قائم مقام اسبق صدا و سیما به توضیح برخورد متفاوت سازمان صدا و سیما با دولت پیشین پرداخت و گفت: به یاد داریم که گاهی آب خوردن و لباس محلی پوشیدن فردی در مقام رئیس جمهور را پخش می‌کردند، تمام این ها را به عنوان اتفاقات شیرین و متفاوت پوشش می‌دادند. در آن دوره اقدامات دولت پیشین را آنچنان پوشش می دادند که در حد اغراق آمیزی به عنوان پدیده استثنایی تمام تاریخ بشریت مطرح می‌شد. هر برنامه ای که دولت قبلی در آن حضور داشت، پوشش داده می شد.

دکتر احمد پورنجاتی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران درباره پوشش نامناسب و عدم پوشش خبری زنده همایش بانوی انقلاب اظهار کرد: اگر به برنامه هایی که به شکلی به شخصیت حضرت امام مربوط می شود و به این برنامه که همایش بزرگداشت بانوی انقلاب بوده است، آنچنان که شایسته موضوع و شخصیت مورد نظر همایش و مهمتر از آن، آنچنان که شایسته نسبت خانم خدیجه ثقفی همسر مکرمه حضرت امام با فلسفه وجودی نظام و انقلاب اسلامی است، پرداخته نشود، صدا و سیما باید برای افکار عمومی توضیح دهد که اولویت ها، معیار ها و شاخص های حرفه ای که به عنوان رسانه ای که در نظام کشور، رسانه ی انحصاری متعلق به نظام تعریف شده است، چیست؟

وی افزود: رسانه ها اعم از مطبوعات و رسانه های دیداری و شنیداری در انتخاب خبر، ترتیب و چینش اولویت خبرها تعاریف آکادمیک یا حرفه ای دارند که چه عواملی مهم است و برای افکار عمومی اهمیت دارد و تا چه میزان باید به آن پرداخته شود. تردید ندارم که بسیاری از نیروهای با سابقه صدا و سیما در سال های گذشته نسبت به اهمیت و ویژگی های تشخیص اهمیت خبر، آگاهی دارند.

پورنجاتی با اشاره به با اهمیت بودن همایش بانوی انقلاب گفت: گمان نمی‌کنم که برگزاری چنین همایشی را بتوان به عنوان مراسم غمگساری خانوادگی یا همدردی با خانواده ی مرحوم دانست. نمی توان به این شکل توجیه کرد که چندمین سالگرد رحلت بانوی بزرگواری است و اقوام این بانو جمع شدند و می‌خواهند از خصوصیات اخلاقی او بگویند. بنابراین چه لزومی دارد که رسانه سراسری نظام به آن بپردازد. فکر نمی کنم هیچ فردی در صدا و سیما بتواند با چنین توجیهی از زیر بار مسئولیت پاسخگویی به این پرسش اساسی شانه خالی کند که معیار برای چینش اخبار از نظر ترتیب اولویت، پردازش، حجم پردازش در بخش های مختلف و انتقال موضوع به افکار عمومی چیست؟

وی تصریح کرد: نمونه های مختلفی را در صدا و سیما شاهد بوده‌ایم و هستیم که به بعضی از موضوعاتی می پردازند که واجد اهمیت و حساسیت چندانی نیستند. گاهی نسبت به برخی از موضوعات و مناسبت ها به شکل شش دانگ پرداخته می شود که احساس می کنیم صدا و سیما مغازه ای متعلق به شرکت سهامی است که سهامدارانش در درجه اول سهم حضور رسانه ای دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم در ادامه به بیان نمونه‌ای پرداخت و گفت: اگر فردی از همکاران عزیزمان در صدا و سیما برای مثال به عنوان مجری در برنامه ای حضور داشته باشد و دچار حادثه ای شود، صدا و سیما حجمی از برنامه های روضه خوانی و همدردی را پخش می‌کند. ممنون از اینکه از همکار خود قدر دانی می‌کنید، اما چرا به برنامه ای تحت عنوان همایش بانوی انقلاب نپرداختید که عنوان این همایش صرف نظر از محتوای آن، نشان می دهد که به مسائلی پرداخته می شود که اساسا موجودیت صدا و سیما که جزئی از نظام است، به آن مربوط می شود. به این معنا که نوعی رابطه مادر و فرزندی وجود دارد.

پورنجاتی با اشاره به اینکه صدا و سیما معیارهای حرفه ای را رعایت نمی‌کند، افزود: صدا و سیما گاها به شکل خواسته و نا خواسته یا به شکلی هدفمند در راستای لا پوشانی بخشی از واقعیت ها و اتفاقات مهمی که برای افکار عمومی نیز اهمیت دارد و باید به آن ها منتقل شود، برخورد کژتابانه ای نشان می دهد. تصور می کنم که شورای نظارت بر صدا و سیما باید به عنوان مرجعی که وظیفه ی قانونی دارد که روند های کلی فعالیت های صدا و سیما را مورد توجه قرار دهد، مساله نوع پرداخت یا پردازش صدا و سیما را به همایش مورد بررسی قرار دهد. اگر صدا و سیما گزارشی تهیه کند که در آن از مردم بپرسد که آیا اطلاع دارید همایش بزرگ بانوی انقلاب چه زمانی برگزار می شود و مربوط به چه شخصیتی است؟ و سپس صادقانه گزارش را به شورای نظارت ارائه دهند، آن زمان است که مشخص می شود که آیا حقیقتا صدا و سیما نسبت به این موضوع و در ارتباط با فردی که نسبتش با انقلاب و نظام نسبتی کاملا معنا دار و مهم بوده است، انجام وظیفه کرده است؟

وی ادامه داد: به عنوان فردی که اندکی آگاهی نسبت به فعالیت های رسانه ای دارم و در گذشته نیز در حوزه رسانه مسئولیت داشتم، تصور می کنم که متاسفانه همچنان صدا و سیما و متولیان این سازمان به خصوص بخش سیاسی با موضوعاتی که در چهارچوب منویات سیاسی آن ها نیست و یا با آن فاصله دارد، غیر فعال برخورد می کنند. برخورد با همایش بانوی انقلاب نیز از آن دسته از موضوعات است. اگر این اتفاق در دوره دولت پیشین رخ می داد، حتی اگر به خاطر شخص بانوی انقلاب نبود، چه بسا به دلیل نوع داد و ستدهای سیاسی که سازمان صدا و سیما با دولت داشت، اتفاق متفاوتی رخ می داد.

این نماینده ادوار مجلس به توضیح برخورد متفاوت سازمان صدا و سیما با دولت پیشین پرداخت و گفت: به یاد داریم که گاهی آب خوردن و لباس محلی پوشیدن فردی در مقام رئیس جمهور را پخش می کردند، تمام این ها را به عنوان اتفاقات شیرین و متفاوت پوشش می دادند. در آن دوره اقدامات دولت پیشین را آنچنان پوشش می دادند که در حد اغراق آمیزی به عنوان پدیده استثنایی تمام تاریخ بشریت مطرح می شد. هر برنامه ای که دولت قبلی در آن حضور داشت، پوشش داده می شد.

پورنجاتی افزود: اما در مقطعی که آن دولت با بخش های دیگری از حاکمیت به مشکل برخورد، صدا و سیما از میزان توجه خود به دولت کاهش داد. مجددا در اواخر ریاست جمهوری احمدی نژاد به دلیل سیاست های خاص توجه صدا و سیما به دولت افزایش یافت تا به شکلی مسائل را نشان دهند که دولت به گونه ای موفق و خوش فرجام عمل کرده است. چرا که گویی قرار بر این بود که فردی از همان جنس روی کار آید و مسئولیت ریاست جمهوری را به عهده بگیرد. توجه مجدد صدا و سیما منجر به فضل و بخشش های آقای احمدی نژاد شد که گویی ارث پدرشان است که مجموعه نمایشگاهی تهران را قصد داشتند که به صدا و سیما واگذار کند. این اتفاقات نشان می دهند که تصمیم گیری های حرفه ای رسانه ای در صدا و سیما عموما تحت الشعاع نوعی اراده، تعاملات و بده بستان های سیاسی است. بنابراین طبیعی است که به برنامه هایی مانند همایش بانوی امام آنچنان که باید پرداخته نشود، چراکه خانواده امام خمینی(س) در چنین بازی هایی حضور ندارند و اهل معامله نیستند.

وی در پایان با بیان این پرسش که چرا باید چوب رقابت، اختلافات رسانه با مجموعه ای که مسئولیت دارند و مقامات نظام هستند، بر سر افکار عمومی برخورد کند؟ گفت: این چنین اقدامات صدا و سیما سبب آسیب تاریخ انقلاب و هدر رفتن بسیاری از انرژی، توانایی، وقت و تلاشی که برای اطلاع رسانی و انتقال بسیاری از موضوعاتی که برای مردم مهم بوده است، می شود. شورای نظارت باید به این موضوع رسیدگی کند و به طور کاملا منصفانه ارزیابی کند که این اقدام صحیح بوده است یا خیر. حداقل به عنوان پیش گیری برای فردایی که ممکن است مناسبت دیگری رخ دهد، مفید است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.