گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

دیدگاه یکی از ملاقات کنندگان احتمالی کروبی در مورد حصر: محدودیت ها مانع نقد درون جریانی شده است

جریان انحصارطلب‌ تمام تلاش خود را در سال‌های گذشته به‌کار برد تا با ایجاد محدودیت برای برخی چهره‌ها، موفقیت‌هایی را در عرصه سیاسی کسب کند، اما با این کار موجب همگرایی بیش‌تر در جریان اصلاحات شد به‌نحوی که اصلاح‌طلبان می‌گویند نقد درونی را باید تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد

پایگاه خبری جماران: یکی از اشخاصی که در روزهای گذشته بنابر اخبار واصله قرار است با «حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی» دیدار کند رحمت‌الله بیگدلی«عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی» است. نام وی در کنار اسماعیل دوستی و مجتبی ذوالنور در حالی مطرح می‌شود که بنابر اظهارات  خودش هنوز به‌طور رسمی با وی درباره این ملاقات صحبتی نشده است. 

در همین حال وی درباره این دیدار احتمالی به خبرنگار جماران گفت: توسط برخی از دوستان مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مطلع شدم که شورای‌عالی امنیت ملی تصمیم گرفته است که سه نفر با آقای کروبی دیدار کنند. در این میان، یکی از آن‌ها آقای دوستی بود که جلسه سه ساعته ای‌ با دبیرکل حزب اعتمادملی داشته که خود وی آن رابسیار خوب و مفید ارزیابی می‌کرد و خبر از سلامتی و نشاط‌ آقای کروبی می‌داد. من امیدوارم که به مرور زمان چنین دیدار‌هایی بیشتر شوند و به‌زودی شاهد رفع حصر  باشیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین بیگدلی در ادامه با اشاره به‌ هزینه سنگین ادامه این روند برای کشور و نظام گفت: بدون شک مسائلی مانند ممنوع‌التصویری و حصر فلسفه خود را به‌طور کامل از دست داده است و امروز ادامه این وضعیت و  ایجاد‌ محدودیت‌هایی مشابه‌ برای اشخاص و بزرگان کشور، نه تنها مفید به حال کشور نیست، بلکه مضر هم هست. متاسفانه بعضی از جناح‌های سیاسی که در برخی از مراکز قدرت حضور دارند تصور می‌کنند با فاصله انداختن میان بزرگان جریان رقیب و مردم می‌توانند موجب فراموش ساختن آنها در جامعه شوند. این در حالی است‌ که به‌قول آقای روحانی«شاه نیز تصور می‌کرد اگر اجازه ندهد تا نام امام در کشور مطرح شود و وی را به ترکیه و نجف تبعید کند یا اگر ارتباطش را با مردم قطع کند امام از دلها می‌رود و فراموش می‌شود»؛ آن هم در دوره‌ای که هنوز عصر ارتباطات نبود و اگر حضرت امام می‌خواست در نجف حرفی بزند شاید چند ماه طول می‌کشید تا آن حرف در کشور نقل یا به صورت کپی منتشر شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه گفت: در حالی که امروز ممکن است خود فرد در حصر و حتی زندان باشد، اما مطالبش در آن سوی دنیا و همه جا منتشر شود. پس‌ این رویکرد فلسفه خود را به طور کامل از دست داده است و جز ضرر و زیان برای یک جناح فکری و کشور و نظام‌ هیچ فایده‌ای ندارد. جریانی که محدودیت‌هایی برای برخی بزرگان به وجود آورده چند ضرر عمده کرده است اولا باعث ایجاد شکاف میان مردم شده است؛ زیرا کسانی که در حصر هستند یا برای آن‌ها محدودیت‌هایی اعمال شده است در میان مردم هوادارانی دارند و هواداران روزبه‌روز بیش‌تر نسبت به جریانی که این محدودیت‌ها را به وجود آورده است دلخور می‌شوند. ثانیا بدون شک چنین محدودیت‌هایی نه تنها نمی‌تواند بر‌ روی افکار عمومی تاثیر مثبت گذارد، بلکه بازخوردی منفی ایجاد می‌کند. همین قضیه باعث شده آن وحدت ملی و اسلامی که ما برای ارتقای وضعیت کشور به آن نیاز داریم مخدوش شود. ثالثا‌ این محدودیت‌ها و رفتارها موجب ایراد آسیب جدی به جریان اصلاح‌طلب نیز شده است؛ زیرا مانع نقد درون جریانی شده است. اصلاح‌طلبان در این‌ وضعیت، دیگر نمی‌توانند به نقد خود بپردازند‌. پوشیده نیست که اگر حصرها و محدودیت‌ها برداشته شوند دیگر از درون جریان اصلاحات یک صدا بیرون نخواهد آمد و چندصدایی حاکم می‌شود و این چندصدایی موجب بالندگی جبهه اصلاحات خواهد شد و مردم را از این وضعیت در می‌آورد که بخواهند از لج جریان مقابل در تهران به لیست ۳۰ نفره‌ای که هویت خاصی‌ هم‌ ندارد رای بدهند یا در سراسر کشور علیه یک جریان رای دهند. 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: جریان انحصارطلب‌ تمام تلاش خود را در سال‌های گذشته به‌کار برد تا با ایجاد محدودیت برای برخی چهره‌ها، موفقیت‌هایی را در عرصه سیاسی کسب کند، اما با این کار موجب همگرایی بیش‌تر در جریان اصلاحات شد به‌نحوی که اصلاح‌طلبان می‌گویند نقد درونی را باید تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد و نباید اجازه داد که این نقدهای درونی‌ در دورانی که بزرگان ما در حصر هستند بروز پیدا کند. جریان محدودکننده هم به خود آسیب زده است پس این جریان انحصارطلب هم ما را از بالندگی و آسیب‌شناسی و نقد درون‌جناحی بازداشته است و هم به‌جای اصلاح و بازسازی خود تنها به‌ حذف اندیشیده است

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.