برخورد با بازجوها و قضات متخلف، تصویب قانون در مجلس و تخصیص اعتبار برای این قوه از جمله اقدامات موثر ایشان بوده است. علاوه بر این، بهره گیری از قضات مستقل که تحت تاثیر دیگران حکم صادر نکند، برخورد با طرفداران شنود، برخورد شدید و تند با مردم از دیگر اقدامات ایشان است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در مراسم سالگرد آیت الله موسوی اردبیلی که عصر امروز به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در  دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، درباره شخصیت مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی(ره) گفت: این سالگردها و مناسبت ها بهانه ای برای بازخوانی زندگی علمی و سیاسی و اجتماعی این شخصیت ها برای نسل های آینده است.

وی افزود: جا داشت قوه قضائیه برنامه ویژه ای برای بزرگداشت ایشان برگزار می کرد، چرا که بعد از مرحوم شهید بهشتی نقش موثری در شکل گیری قوه قضائیه به عنوان موسس داشتند و قوه قضائیه امروز به شدت نیازمند بازخوانی رویکرد ایشان و حضرت امام در این قوه است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی در تاریخ قابل تکرار نیستند، گفت: البته ایشان نسل خاصی از روحانیت اند که شاهد شکل گیری یک نهضت مردی بزرگ بوده است. ایشان علی رغم مشکلات با دید باز به این نهضت توجه داشتند و با وجود موانع موجود مانند برخی از بزرگان آن زمان حوزه گوشه نشینی را پیش نگرفتند و سرانجام نقش بزرگی در استقرار جمهوری اسلامی داشتند.

انصاری در همین راستا تاکید کرد: با وجود موانع زیادی که آن زمان پیروزی را ناممکن می کرد با بصیرت این افراد ممکن شد. ایشان با پیروزی انقلاب با وجود آنکه امکان مرجعیت شان در دسترس بود، به تمام رویکردهای مرسوم حوزوی پشت پا می زنند  و آن مشیی را پیش گرفتند که همان وراثت پیامبر(ص) است.

وی افزود: به تعبیر حضرت امام عبا بر سر کشیدن و در کنج حوزه ماندن وراثت انبیا نیست.

 عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به حضور خودش در قوه قضائیه در زمان ریاست مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی، گفت: ایشان عرض کردند اوضاع زندان ها و به طور خاص زندان های دادسراهای انقلاب بسیار نامناسب است و باعث تاثر امام و مردم شده است. البته آن زمان سازمان زندان ها نبود و هر نهاد نظامی و انتظامی بازداشتگاه جداگانه ای داشت و من حدود شش ماه مسئولیت بررسی آن ها را برعهده داشتم. هرچند پیش تر نیز  امام(س) آقایان هادی خامنه ای، دکتر هادی، بشارتی و دعایی را به عنوان بازرس به زندان ها فرستاده بودند اما اثرگذار نبود‌. 

وی با اشاره به این مسئولیت خود گفت: ماحصل  گزارش بنده این بود که سازمان زندان ها تشکیل و بنا شد هیچ نهادی جز این بازداشتگاه نداشته باشند.

وی با اشاره به ویژگی های شخصیتی مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی گفت: ایشان با نهایت دلسوزی مسائل را پیگیری می کردند. با وجود فضای سنگین آن زمان، اقدامات تروریستی منافقان و تاکیدات حضرت امام بر رأفت در برخورد با زندانیان با خوش رویی مسائل را پیگیری و رسیدگی می کردند.

انصاری تاکید کرد: برخورد با بازجوها و قضات متخلف، تصویب قانون در مجلس و تخصیص اعتبار برای این قوه از جمله  اقدامات موثر ایشان بوده است. علاوه بر این، بهره گیری از قضات مستقل که تحت تاثیر دیگران حکم صادر نکند، برخورد با طرفداران شنود، برخورد شدید و تند با مردم از دیگر اقدامات ایشان است.

وی در پایان گفت: من تاسف می خورم که قوه قضائیه، شهید بهشتی را با اقدامات تروریستی از دست داد و به نظر من قوه قضائیه بزرگترین ضربه را از این حادثه متحمل شد. در حالی که اگر شهید بهشتی زنده بودند با مدیریت خاص خود  در کنار آیت الله موسوی اردبیلی، قوه قضائیه ای را بنیان می گذاشتند که اگر امروز بر همان ریل و روال بود شاهد نزدکترین قوه قضاییه به قوه قضائیه اسلامی بودیم اما این آسیب موجب مشکلات پی در پی آن شود و امروز شاهد آسیب های جدی در آن هستیم که لازم است مسئولان آن به نقطه اصلاحی که آن بزرگواران ترسیم کرده بودند،برسیم.

وی در پایان درباره تعطیلات قانونی کشور گفت: قانون های عوامانه ای که اخیرا بنا شده، از جمله قانون تعطیلی ۸ ربیع الاول که خوشبختانه این روزها برخی نمایندگان طرح لغو آن را مطرح کرده اند و من در دولت یازدهم شدیدا با آن مخالف بودم و در دولت هم تنها یک رای آورد و تصویب آن نیز روال قانونی را طی نکرد؛ باعث انشعاب و اختلاف در دین، بازگشت به تحجر و آسیب به وحدت ملی می شود.

انصاری با بیان اینکه اگر نقش اعتدالی موسوی اردبیلی در آن دهه شصت نبود ما با فجایع سنگینی در قوه قضاییه و زندان ها مواجه می شدیم، گفت: ما متاسفانه امروز شاهد نوعی سطحی نگری و تحجر در امور دینی هستیم و در رسانه ملی هم برنامه هایی که در راستای دیانت پخش می شود  متاسفانه به همین شکل است. 

انصاری تاکید کرد: همچنین شخصا از آسیب دیدن انسجام اجتماعی و وحدت ملی در هراس هستم که قوه قضاییه هم در این زمینه نقش بسیار تاثیرگذاری دارد تا بتواند فضا را تلطیف کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان اظهار کرد: در حال حاضر احساس میکنم حوزه علمیه از مبانی اندیشه های امام، شهید بهشتی و آیت الله موسوی اردبیلی در حال فاصله گرفتن است و به سمت دوره‌ای می رود که در گذشته هم تجربه شده بود که دوره خوبی نبود به نظرم الان فرصت استفاده از منشور برادری است که امام خمینی به نگارش درآوردند که گویا برای همین روزهای حوزه نوشته شده بوده اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی موسوی اردبیلی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.