی امام که در 28 اسفند 58 صادر شده، آمده است: «کلیه قشرهایی که دستشان به خون بیگناهی آغشته نشده و امر به قتل نفوس نکرده و شکنجه گر نبوده و امر به شکنجه منتهی به قتل نکرده و از بیت المال و اموال مردم سوء استفاده ننموده، در آستانه سال جدید عفو نمودم.» (صحیفه امام، جلد 12، صفحه 194))

فریاد، سکوت و سخن امام برای خدا بود

وی در تعریف شخصیت و خصوصیات اخلاقی امام خمینی (س) گفت: کوتاه سخن این است که امام یک انسان خودساخته و از نظر اعتقادی، معرفتی، ایمان به خدا و دیگر موارد یک مؤمن تمام عیار بود. هرچه از مردان بزرگ تاریخ اسلام شنیده ایم، جز اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می توانیم در چهره امام ترسیم کنیم. هرچه در مالک اشتر، اباذر، سلمان، مقداد، عمار و میثم تمار شنیده ایم در امام می بینیم. البته ما به اصحاب امیرالمؤمین و اباعبدالله در 1400 سال پیش دسترسی نداریم؛ اما در زمان خودمان، هرچه در مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید مطهری و دیگران می بینیم و می شنویم، درجه اعلا، مقام استادی، پدری و الگو بودن برای این بزرگان را در امام می بینیم.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: امام در سطح بسیار عالی تری از هر نظر، یعنی در شخصیت معنوی، علمی، فقهی، اعتقادی، صلابت و سلامت در دین، سلامت در اخلاق، تأدب به آداب الله، استقامت در راه خدا و صبر و مقاومت در راه دین قرار داشت و باید بگوییم امام یک نمونه عالی در عصر ما بود و در کل تاریخ کمتر شخصیتی مثل امام را سراغ داریم.

دری نجف آبادی ضمن نام بردن از یزرگان هم عصر امام همچون آیت الله بروجردی، آیت الله گلپایگانی، آیت الله اراکی، علامه طباطبایی، آیت الله میلانی، خوانساری، حکیم، خوئی و شخصیت های دیگر، ادامه داد: مقارن های امام و آنهایی که هم عصر امام بودند آدم های کوچکی نبودند؛ ولی همه نسبت به امام تواضع ویژه ای داشتند. اینها بزرگانی هستند که ما در عصر خودمان در قم و نجف درک کردیم که همه نسبت به امام متفق القول بودند و همه نسبت به امام احترام ویژه قائل بودند. همه از هر نظر، مجذوب شخصیت امام و ارادتمند به امام بودند.

وی افزود: به صورت موردی ممکن است کسی در بحث های علمی و طلبگی به امام اعتراض داشته باشد؛ به طور مثال در مورد تفسیر حمد امام نظر بعضی از علما مساعد نبود و امام جلسه های تفسیر سوره حمد را به دلایلی تعطیل کرد. اما در اینکه امام خمینی (س) یک انسان فرهیخته، یک فقیه مجاهد، وارسته، جامع، شجاع، خداترس و دور از هوای نفس است، نسبت به امام همه متفق القول بودند.

نماینده امام در شهرکرد ضمن بیان اینکه امام 60 سال امتحان پاکی تقوا و مجاهدت داده بود، گفت: همه در این مسأله که امام جزو مخلصین است تردید نداشتند، می دانستند که امام قیام، رکوع، سجود، فریاد، سخن و سکوتش برای خداست و همه معترف بودند که امام برای خدا قیام کرده است.

امام جمعه اراک تصریح کرد: امام خمینی (س) در سال 1323 به مرحوم آقای وزیری در کتابخانه وزیری یزد نوشت که «قل انما اعظکم بواحدة أن تقوموا لله» (سوره سبا/ آیه 46). 60 سال قبل از وفاتش نوشت «أن تقوموا لله» یعنی قیام برای خدا و خودش هم قیام برای خدا کرد. بنابر این امام قبل از پیروزی انقلاب از نظر سوابق در حوزه علمیه قم، نجف و نوفل لوشاتو و بعد از آن در دوران 10 سال و چند ماهی که سکاندار کشتی نظام و فرمانده کل قوا بود و هدایت، رهبری و زعامت امت و رهبری جنگ را بر عهده داشت، بعد از مقام معصومین، یک اسوه تمام عیار بود.

قانون اساسی ایران یکی از افتخارآمیزترین قانون های اساسی دنیا

وی در پاسخ به این سؤال که امام خمینی (س)، در دوران رهبری، چقدر به قانون گرایی توجه کرد؟ ضمن مقایسه ایران و عربستان، اظهار کرد:‌ آل سعود بیش از 100 سال است در عربستان جنایت می کند. 30 درصد از مردم عربستان شیعیان امیرالمؤمنین هستند و کسی اجازه نفس کشیدن به آنها نمی دهد، قانون اساسی ندارند، قانون اساسی آنها چماق است؛ اما امام خمینی (س) قبل از اینکه به ایران بیایند در پاریس به مرحوم دکتر حبیبی دستور داد که پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تهیه شود؛ هنوز امام به ایران نیامده و هنوز به حسب ظاهر ممکن است پیروزی قطعی نباشد، هر لحظه ممکن است هزار خطر باشد؛ البته امام با امید و توکل بر خدا دستور تهیه پیش نویس قانون اساسی را صادر کرد. همچنین قبل از اینکه به ایران بیاید اولین اقدامش تأسیس شورای انقلاب بود. بعد از آن نیز با تعیین دولت موقت همه چیز قانون مدار شد.

دری نجف آبادی ادامه داد: امام در اسرع وقت دستور تشکیل خبرگان قانون اساسی و نوشتن قانون اساسی را داد. از همه فرقه ها، متفکران، صاحب نظران و مترجمین قانون اساسی کمک خواسته و بیش از 4 هزار پیشنهاد کوتاه و بلند برای درج در قانون اساسی داده شد. بعد از آن نیز مجلس خبرگان متشکل از 75 نفر علما، بزرگان، اندیشمندان و صاحب نظران، با رأی مردم تأسیس شد و قانون اساسی در مدت 4 الی 5 ماه تصویب و به آرای عمومی گذاشته که مورد تایید مردم قرار گرفت و ابلاغ شد.

وی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را دارای پشتوانه عظیم دانست و گفت:‌ شخصیت هایی مثل آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم، آیت الله نوری، مرحوم آقای منتظری، شهید بهشتی، مرحوم آیت الله حائری یزدی و تمام علما و نخبگان کشور در تدوین قانون اساسی نقش داشتند. الحق و الانصاف امروز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از افتخار آمیزترین قوانین اساسی دنیا است. دبیر کل اسبق سازمان ملل خاویر پرز دکوئیار گفته بود که، اگر امام خمینی (س) هیچ کاری برای ملت ایران جز این قانون اساسی افتخارآمیز نکرده بود، برای غرور ایرانیان کافی است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تأکید کرد: این قانون اساسی واقعا قانون اساسی بسیار افتخارآمیزی است و ظرفیت خیلی بالایی دارد. مردم سالاری دینی، شوراها، ریاست جمهوری، ولایت فقیه، خبرگان و انتخابات متعدد به برکت قانون اساسی است. معنای این حرف ها این نیست که ایرادات جزئی ندارد، اما هزار راه باز کرده برای اینکه کارها سامان بگیرد.

وی ضمن رد هر گونه استبداد رأی امام، تأکید کرد: اگر امام می خواست استبداد رأی داشته باشد، قانون اساسی، مجلس خبرگان قانون اساسی، شورای انقلاب، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، انتخابات ریاست جمهوری، مردم سالاری دینی و فصل با عظمت، ارزشمند و با برکت حقوق ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به وجود نمی آورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از فصل های افتخارآمیز قانون اساسی بخش حقوق ملت است. بخش های دیگر در بازنگری تغییر کرد، اما این بخش تغییر نکرد. این بخشی است که زمان امام و با برکت امام نوشته شد.

وی نمونه دیگر را فرماندهی کل قوا عنوان کرد و افزود: فرمانده کل قوا امام بود. امام این اختیار را به بنی صدر تفویض کرد؛ اما بنی صدر قدر شناس نبود. امام فرماندهی کل قوا را از بنی صدر گرفت و ضمن اینکه خودش فرماندهی کل قوا را بر عهده گرفت، جانشینی فرماندهی کل قوا را به آیت الله هاشمی رفسنجانی تفویض کرد. در هدایت کلی امور در حقیقت سنگ زیر بنای صبوری، عزت، سلامت و اقتدار نظام امام بود؛ الآن هم مقام معظم رهبری همین طور است.

نحوه مدیریت امام بر منابع، در زمان جنگ

دری نجف آبادی در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه مدیریت امام خمینی (س) بر منابع کشور در زمان جنگ تحمیلی اظهار کرد: امام واقعا بر دلها حاکم بود. در زمان جنگ مادرهایی بودند که 3 فرزند آنها شهید شده بود و می گفتند که اگر لازم باشد فرزند چهارم را نیز تقدیم را ه امام که همان اسلام است، می کنیم.

وی تصریح کرد: بنابر این اول اینکه امام میان همه ملت محبوب القلوب بود. ثانیا به مسائل اقتصادی دامن زده نشده بود. سال های 65 تا 67 جمع درآمدهای کشور قریب 23 میلیارد دلار بود و واقعا کفگیر به ته دیگ خورده بود. 6 استان کشور نیز زیر جنگ بود و از این منابع شاید هر سال حدود 2/5 میلیارد دلار به طور مستقیم به جنگ داده می شد و مابقی خرج کالای اساسی، نیازهای اساسی، مواد اولیه، قطعات یدکی و خرج ضروریات کشور مثل دارو و درمان می شد و هر سال حدود 200 میلیون دلار برای کمیسیون بهداشت و درمان اختصاص داده می شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اینکه منابع ارزی ما در آن زمان محدود بود، همان منابع محدود را خیلی با دقت مصرف می کردیم و اما متأسفانه همان زمان هم بعضا سرریز و پرت منابع داشتیم زیرا حتی یک دلار هم برای کشور ما بسیار مهم بود و کمترین پرت نادرست.

وی با اشاره به توزیع کوپنی اقلام مورد نیاز جامعه در زمان جنگ تحمیلی و بعد از آن، گفت: گرچه ما با آن موافق نبودیم، اما در شرایط جنگ چاره ای جز این نبود و با همان توزیعی که انجام می شد، ولو به صورت کوپنی و غیر کوپنی، حداقلی از مصارف مورد نیاز در اختیار همه مردم قرار می گرفت و همه از آن اقلام برخوردار بودند.

نماینده اسبق امام در شهرکرد با انتقاد از تزریق پول به جامعه بیان کرد: توزیع کوپنی اقلام مورد نیاز مردم خیلی مؤثرتر از تزریق پول است که معلوم نشود چه کسی می برد و چه کسی می خورد؟

وی نکته دیگر مورد اهمیت را مقتضیات زمان جنگ دانست و تصریح کرد: همه مردم جنگ را احساس و با دولتمردان همکاری می کردند و هرکس به سهم خودش کمک کرد. البته قناعت نیز در مردم و رزمندگان حاکم بود. برای اینکه همه هم و غمشان را روی مسأله جنگ گذاشته بودند. امام خمینی (س) در جایی فرمود که «اگر بیست سال هم این جنگ طول بکشد ما ایستاده ایم.» (صحیفه امام، جلد 13، صفحه 315) به دلیل اینکه امام عزت کشور و ملت را در آزادگی و نجات کشور ار چنگال صدام و صدامیان می دانست.

دری نجف آبادی در مورد نقش امام در عبور از تنگنای جنگ نیز گفت: آن اهداف بلند را امام برای ملت مطرح می کرد و مردم با امام همراهی می کردند و نکته مهم این است که در علم به اهداف نیز امام پیشرو مردم بود.

وی با اشاره به پیام امام در پذیرش قطعنامه 598 و اصطلاح نوشیدن جام زهر خاطر نشان کرد: امام این تعبیر را به این خاطر به کار برد که نیروگاه ها و پالایشگاه های کشور ما خیلی آسیب دیده بود و در ضمن انبارهای ما در حال خالی شدن و امکانات کشور محدود بود. بحث های سیاسی جای خودش ولی واقعا تقریبا کارد به استخوان رسیده بود. یعنی من به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه آن زمان مجلس و همچنین رئیس مجمع مشورتی بازسازی می گویم که وضع ما اسفبار بود. البته به این معنا نیست که ما قدرت مقاومت نداشتیم اما قدرت مقاومت ما خیلی آسیب دیده بود و بنابر این امام به اینجا رسید که امام جام زهر را نوشید.

بعد از جنگ به مسائل اقتصادی دامن زدیم

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: ما بعد از جنگ بیشتر از متعارف به مسائل اقتصادی و رفاهی دامن زدیم؛ که یکی از نقاط ضعف آن دوران است و متأسفانه هنوز هم ادامه دارد. ما باید اول به فکر رشد تولید می افتادیم و به جای مصرف، تولیدمان را رشد می دادیم. اما تا پول نفت داریم، پول نفت، ما را مصرف زده کرده است. ما باید به جای مصرف زدگی به دنبال سرمایه گذاری بیشتر و تولید بیشتر برویم. الآن باید هرچه می توانیم بیشتر پس انداز، سرمایه گذاری، تولید اشتغال و کار آفرینی کنیم تا به یک مقطعی برسیم که واقعا از بیگانگان بی نیاز شویم و به قول مقام معظم رهبری در چاه های نفت را ببندیم و با قدرت روی پای خودمان بایستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دوران سازندگی بعد از جنگ تأکید کرد: در دوران سازندگی کارهای زیادی انجام شد و این را نباید فراموش کنیم. زحمات فراوانی کشیده شد. ما اگر امروز فولاد مبارکه با تولید حدود 5 میلیون ورق فولاد داریم، به برکت آن دوره ها است. کارخانه های سیمان، نیروگاه ها و پالایشگاه های ما به مقدار امروز ظرفیت نداشتند، در آن زمان کارهای بزرگ و ماندگاری در این زمینه نیز انجام گرفت و فرصتی شد تا گام های بلند بعدی برداشته شود. الآن ما همان گام ها را داریم ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد پیامی که معمار کبیر انقلاب در اواخر عمر، تحت عنوان سیاست های کلی نظام اسلامی در دوران بازسازی کشور صادر کردند، اظهار کرد: من رئیس مجمع مشورتی بازسازی بودم و نام این منشور را من منشور سازندگی گذاشتم. سازندگی دو مقطع بازسازی و سازندگی دارد. هر دو این عناوین را من خودم درست کردم و گفتم بازسازی نسبت به تخریب ها و خرابی های زمان جنگ و نوسازی و سازندگی نسبت به شرایط جدید باید صورت بگیرد.

به یک بعد اصل 44 توجه نشده است

دری نجف آبادی اصل 44 قانون اساسی را دارای دو بعد دانست و تصریح کرد: اصل 44 قانون اساسی دو بعد دارد؛ که به یک بعد آن توجه می شود و متأسفانه به بعد دیگر توجه نمی شود. یک بعد واگذاری بخشی از صنایع، واحدها، بنگاه ها و غیره به مردم است و بعد بسیار مهمتر اصل 44 این است که هزارها کار جدید ایجاد شود که متأسفانه این از قلم افتاده و فراموش شده است. در دوران سازندگی هم ما می گفتیم یک بازسازی است که باید خرمشهر، آبادان، مهران، قصرشیرین و شهرهای دیگر را بازسازی کنیم و اما یک بحث دیگر داشتیم که نوسازی، سازندگی و تحول کشور در همه زمینه ها بود.

وی ادامه داد: پیام امام در تاریخ 11 مهر 67 در 9 بند صادر شد. این پیام در مورد کشاورزی، رفاه، بازسازی صنایع و موارد دیگر بود و کارهای زیادی به برکت آن انجام شد. سد گاومیشان، سد کرخه و خیلی از کارهای دیگر جزو همان کارها هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که ما چقدر بر اساس منشور سازندگی پیش رفتیم، گفت: در حالی که مشکل اشتغال یک مشکل جدی کشور ما است، به جای اینکه به فکر راهکاری برای ایجاد اشتغال باشیم، بیش از ظرفیت به رفاه زدگی بها دادیم. یکی از راهکارها این است که نرخ مصرف ما متعادل با نرخ پس انداز و سرمایه گذاری ما باشد. اگر 100 واحد تولید می کنیم 40 واحد را مصرف کنیم و 60 واحد را به عنوان پس انداز و سرمایه گذاری جدید استفاده کنیم نه 50 به 50 نه 60 به 40 نه اینکه اگر 100 واحد تولید کردیم آن 100 واحد را بخوریم و 40 واحد هم قرض بگیریم و بخوریم. همیشه ما این شعر را می خواندیم که «بر احوال آن مردم باید گریست/ که دخلش بود نوزده و خرج بیست» (سعدی) این کار غلطی است؛ الآن هم غلط است، آینده هم غلط است.

پرداخت یارانه نقدی تضییع بیت المال است

وی با اشاره به هدفمندی یارانه ها تأکید کرد: پولی که امسال برای یارانه ها گذاشتیم، 15 هزار میلیارد تومان کسری دارد و مدام هم می گوییم نداریم. به نظر من حذف کردن کسانی که نیاز ندارند کار ساده ای است. به نیازمندان واقعی باید کمک کرد و بنا نیست که به همه حقوق بدهیم. منطقی هم نیست. این شیوه غلط است و جواب نمی دهد.

نماینده اسبق امام در شهرکرد افزود: هرکس به اندازه ای که می خواهد مصرف کند باید در تولید ناخالص ملی سهم داشته باشد و نه اینکه کسی کاری به تولید نداشته باشد، و مثل اینکه یک پدر ثروتمند مرده، همه کنار سفره نشسته و سهم میلیاردی می خواهند؛ به دلیل اینکه این کار قطعا جواب نمی دهد. شما از قول من به عنوان یک کارشناس اقتصادی می توانید بگویید. مطمئن باشید با مصرف زدگی و مصرف فوق متعارف نمی توانیم به سمت پیشرفت قدم برداریم؛ و این شیوه های پرداخت یارانه، مصرف زدگی و تحمیل هزینه های نا به جا و تضییع منابع بیت المال به ضرر کشور است.

وی ادامه داد: کشوری مثل ژاپن با حدود 5 هزار میلیارد دلار تولید ناخالص ملی این طور ریخت و پاش نمی کند که ما ریخت و پاش می کنیم. کره جنوبی این طور ریخت و پاش نمی کند. چین با بیش از یک میلیارد جمعیت اگر این طور ریخت و پاش می کرد قحطی می آمد. بنابر این باید این روال مصرف گرایی و مصرف زدگی بی حساب و کتاب را با توجه به درآمد ملی، نیازها و ضرورت های کشور و ضرورت اشتغال، پس انداز، سرمایه گذاری و افزایش تولید ناخالص ملی اصلاح کنیم.

.............................................................

گفت‌وگو: اکبر بیاتی و سجاد انتظاری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.