پیگیری های جماران نشان می دهد علاوه بر دانشجویان دانشگاه تهران دانشجویانی از دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه ارومیه نیز در ناآرامی های اخیر بازداشت شده اند که تعدادی از آن ها هنوز در بازداشت به سر می برند و از وضعیت برخی از آن ها اطلاعی در دست نیست. صبح امروز(جمعه) خانم سها مرتضوی دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران در منزل خود بازداشت شد.

پایگاه خبری جماران:  وزیر علوم روز گذشته در مورد دانشجویان بازداشت شده اعتراضات اخیر گفت: اطلاع دقیقی از دانشجویان بازداشتی نداریم، روز گذشته تعدادی از دانشجویان در پی تجمعات بازداشت شده بودند که با دخالت بنده و رئیس دانشگاه تهران این افراد آزاد شدند، اما اگر در سطح خیابان‌ها دانشجویی دستگیر شده باشد هنوز آماری به وزارت علوم نرسیده و در جریان آن نیستیم.

همچنین غلامرضا غفاری معاون وزیر علوم می گوید، در خصوص وضعیت دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران در تجمعات اخیر گفت: در اعتراضات اخیر فقط دانشگاه تهران درگیر یک ‌سری اعتراضات از سوی دانشجویان شد و دانشجویان در تجمعات خود مطالباتی داشتند و نکاتی را مطرح کردند؛ اما در داخل دانشگاه حادثه یا مورد خاصی برای دانشجویان اتفاق نیفتاد.

این در حالی است که بر اساس اخبار منتشر شده  هنوز تعدادی از دانشجویان دستگیر شده دانشگاه تهران آزاد نشده اند و هم این  دستگیری ها تنها محدود به دانشگاه تهران نمی شود. طبق اخبار منتشر شده تا این لحظه چند نفر از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و دانشگاه سراسری ارومیه دستگیر شده اند و هنوز آزاد نشده اند.

محمد رهبری دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تهران در در گفت و گو با جماران در مورد دانشجویان بازداشتی این دانشگاه گفت: آمار دقیقی از دانشجویان دستگیر شده در دسترس نیست اما تا آنجایی که مطلع هستم تعداد آن‌ها در دانشگاه تهران کمتر از 30 نفر هستند.

رهبری در رابطه با وضعیت دانشجویان شورای صنفی که گفته می شود روز دوشنبه  بعد از جلسه با رئیس دانشگاه بازداشت شده بودند نیز اظهار کرد: تعدادی از اعضای شورای صنفی که پس از جلسه با ریاست دانشگاه بازداشت شده بودند با پیگیری‌های مسئولین دانشگاه همان شب آزاد شدند.

وی تاکید کرد: اصول 27، 32 و 37 قانون اساسی، حق اعتراض به مسئولین را به رسمیت شناخته است و اصل را بر برائت افراد گذاشته است و مسئولین نیز باید حقوق معترضین را مطابق با قانون اساسی به رسمیت بشناسند. ما به عنوان انجمن اسلامی نیز پیگیر آزادی دانشجویان بازداشت شده هستیم و از مسئولین امر چه در دانشگاه چه در وزارت علوم مرتباً موضوع را پیگیری می‌نماییم.

برای پیگیری موضوع دانشجویان دانشگاه تهران با دفتر رئیس دانشگاه تماس گرفتیم که عنوان شد در جلسه هستند و قادر به صحبت نیستند.

سید مهدی اعتمادی فر رئیس دانشکده علوم اجتماعی نیز از پاسخ به این سوال امتناع کرد.

تا امروز هیچ کدام از اسامی منتشر شده آزاد نشده اند

اما یکی از اعضای شورای صنفی دانشگاه تهران در مورد دانشجویان بازداشت شده دانشگاه تهران گفت: عده ای از دانشجویان در داخل دانشگاه بازداشت شده اند که اسامی آن ها در بیانیه شورای صنفی منتشر شد. اما عده ای دیگر از دانشجویان هستند که در خیابان، منزل یا در شهرستان خود بازداشت شده اند که ما از اسامی دقیق آن ها خبر نداریم. عده ای نیز بیم این را دارند که در روزهای آینده دستگیر شوند.

وی همچنین گفت تا امروز هیچ کدام از اسامی منتشر شده آزاد نشده اند و مسئولین دانشگاه نیز کاری برای آن ها نکرده اند.

‎ شورای صنفی دانشجویان کشور روز گذشته  در بیانیه‌ای خطاب به دکتر غلامی، وزیر علوم، با برشمردن مشکلات و مصائب تشکل‌های دانشجویی، با انتشار اسامی دانشجویان بازداشتی خواستار آزادی بلاقید و شرط و بدون وثیقه و تعهد دانشجویان بازداشتی شدند. این شورا اسامی بازداشت شدگان را به شرح زیر اعلام کرده است: سینا ربیعی، محسن حق‌شناس، میکاییل قلی‌راد، پدرام پذیره، محمد محمدیان، علی مظفری، مهدی وهابی ثانی، سهیل موحدان، آرش آوری، دانیال ایمان، امیرحسین علم‌طلب، مجید اکبری، محسن ترابی، کسری نوری، لیلا حسین‌زاده، پارسا کفاشی، نگین آرامش، حسام ابرقوییعارف فتحی، احسان محمدی، و محسن میر محسنیاز دانشگاه تهران و محمد شریفی‌مقدم ریابی دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف و تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی من‌جمله فائزه عبدی‌پور.

عضو شورای صنفی دانشگاه تهران اعلام کرد: چند نفر از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی نیز شب گذشته و صبح امروز در منزلشان بازداشت شده اند که اسامی آن ها به این شرح است: سها مرتضایی، سهیل آقازاده،  سینا عمران، حسام حسین زاده، یاسمن، محبوبی، محمدامین اصانلو از جمله بازداشت شدگان شب گذشته و امروز هستند.

 

رئیس دانشگاه علامه: پاسخی نداریم، این موضوع به ما مربوط نمی شود

دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه دیگری است که تعدادی از دانشجویانش در ناآرامی های اخیر بازداشت شده اند.

 امیر حسین عسگری دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه در مورد جزئیات بازداشت شده های دانشگاه علامه به جماران گفت: بعد از این که فائزه عبدی از دانشجویان دانشگاه بازداشت می شود 20 نفر از فعالین دانشجویی روز دوشنبه  برای رایزنی در مورد آزادی خانم عبدی با آقای سلیمی رئیس دانشگاه جلسه ای برگزار می کنند. بعد از اتمام جلسه هنگام خروج از دانشگاه همه این 20 نفر بازداشت می شوند که از این 20 نفر حدود 15 نفر همان شب ساعت 3 بامداد آزاد می شوند 4 یا 5 نفر دیگر در بازداشت می مانند.

وی افزود: ما در حال حاضر در مورد انتقال خانم عبدی به زندان اوین مطمئن هستیم اما از وضعیت 4 نفر دیگر اطلاع دقیقی نداریم. تنها شنیده ایم که این دانشجویان توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اند.

وی افزود: فائزه عبدی، سینا غفاری، مجید مسافر، محمد خانی و احتمالا 2 نفر دیگر، از دانشجویان آزاد نشده این دانشگاه هستند.

خبرنگار جماران این موضوع را از حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی پیگیر شد که وی اعلام کرد: ما در این زمینه پاسخی نداریم چرا که این موضوع به دانشگاه مربوط نمی شود.

فخرایی رئیس حراست دانشگاه علامه نیز به جماران گفت: در این رابطه نمی توانم صحبت کنم و اسامی را در اختیار شما قرار دهم. از مقامات بالاتر پیگیری کنید.

اطلاع دقیقی از دانشجویان ارومیه در دست نیست

از دانشگاه ارومیه نیز خبر می رسد که چند دانشجوی این دانشگاه در ناآرامی های این شهر  بازداشت شده اند.

یکی از دانشجویان دانشگاه ارومیه به جماران گفت: آنطور که شنیده ایم برای این افراد با قرار وثیقه مخالفت شده و قرار بازداشت صادر شده است.

وی همچنین از پیگیری هایی برای مذاکره با مسئولین دانشگاه خبر داد و گفت: تا کنون این پیگیری ها نتیجه خاصی نداشته است و مسئولین تنها اظهار امیدواری می کنند و قول پیگیری می دهند.

این دانشجو در ادامه گفت: یکی از دستگیرشدگان مشکل قلبی دارد و باید به وضعیت او رسیدگی شود.

وی همچنین گفت: ما از تعداد دقیق بازداشتی ها اطلاع دقیقی نداریم و تنها توانسته ایم متوجه وضعیت دو نفر شویم.

به گزارش خبرنگار جماران اسامی این بازداشت شدگان به شرح زیر است: سیوان کلامی دانشجوی  کامپیوتر  با سابقه بیماری قلبی، توران مهربان دانشجوی منابع طبیعی، ندا احمدی  دانشجوی اقتصاد تبریز که در ارومیه دستگیر شده است 

هادیان معاون روابط عمومی دانشگاه ارومیه نیز در گفت و گو با جماران ضمن تایید بازداشت دانشجویان این دانشگاه، اظهار کرد اطلاع دقیقی از تعداد دانشجویان و محل نگهداری آن ها ندارم، اما در جلسه ای که برای این موضوع داشتیم قرار بر این شد که حراست دانشگاه پیگیر موضوع باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.