پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در مراسم بزرگداشت آیت الله شهید مصطفی خمینی(ره)؛

علی لاریجانی: حاج آقا مصطفی از فدائیان انقلاب بود

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره شهید حاج آقا مصطفی خمینی گفت: یکی از ویژگی های رهبران انقلاب از جمله ایشان این بود که فدائی اسلام بودند و از آبروی خود برای اسلام مایه می گذاشتند .

علی لاریجانی در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد حاج آقا سید مصطفی خمینی  که  امروز _ دوشنبه، 30 مهر_  در سالن همایش های اجلاس سران برگزار شد، گفت: برای نسل امروز کشور ما ضرورت داشت که آشنایی بیشتری با ایشان پیدا کنند، که من معتقدم باید بیست سال قبل این همایش برگزار می شد.  

وی ادامه داد: تلاش ها، مجاهدت های ایشان و زندگی پرماجرای حاج آقا مصطفی در نجف باید مورد توجه قرار گیرد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفته امام مبنی بر اینکه ایشان «امید آینده اسلام است» گفته مهمی است، گفت:  امام اهل غلو نبودند، هرگاه  در سخنان امام چه قبل و بعد از انقلاب تامل می کنم متوجه می شوم ایشان با دقت واژه ها را  انتخاب می کردند و سنگینترین تعبیری که امام فرمودند درباره آمریکا بود که آمریکا شیطان بزرگ است.  

لاریجانی با اشاره به خاطره ای از  دیدارش با مهاتیر محمد و بیان این تعبیر امام گفت: وی معتقد بود آمریکا گاوی است که آنها از شیر آن بهره می برند و ما از شاخ آن که البته تعبیر غلطی بود و سرنوشت مالزی را به اینجا رساند.  چندی پیش در سن پترزبورگ این تعبیر را شنیدم که آمریکا شیطان است.

وی با اشاره به کتاب خاطرات آیدا شاملو گفت: شاملو در مصاحبه خود با یک خبرنگار آمریکایی می گوید شما جرات پخش این ها را  دارید نقل می کند که شما چه ظلم هایی در خاورمیانه کردید. 

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه وقتی امام خطاب به حاج آقا مصطفی می گویند «شما امید آینده اسلامید»، باید توجه داشت که ایشان چه ویژگی را داشتند که امام چنین تعبیری کرده اند، افزود: یکی از ویژگی های رهبران انقلاب که برخی شهید شدند و برخی هستند آن است که فدایی اسلام بودند. از آبروی خود برای اسلام مایه می گذاشتند، این ها را در خاطرات آیت الله هاشمی نیز می توان دید که  به امام فرمودند من حاضرم برای انقلاب هر کاری کنم اما شما مرا محاکمه کنید. شهید بهشتی نیز همینطور بودند، نه تنها از سوی باند بنی صدر و منافقان بلکه از سوی دوستداران انقلاب نیز مورد هجمه قرار می گرفتند اما ایشان صبوری می کرد چراکه آبرویش را با خدا معامله کرده بود. 
وی در ادامه  با اشاره به مراسمی که شهید بهشتی در آن  سخنرانی داشتند، گفت: جلسه سنگینی بود و ایشان درباره مشکلات انقلاب سخن می گفت، و عده ای قصد بر هم زدن جلسه را داشتند اما ایشان صبوری کرد چرا که می خواست با آبروی خود انقلاب را حفظ کند. حاج آقا مصطفی هم چنین بود اما در پس آن خورشید پیشوای انقلاب دیده نمی شدند و نمی خواستند به چشم بیایند. 
لاریجانی با تاکید بر اینکه حکومت کردن نیاز به فدایی هایی دارد، گفت: این افراد امور را جفت و جور کنند و این فدایی ها باید بصیرت داشته باشند.  
رئیس مجلس با بیان اینکه دومین نکته ای که امام برآن تاکید داشتند، این است که اصالت روحانیت حفظ شود؛ گفت: کشمکش های بر سر روحانیت پیش از انقلاب درباره اسلام صفوی و علوی  مطرح می شد که باعث مناقشاتی در کشور شد. امام در سخنرانی بعد از شهادت حاج آقا مصطفی سخنرانی بسیار زیبایی دارند مبنی بر اینکه فقه و احکام اسلام را از ابتدا روحانیت  حفظ کرده است. 
وی  در همین راستا افزود: باید توجه داشت اینکه گفته می شود برخی از علما در گذشته با سلاطین متصل شده اند و برای ترویج دین بوده است، آن ها آخوند درباری نبودند و این اشتباهی است که برخی از نویسندگان بیان می کنند. آن ها گذشت و مجاهده کرده اند تا اسلام را حفظ کنند. این درباری شدن نیست، این انسان سازی است. 
رئیس قوه مقننه تاکید کرد: این نگاه دور اندیشانه امام منهاجی بود که سبب شد که روحانیت اصیل با فقه جواهری پیشگام شود.  آنچه از روحانیت باقی مانده نتیجه پایداری این دوستان است.
وی با  بیان اینکه تشیع بیشترین تقرب به عقلانیت را داراست، افزود: امام و یاران  نزدیک ایشان قرائتی از دین را قبول دارند که بر مبنای عقلانیت است و برداشت های دینی از عمق بیشتری برخوردار است. بر اساس این دیدگاه، فرهنگی که در جامعه ایجاد می شود بر پایه عقلانیت است، برخوردشان با پدیده های مختلف عقلانی بوده و بعد ها مشخص شد این رویکرد توان تاب آوری در برابر مسائل مخالف را دارد.  
لاریجانی تاکید کرد: جامعه ای که تفکر دینی آن از عقلانیت برخوردار نشود یا دچار تحجر می شود یا اثباتی گری.
وی با بیان اینکه گاهی استکان حاج آقا مصطفی را به دلیل آنکه فلسفه تدریس می کرده است، می شستند، گفت: بحث وحی و عقل و تقابل و تغایر آن ها، در هیچ دوره ای آنگونه که در غرب مطرح بوده است برای ما مطرح نبوده  است. 
رئیس مجلس ادامه داد:  در تاملات حاج آقا مصطفی دقت نظر فلسفی و نگاه نقادانه وجود دارد. 
وی با اشاره به  شیوه نقد مرحوم حاج آقا مصطفی در رد تسلسل  و پذیرش رویکرد فارابی در این راه، گفت: این رویکرد می تواند به خودباوری فرهنگی منجر شود  و این به معنای این نیست که ما روحیه حماسی را نفی کنیم. روحیه حماسی همراه با تفکر عقلانی است و این را می توان در مشی ائمه هم دید. 
وی در پایان ضمن ابراز امیدوار از تداوم برگزاری اینگونه مراسم ها، گفت: این نشست ها به بیان اندیشه یاران امام که مسیر و مسلک انقلاب را پایه گذاشتند کمک می کند و این مجموعه می تواند تفکر انقلابی امام را  بیان و حفظ کند.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.