گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

منتجب نیا: نباید با جریانات فکری و اندیشه های موجود در کشور مقابله امنیتی کنیم

عقلا اگر دیندار هم نباشند عقلشان ایجاب می کند که مصالح و منافع کشور را بیشتر رعایت کنند اما آدم های احساسی، عجول و کم عقل اگر متدین هم باشند وجودشان مضر است. ما باید دست افراد افراطی، احساسی و کم عقل را از تصمیم گیری ها کوتاه کنیم و امور را به دست عقلا بسپاریم

قائم مقام دبیرکل حزب اعتمادملی گفت: کسانی که فکر می کنند با محدودسازی می توان افراد را از مردم جدا کرد اشتباه می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا درباره آن چه «برخوردها و نگاه های تنگ نظرانه به جریانات و اشخاص در کشور» می خواند، به خبرنگار جماران گفت: ما نباید با جریانات فکری و اندیشه های موجود در کشور مقابله امنیتی کنیم. هرگونه مقابله غیر فکری با فکر و اندیشه تاثیری معکوس دارد. نباید اینطور تلقی کرد که اگر صاحبان اندیشه و فکر را محدود کنیم آن اندیشه از بین می رود، بلکه رشد پیدا می کند. از نظر جامعه شناسی و روانشناسی نیز اگر بخواهیم یک اندیشه را از بین ببریم نباید محدودش کنیم. از قدیم جمله ای میان علما معروف بود با این عنوان که «الباطل یموت به ترک ذکره» بدین معنی که باطل را وقتی که آزادش بگذارند ممکن است از بین رود. ما اگر در حکومت، فکری را باطل بدانیم با محدود کردن آن به تقویت آن کمک کرده ایم. این موضوع نسبت به شخصیت ها نیز اینگونه است.

وی با بیان اینکه کسانی که فکر می کنند با محدودسازی می توان افراد را از مردم جدا کرد اشتباه می کنند، افزود:  به طور حتم زندان، حصر، ممنوع التصویری و... به محبوب تر شدن اشخاص کمک می کند. باید دید چرا دوستان ما نمی توانند این مساله را تحلیل کنند. اگر از امروز به بنده بگویند که دیگر اسمی از شما در هیچ روزنامه ای برده نخواهد شد بنده ای که محبوبیتی ندارم 10 الی 20 درصد به محبوبیتم اضافه خواهد شد چه رسد به شخصیت هایی که در میان مردم محبوبیت دارند. بطور حتم این روش صحیحی نیست. ما باید افکار عمومی را همانند زمانی که خطری برای کشور به وجود می آید منسجم نگاه داریم.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتمادملی تصریح کرد: سوال اینجاست چرا باید افکار عمومی را مضطرب و مشوش نگه داریم؟! چرا دست به اقناع افکار عمومی نمی زنیم؟! بدون شک اگر کسی محکوم به زندان رفتن شد باید صادقانه با مردم صحبت و آنها را در این مورد اقناع کنند. متاسفانه عده ای تلاش می کنند تا شک و تردید را در میان مردم بیشتر کنند و به ابهامات دامن می زنند؛ آن وقت آیا می شود انتظار حمایت از جانب مردم داشت؟ بی شک مردم وقتی حمایت می کنند که مطمئن شوند مسئولانشان صادق هستند و منصفانه برخورد می کنند. ما باید عقلانیت را هرچه بیشتر بر این کشور حاکم کنیم و بپذیریم بخشی از تصمیمات ممکن است غیر عقلانی باشد.

وی با بیان اینکه در برخی موارد احساسی تصمیم گرفته شده اظهار کرد: در نظام مدیریت کشور هر کدام از دستگاه ها و نهادها باید به دست عقلا باشند. عقلا اگر دیندار هم نباشند عقلشان ایجاب می کند که مصالح و منافع کشور را بیشتر رعایت کنند اما آدم های احساسی، عجول و کم عقل اگر متدین هم باشند وجودشان مضر است. ما باید دست افراد افراطی، احساسی و کم عقل را از تصمیم گیری ها کوتاه کنیم و امور را به دست عقلا بسپاریم.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به دیدار اخیر حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی با یکی از اعضای حزب اعتماد ملی گفت: این کار بسیار مثبتی است و در هر کجا چنین تصمیمی گرفته شده تصمیمی خردمندانه و قابل تحسین است. این موضوع خودش یک نمونه است که نشان می دهد مسائل قابل حل است  ما نباید به خاطر عده ای با افکار افراطی با هر گرایش سیاسی و فکری که حرف های تند نیز می زنند از گرفتن تصمیمی عاقلانه هراس داشته باشیم. بازهم می گویم که موضوع حصر، مساله ای حل شدنی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.