پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در جمع اعضای تحریریه پرتال امام خمینی(س):

امروز حفظ جمهوری اسلامی وابستگی عمیق به شخص امام دارد/ نظام دینی باید از راه اخلاقی محقق شود

سید حسن خمینی با تاکید بر این که جماران یکی از نقاطی است که در راستای هدف عالی حفظ دیانت و شیعه در جامعه ما و جامعه جهانی باید نقش خودش را ایفا کند، خطاب به خبرنگاران جماران گفت: امام را آن گونه که هست -نه آن گونه که برخی می خواهند- معرفی کنید و آن گونه که جامعه استبداد زده ما را از یک ورطه هولناک خارج کرد و مژده یک زندگی خوب توأم با آزادی، استقلال، سربلندی و پیشرفت را به مردم داد بشناسانید؛ اما نه به عنوان فردی در زمان گذشته و بلکه فردی برای آینده معرفی کنید. جماران باید وامدار امام باشد و نسبت به امام دیروز، امروز و فردا وفادارانه تلاش کند.

یادگار گرامی امام تأکید کرد: امروز حفظ جمهوری اسلامی وابستگی عمیق به شخص حضرت امام دارد و دکترین جمهوری اسلامی وابسته به اندیشه امام خمینی (س) و شخص امام است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی عصر روز چهارشنبه 2 اردیبهشت با حضور در محل پرتال امام خمینی، از بخش های مختلف این سازمان بازدید کرد.

در این بازدید که حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی، دکتر حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و جمعی از معاونین موسسه از جمله حجج اسلام مقدم، کمساری و نیز حجت الاسلام پویا و آقایان غلامعلی اصغریان، مرادی و داستانی حضور داشتند؛ سردبیران، دبیران و خبرنگاران پرتال، جماران و جی پلاس گزارشی از فعالیت‌های خود را به یادگار امام ارائه کردند.

همچنین محمدعلی نادعلی زاده مدیر پرتال امام خمینی(س) گزارشی از عملکرد این رسانه ها در فضای مجازی را ارائه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی پس از بازدید از پرتال امام خمینی(س) در سخنانی در جمع اعضای تحریریه و کارکنان این مجموعه اظهار داشت: تاریخ شیعه که از دید ما اسلام ناب است، امروز در جمهوری اسلامی جلوه گر شده است. امام جمله ای دارند که می گویند «اگر اسلام عزیز و جمهورى اسلامى نوپا به انحراف کشیده شود و سیلى بخورد و به شکست منتهى شود، خداى نخواسته اسلام براى قرن‏ها به طاق نسیان سپرده مى‏ شود»(صحیفه امام، ج18، ص5)؛ اما واقعیت این است که امروز حفظ جمهوری اسلامی وابستگی عمیق به شخص حضرت امام دارد و دکترین جمهوری اسلامی وابسته به اندیشه امام خمینی(س) و شخص امام است.

امروز برای همه کسانی که دل در گرو پیامبر و اهل بیت پیامبر و تشیع دارند، یک وظیفه است که نام و یاد امام را زنده نگه دارند. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نیز در همین راستا تلاش می کند و زحمت می کشد و با همین هدف مجموعه جماران به عنوان سایت شکل گرفت که ابتدا دفتر خبر کوچکی بود و سپس رشد کرد و به این مجموعه تبدیل شد.

وی افزود: پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران امروز تبدیل به یک مجموعه بالنده شده و کم کم رشد کرده است؛ گرچه من انتظار روزهای بهتر و شکوفاتری را برای مجموعه جماران دارم.

وی با بیان اینکه جماران یکی از نقاطی است که در راستای هدف عالی حفظ دیانت و شیعه در جامعه ما و جامعه جهانی باید نقش خودش را ایفا کند، خطاب به خبرنگاران جماران گفت: امام را آن گونه که هست -نه آن گونه که برخی می خواهند- معرفی کنید و آن گونه که جامعه استبداد زده ما را از یک ورطه هولناک خارج کرد و مژده یک زندگی خوب توأم با آزادی، استقلال، سربلندی و پیشرفت را به مردم داد بشناسانید؛ اما نه به عنوان فردی در زمان گذشته و بلکه فردی برای آینده معرفی کنید. جماران باید وامدار امام باشد و نسبت به امام دیروز، امروز و فردا وفادارانه تلاش کند.

یکی از وظایف این مجموعه در راستای این هدف آن است که خبرنگاران و کارکنان آن باید امام را بشناسند؛ فردی که در جماران کار می کند، علاوه بر باور و علاقه باید اطلاعات متفاوتی در مورد امام، نسبت به افراد بیرون از مجموعه داشته باشد. لذا مجموعه این امر را جدی بگیرد و دوستان در حین کار به عنوان تحصیل و تحقیق می توانند دوره های کوتاه مدت و میان مدتی را بگذارنند که پژوهشکده امام و انقلاب یا دانشگاه آزاد در این خصوص می توانند همکاری کنند. زیرا اگر امام را نشناسید، نمی توانید امام را بشناسانید.

وی با تأکید بر اهمیت پرتال امام خمینی و ضرورت اصلاح شیوه ارائه مطالب گفت: امروز مجموعه پرتال یک مجموعه چاپی الکترونیک است؛ در حالی که فضای وب دیگر فضای انتشار نیست. ما باید از قالب چاپ کتاب های دیجیتال خارج شویم؛ در عرصه خبر هم اینگونه است. باید چشم انداز مجموعه این باشد که به سمت خبرهای چند رسانه ای، یعنی اخبار همراه با صوت و تصویر بروید. در پرتال باید از انتشار اخباری که قبلا در کاغذ چاپ می شد و امروز در وب، فاصله بگیرید و باید بسوی اخبار چند ثانیه ای بروید؛ گرچه تولید فکر هم باید وجود داشته باشد.

وی افزود: جماران به رغم اینکه خط مشی خود را رها نکرد و یک سایت تخصصی باقی ماند، توانست به بالندگی برسد اما امید است در آینده به جایگاه های بهتر از امروز دست پیدا کند.

یادگار امام در ادامه این جلسه به چند سوال خبرنگاران جماران و جی پلاس پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس، در مورد سبک زندگی مطلوب در جامعه امروز ایران، با بیان اینکه بحث سبک زندگی بحث بسیار گسترده ای است، گفت: سبک زندگی این است که چه رفتارها، هنجارها و گفتارهایی را برای یک مسلمان در جامعه تعریف می کنیم. شما اگر از دید فقهی نگاه کنید احکام فقه در دایره کلی احکام حرام و واجب است، اما وقتی که مسلمانان می خواهند جامعه و فرهنگ اسلامی را بسازند حتما نوعی از زندگی را برای جامعه امروز ترجیح می دهند؛ این سخن بیان دیگری از سبک زندگی است که حتما انحصاری نخواهد بود و البته حتما گزینه های مختلفی مطرح خواهد شد و به اجبار نخواهد بود، زیرا آنچه اسلام از ما خواسته همان واجبات و محرمات است. اما تشویق جامعه باید به سمت جامعه ای باشد که در آن ارزش های دینی و ارزش هایی که در حوزه استحباب شناخته می شود، انجام شود. لذا به نظر من سبک زندگی بحث بسیار مهمی است؛ از این باب که اولا هنجارهایی است که در فرهنگ جامعه مسلمانان پذیرفته می شود و دوم اینکه بحثی است که بیشتر به تشویق و فرهنگ سازی نیاز دارد تا به قانون که عمدتا در محدوده محرمات و واجبات است؛ حتما باید در این زمینه کار کرد و سبک زندگی آینده ما وابسته به نگاهی است که صاحبان فکر اسلامی آن را در عرصه های مختلف زندگی، هنر، معماری و.. ترویج می کنند؛ لذا باید سبک زندگی اسلامی را تشویق و فرهنگ سازی کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد خطر تحریف اندیشه امام خمینی (س) در بعد جمهوریت نظام، گفت: به نظرم این جریان، جریان غالبی نیست؛ آنها ممکن است تعریف هایی ارائه دهند، اما وقتی هم رهبری معظم انقلاب و هم همه مسئولین نظام و شاگردان امام بر این امر تأکید می کنند من هیچ وقت خطر جدی را که بتواند کلیت نظام را از این جهت تهدید کند احساس نمی کنم. البته حتما باید نسبت به آن هشدار دهند، ولی به نظر من این اندیشه ها خطری نیست که ممکن باشد اندیشه امام را در آینده مورد لطمه قرار دهد.

در ادامه این جلسه یکی از خبرنگاران جماران از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، پیشنهادات و نظراتش را برای نشر افکار مترقی امام در خصوص حضور اجتماعی زنان پرسید که وی پاسخ داد: حضور زنان در تأسیس جمهوری اسلامی و اصل انقلاب پررنگ و غیرقابل انکار بود. شارع از زنان حجاب و عفاف را خواسته است و نوعی از روابط پذیرفته شده دینی را در جامعه ترویج کرده است و از نوعی اختلاط و ارتباط منع کرده است. اگر محدوده شریعت را رعایت کنیم برای ادامه مسیر، منعی از جانب ارزشهای دینی نیست. البته طبیعتا جامعه دینی نه زن سالار است و نه مردسالار؛ جامعه ای است که هرکس در آن توانمندتر باشد می تواند جایگاهها را در اختیارها گیرد.

یادگار امام در ادامه، به سوالی دیگر در خصوص مهمترین تهدیدات موجود برای آرمانهای امام، این تهدیدات را به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد و اظهار داشت: از خطرات درونی این است که کسانی که مدعیان این مجموعه هستند خدای ناکرده هم در نیت و هم در عزمشان شکاف و خلل ایجاد شود و به تعبیری ترس یا طمع ما را بگیرد یا از دایره اخلاق دور شویم و احساس کنیم که با بی اخلاقی می توانیم نظام ارزشی را حاکم کنیم؛ در حالی که مطمئن باشید یک نظام ارزشی دینی باید از راه و روش اخلاقی و دینی محقق شود. خطرات بیرونی هم اندیشه های باطلی است که احیانا می تواند بیاید؛ اما جواب اندیشه را حتما باید با اندیشه و بحث داد. البته خطرات فیزیکی بیرونی هم هست که باید مراقبت کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید چگونه امروز می توانیم شکاف میان اندیشه امام و جوانان را پر کنیم؟ سخن خود را با طرح یک سوال آغاز کرد و گفت: چه شد که امام در سال 57 از دریچه قلب همه مردم ایران وارد شد؟ این سوال بسیار مهم است و اگر پاسخ آن را بدانیم، رمز بقاء آن را هم می یابیم؛ ما در ایران آخوند، مرجع و سید زیاد داشته ایم؛ انقلابی هم داشته ایم، اما امام مشکل جامعه را حل کردند و مظهر درمان جامعه شدند؛ مثلا در مورد بحث ولایت فقیه 99 درصد مردم نمی دانستند حدیث مقبوله عمرو بن حنظله چیست؟ یعنی ولایت فقیه را از راه استدلال فقهی نپذیرفتند و گفتند اگر ولایت فقیه همین چیزی است که شما می گویید، قبول است. ما اگر بخواهیم امروز همان فرد و جایگاه و اندیشه باقی بماند، باید پاسخگوی دردهای جامعه باشیم؛ «آب کم جو. تشسنگی آور بدست» شما اگر تشنگی را به یاد افراد بیاورید خودشان سراغ آب می روند و احتیاج ندارند ما آب را به آنها بدهیم؛ شما درد جامعه را بشناس و به جامعه بفهمان که دوای درد چیست؛ بقیه کار با ما نیست.

یادگار امام تصریح کرد: امام امروز به ما نیاز ندارد و از نظر ما در اعلا علیین است؛ این ما هستیم که به امام نیاز داریم چون احساس می کنیم فردای جامعه ما در گرو تلاقی سه آرزوی تاریخی ماست که به هم پیوند خورده است؛ استقلال، آزادی و دین داری. از دل اینها پیشرفت و تمدن جدید و زندگی بهتر درمی آید. برای این سه خواسته، نمادی که تعریف می کنیم "امام" است.

وی با یادآوری این که در طول تاریخ استقلال خواهان و آزادیخواهانی داشته ایم، اما هر کدام به دیگر آرمانها توجه کمتری داشته اند، افزود: البته کسی را نمی خواهم متهم کنم زیرا شرایط تاریخی هم سخت بوده است و در دوره ای، پارادایم دین ستیزی شرق جدی بود که به تبع آن، در ایران هم جریانی قوی و تأثیرگذار و دارای گفتمان غالب در فضای روشنفکری بود.

سید حسن خمینی با بیان اینکه اگر این سه خواسته را به هم پیوند دهیم آینده را تأمین کرده ایم، گفت: یکی از این آرمانها دین داری به معنای پذیرش خدا به عنوان قدرت بالاتر و نیز یک شریعت است که در جامعه ما هم بطور خاص تشیع مطرح است؛ دیگری، آزادی است که به عنوان یک قاعده مطرح است و جامعه از راه آن به سعادت می رسد. آرمان دیگر نیز استقلال است که ما از بس اکنون در فضای مستقل نسبت به قدرت های بزرگ زندگی می کنیم، یادمان می رود شصت سال قبل قدرت های بزرگ در تمام تصمیمات مهم در کشور ما موثر بودند. استقلال دستاورد بسیار مهمی است که باید مراقب باشیم به نام خواسته ای دیگر از بین نرود. استبداد هم در کشور ما ریشه دار بوده است و لذا آزادی بدست آمده پس از انقلاب را باید قدر دانست و به آن توجه کرد و همین آزادی است که به مردمسالاری و مردمسالاری دینی منتهی می شود.

پیش از سخنان یادگار امام، دکتر حمید انصاری قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) که در این بازدید همراه یادگار امام بود، در مورد پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران گفت: بعد از فاصله کوتاه چند ساله ای که از قرص این نهال مبارک می گذرد ما امروز شاهد بالندگی آن هستیم و بحمد الله به سرعت جایگاه نسبتا مطلوبی را در جامعه فرهنگی و رسانه های کشور باز کرده است.

وی افزود: با توجه به جایگاه بلند امام خمینی(س) و تأثیر این نام و حضور نام و یاد امام در جامعه ما به طور طبیعی در قیاس با سایر رسانه ها با محدودیت هایی مواجه هستیم. اما علی رغم همه این محدودیت ها خوشبختانه ما شاهد مسیر بالنده و رو به رشد کمی و کیفی این مجموعه هستیم که قطعا نتیجه تدبیر، تلاش و زحمات ارزنده یکایک شما است. من به سهم خود از طرف مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) از یکایک شما تشکر می کنم.

دکتر انصاری با بیان اینکه ما در آغاز راه هستیم، تصریح کرد: امام منادی بزرگ توحید و احیای تمدن اسلامی در عصر حاضر بود. صدای بلند امام را امروز در هر جای جامعه به وضوح می توانیم بشنویم. اقتداری که امروز نظام جمهوری اسلامی دارد برآمده از اندیشه و جهاد طاقت فرسای امام است. امروز بزرگترین قدرتهای جهان به وضوح اعتراف می کنند که این ملت از پای در نمی آید و حتی مسیر پیشرفت های هسته ای آن را نمی توانیم ناکارآمد و متوقف کنیم و ناگزیر هستند که با ملت ایران تعامل کنند.

وی تأکید کرد: ندای امام ندای آزادی، عدالت، اسلام و توحید است. ندایی که بشریت تشنه آن است و شما امروز این افتخار را داشته و دارید که این ندا را به جهان منتقل می کنید. با عنایت به تحولات شتابانی که ما در عرصه فرهنگی و تکنولوژی ها شاهد هستیم، ایجاب می کند که در انتقال مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی(س) از این تحولات هم غافل نباشیم.

حمید انصاری با تاکید بر اینکه باید بازگویی مجدد و دائمی نسبت به اندیشه امام داشته باشیم، گفت: باید بازخوانی دائم نسبت به اندیشه امام متناسب با نیازهای روز و نیازهای مخاطبین داشته باشیم.

رئیس شورای سیاستگذاری پرتال امام خمینی(س) در پایان گفت: من از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تشکر می کنم که این باب را به روی ما گشودند. ایشان با تأکید و اصراری که در سال های گذشته داشتند و پیش بینی می کردند و می فرمودند که ابزارهای سنتی رسانه ای دیگر در آینده نزدیک کارآیی خودش را تا حد زیادی از دست می دهد و باید در فضای مجازی و با استفاده از تکنولوژی رسانه های نوین وارد این عرصه شویم.
وی افزود: با راهنمایی ها و ارشادهای ایشان بود که این مجموعه شکل گرفت و همیشه از این ارشادات بهره مند هستیم و تا آنجایی که می دانم ایشان مرتب مجموعه برنامه های پایگاه اطلاع رسانی جماران و پرتال را رصد می کنند و تذکرات مفید و راهنمایی های ارزنده وی همیشه خط مشی های مجموعه ما را ترسیم می کند.

دکتر حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سخنانی، امام را منادی بزرگ توحید و احیاگر تمدن اسلامی در عصر حاضر خواند و اظهار داشت: این صدا را امروز می توان در سراسر جهان شنید، گرچه از روزهای آغازین انقلاب وعده نابودی آن را از سوی دشمنان را فراموش نمی کنیم، اما به لطف خدا این انقلاب مسیر خود را همچنان ادامه می دهد.

وی ندای امام را ندای اسلام، توحید و آزادی خواند و بر ضرورت بازخوانی اندیشه های امام بر اساس نیازهای روز مخاطبین، تأکید کرد.

انصاری در همین زمینه افزود: از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی به خاطر باز کردن باب این موضوع تشکر می کنم و با هدایت شخص ایشان بود که مجموعه پرتال امام خمینی(س) شکل گرفت.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی یادآور شد: تدبیر مرحوم حاج سید احمد آقای خمینی باعث و بانی شجره طیبه ای شد که یکی از ثمرات امروزین آن، مجموعه پرتال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.