گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

اولویت های بودجه دفاعی کشور از نگاه یک نماینده مجلس

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره کمبود بودجه مرزبانی ها در مقایسه با سازمان عقیدتی_سیاسی ارتش در بودجه 97، گفت: این تنها در بودجه پیشنهادی دولت آمده و آن چیزی نیست که از سوی مجلس تصویب شود.

  محمد جواد جمالی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، درباره اینکه میزان بودجه مرزبانی به عنوان یکی از اهداف دشمنان در سال های اخیر در مقایسه یا بودجه سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش کمتر است، گفت: اولا اینکه به طور کلی شیوه تخصیص بودجه در کشور ایران سنتی است. ثانیا، متاسفانه در دو سال اخیر از نظر منابع مالی  با مشکلات بسیاری روبه رو بوده و هستیم و باید به این مساله توجه داشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر این در مساله تخصیص بودجه همه نهادها و مسئولان معتقدند مسائل آن ها نسبت به بخش های دیگر دارای اولویت است. مانند حوزه بهداشت درمان که به دلیل مرتبط بودن با سلامت و جان مردم نمی توان از آن چشم پوشی. مساله دیگر، بودجه امنیتی کشور که شامل مرزبانی، توان موشکی ، وزارت اطلاعات، نیروهایی مانند سپاه پاسداران، ارتش، بسیج مردمی، وزارت دفاع و حقوق افرادی که در هر یک از این ها نهادها مشغول به فعالیت اند یا بازنشسته شده اند را شامل می شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: من معتقدم باید واقع گرا بود؛ دولت در شرایط فعلی با مقدورات مشخص و معذورات خاصی در تامین منابع مالی مواجه است. تنها چاره این است که همه مسائل و به خصوص مساله امنیت ملی، امور را اولویت بندی کنیم.

جمالی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما اولویت های ما در تخصیص بودجه دفاعی کشور چیست؛ گفت: به نظر من تامین حقوق کارمندان نیروهای مسلح، امنیتی  و نظامی و در وهله دوم،  بحث صنعت موشکی ما که دشمن بسیار روی آن حساب می کند؛ و همچنین وزارت اطلاعات و نیروهای قدس از اولویت های بودجه دفاعی ما محسوب می شوند.

وی در پاسخ به برخی انتقادات در زمینه تخصیص بیشتر بودجه سازمان عقیدتی سیاسی نسبت به بودجه مرزبانی کشور، گفت: این تنها در بودجه پیشنهادی دولت آمده و آن چیزی نیست که از سوی مجلس تصویب شود. این مساله ای است که در کمیسیون درباره آن بحث شد و برخی اذعان کردند که در همه ارتش های جهان اگر توجیه عقیدتی، سیاسی صحیحی برای وجود نداشته باشد، نیروها عملکرد ضعیفی خواهند داشت.

نماینده فسا در مجلس شورای اسلامی در همین راستا تاکید کرد: من با شما موافق هستم که متاسفانه علیرغم وجود بودجه کافی، آنچنان که توقع داشتیم  نیروهای مسلح  روی  سربازان جوان خود کار فرهنگی نکرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: چراکه معتقدم متولیان فرهنگ، اساسا فرهنگی نبوده و توان انجام این امور را ندارند. فرهنگ سازی با تبلیغات است. اینکه پوستر و بنر طراحی کنیم یا نیروها را به برای امتحان دادن به مطالعه یا حضور درنماز جماعت تشویق کنیم، لازم است اما کافی نیست. ما باید به سربازان امور اجتماعی را آموزش دهیم، علاوه بر این  باید برخی امور را با رفتارمان به نیروهای تحت امر خود آموزش دهیم؛ چرا که او به عملکرد مافوق خود در زمینه های مختلف سیاسی و اخلاقی توجه دارد که مجموعه این ها کار فرهنگی را شامل می شود.

جمالی در پایان، در پاسخ به اینکه آیا مجلس باید نیروهای نظامی را مکلف به پاسخگویی و شفاف سازی برای صرف بودجه ای که به بخش های مختلف آن اختصاص می دهد کند یا آنکه هزینه ها را تعدیل و شیوه تخصیص را تغییر دهد؛ گفت: باید پذیرفت که در دنیا برنامه ها و اقدامات امنیتی – نظامی قطعا باید محرمانه باشد و هیچ فردی در دنیا این مورد را نفی نمی کند اما ستاد کل نیروهای مسلح باید بر عملکرد مالی نهادهای نظامی و دفاعی نظارت کند. هرچند گروهی با حسن نظر به شفاف سازی در مصرف بودجه کشور توجه دارند اما باید به بعد امنیتی و محرمانه موضوع در مواجهه با دشمن توجه داشت تا اقدامات ما بی ثمر نشود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.