دکتر سید ضیا هاشمی سرپرست وزارت علوم در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید که با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه زمان دقیق انتخاب وزیر علوم مشخص نیست، گفت: امیدوارم تا پایان مهرماه وزیر علوم به مجلس معرفی شود.
این در حالی است که طبق اطلاع خبرنگار جماران در هفته گذشته، چهار گزینه برای تصدی پست وزارت علوم مطرح شده اندکه نام رضا فرجی دانا، عبدالرضا باقری، سید ضیا هاشمی و هادی خانیکی در این لیست قرار دارد. شواهد نشان می دهند که طی روزهای آینده، یکی از این چند چهره علمی و دانشگاهی از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهند شد.

در همین راستا، جماران با محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، جعفر توفیقی وزیر اسبق علوم و علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص گزینه های پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین ویژگی های وزیر گفت و گو کرده است که در ادامه می آید:

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:
یکی از شاخص های مهم وزیر علوم داشتن محبوبیت و مقبولیت میان جامعه دانشگاهی است

محمود صادقی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره گزینه های پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همانطور که پیشتر نیز اعلام کردیم گزینه نخست فراکسیون امید مجلس برای تصدی پست وزارت علوم،  آقای رضا فرجی دانا است. از بین این گزینه ها قبلا آقای باقری نیز مورد توجه مجموعه ما بوده و در رایزنی ها مطرح شده است. در حقیقت وزیر علوم، با توجه به حوزه ماموریتش، باید دارای ویژگی هایی باشد که متناسب با این حوزه کاری است. به تعبیری دیگر، وزیر پیشنهادی می بایست از یک فرهیختگی علمی برخوردار و جایگاه والایی میان اهل علم و دانشگاهیان داشته باشد.

وی گفت: بنابراین از دیگر شاخص های ارزیابی وزیر پیشنهادی موضوع مرتبه علمی اوست که وی می بایست در سطح «استاد تمام» باشد. همچنین تجربه مدیریت و ریاست دانشگاه را در کارنامه خود داشته باشد. مضاف به اینکه وی می بایست دارای نگرشی باشد که قائل به توسعه علمی است و در عمل نیز ملتزم به رعایت و تهیه لوازم آن در کشور باشد به بیانی دیگر، وزیر آینده باید به توسعه علمی باور داشته باشد و لوازم آن را در این زمینه بکار برد. همانطور که رئیس جمهور نیز یکی از لوازم توسعه علمی را  در بحث رقابت دانسته و تاکید کرده که عرصه برای رقابت تفکرها و گرایش های مختلف باز باشد. زیرا بدون شک، علم در یک فضای آزاد است که بالنده می شود. لذا باید آزادی علمی وجود داشته باشد و در کنار آن، آزادی سیاسی نیز منطبق بر سند آزادی های سیاسی در دانشگاه ها وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: یکی از شاخص های مهم داشتن محبوبیت و مقبولیت میان جامعه دانشگاهی است که هم رئیس جمهور و هم مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای به این موضوع خواهند داشت. بدون شک محبوبیت و مقبولیت وزیر پیشنهادی در میان دانشجویان، اعضای هیات علمی  و سایر مسوولان دانشگاه ها می تواند نقشی تعیین کننده و موثر داشته باشد.

وی در ادامه افزود: ما بنیان اقتصاد مقاومتی را بر مبنای اقتصاد دانش بنیان قرار دادیم. به نحوی که می بایست ارکان این اقتصاد را درون دانشگاه ها پایه ریزی کرد. پس وزیر آینده علوم باید بتواند این ماموریت بزرگ را در مقیاسی وسیعتر انجام دهد. یعنی پیوندی میان این دو در دانشگاه ها ایجاد کند. خصوصا اینکه می بایست در درون دانشگاه ارزش و کرامت انسانی را در قالب بسط آزادی ها پاس بدارد.

صادقی در پایان با اشاره به رشد نامتوازن و بی قاعده دانشگاه ها در کشور گفت: در عین حال به دلیل رشد غیر متوازنی که دانشگاه ها در گذشته داشتند، رشد کمی بدون کیفیت یکی از مشکلات اصلی پیش روی وزیر علوم آینده خواهد بود. یکی دیگر از اولویت های وزیر علوم، پیگیری طرح آمایش سرزمینی است که بحث مربوط به کیفیت گرایی در آموزش عالی را مطرح می کند. از این رو، دو ضرورت اصلی که باید به آن توجه شود. یکی نگاه به نیازهای کشور و سمت و سو دادن به آموزش عالی بر مبنای آنهاست و دیگری توجه به کیفیت در دانشگاه ها و محیط های آکادمیک کشور است.

توفیقی:
هیچ مانعی در قبال معرفی فرجی دانا برای وزارت علوم وجود ندارد

جعفر توفیقی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره تاخیر در معرفی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این تاخیر می تواند لطمه هایی به فعالیت دانشگاه ها وارد سازد و این امری طبیعی است. بدون شک این شرایط، امکان هرگونه برنامه ریزی و بلندنگری در حوزه آموزش عالی را سلب می کند. لذا دانشگاه ها در حالت انتظارند و هنوز نمی دانند باید با چه سیاست هایی پیش روند. همه منتظرند ببینند چه کسی وزیر علوم  می شود و چه سیاست هایی را دنبال خواهد کرد. این تاخیر به خصوص با آغاز سال تحصیلی جدید کارها را با تاخیر و تعویق مواجه می کند.

جعفر توفیقی درباره بحث آزادی بیان در دانشگاه ها بنابر توصیه امام خمینی(س) گفت: بحث آزادی بیان جزو سیاست های مصوب نهادهای بالادستی است و آنها می بایست از این مساله در دانشگاه ها حمایت کنند و دانشجویان منتقد و فعال را مورد تشویق و تقدیر قرار دهند. آنچه مورد انتظار است بسط آزادی بیان، تضارب آرا، افکار و عقاید مختلف در دانشگاه هاست. همچنین تشکل های دانشجویی نیز می بایست بتوانند آزادانه به فعالیت خود بپردازند. طبعا وزیر علوم آینده نیز باید به سیاست های ابلاغی پایبند باشد. زیرا در سند دانشگاه های اسلامی این مساله آمده است که دانشگاه ها  باید با ایجاد فضایی امن برای دانشجویان، آنها را به تبادل نظر و نقد و بررسی تشویق کنند.

وی در ادامه گفت: وزارت علوم در گذشته در حوزه آموزش عالی طرحی را ارائه کرد که قرار بود بر مبنای آن، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که به دلیل رشد کمی گسترش پیدا کرده بودند را ساماندهی کند اما متاسفانه این طرح هنوز پیاده سازی نشده طرحی با نام «آمایش آموزش عالی» که بسیارخوب و کارآمد است. از این رو، وزیر جدید می بایست اهتمام خود را نسبت به اجرای این طرح نشان دهد. بحث دیگر مربوط به اختیارات دانشگاه هاست که وزارت علوم می بایست اختیارات بیشتری را به دانشگاه ها واگذار کند و همچنین اختیارات از دست رفته وزارت علوم را که در گذشته وجود داشته باز گرداند. وزیر جدید همچنین برای انجام بهتر وظایف خود باید تعامل نزدیکتر و سازنده ای با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور داشته باشد. امروز ما شاهد برخی مداخلات و هم پوشانی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور دانشگاه ها هستیم که ملزومه حل این موضوع، تفکیک وظایف وزارت علوم با این شوراست که باید پیگیری و دنبال شود. به نظر می رسد وزیر جدید چالش های زیادی پیش رو داشته باشد به همین منظور می بایست هرچه سریعتر در جایگاه خود مستقر شود.

این استاد دانشگاه در پایان به احتمال معرفی دکتر فرجی دانا برای این وزارت خانه اشاره کرد و افزود: به نظر من فرجی دانا بهترین گزینه برای وزارت علوم است. بدون شک اگر وی از سوی رئیس جمهور برای این وزارت خانه معرفی شود به خواست دانشگاهیان پاسخی مثبت داده می شود. زیرا وی از جایگاه خوبی میان دانشجویان، اساتید و مسئولین دانشگاه ها برخوردارست. حضور فرجی دانا با تجربیاتی که دارد می تواند منشاء اثرات بسیار خوبی باشد. این امکان وجود دارد که وی از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شود البته بستگی دارد که رئیس جمهور تا چه حد روی این مساله تاکید و اصرار داشته باشد. زیرا بنابر شواهد هیچ مانعی در قبال معرفی وی وجود ندارد.

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس :
برخی احزاب در معرفی وزیر به رئیس جمهوری فشار می آورند

علیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره رایزنی گزینه های احتمالی برای تصدی وزارت علوم با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون هیچ گونه مشورت خواهی و رایزنی با اعضای کمیسیون حتی اعضایی که عضو فراکسیون امید هستند، نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که کمیسیون چه شاخص ها و معیارهایی برای انتخاب وزیر علوم  را در نظر گرفته است، گفت: دانشگاه را بشناسد، توان مدیریتی داشته باشد، در بحث تولید علم برنامه داشته باشد، همچنین در بحث تکریم اساتید برنامه مشخصی داشته باشد، جامع نگر باشد، قدرت مدیریت همه جانبه در امور دانشگاه ها را داشته باشد و تحت تاثیر دیگران نباشد و مستقل باشد.

این عضو فراکسیون ولایی تاکید کرد: عمده مسئله مدنظر ما این است که وزیر به دنبال سیاسی کاری نباشد.

سلیمی با اشاره به آنچه که  « فشار  برخی از احزاب و گروه های سیاسی به رئیس جمهوری که می خواهند در شرایط فعلی دانشگاه را به دفتر حزب خود تبدیل کنند»؛ گفت: امیدوارم آقای روحانی در برابر این فشارها  مقاومت کنند و اجازه ندهند  وزارت علوم دستخوش رفتارهای حزبی شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که  کدام احزاب  قصد چنین کاری دارند و یا  گزینه های مطرح رابطه ای با این ها دارند یا نه گفت: تا زمانی که  گزینه ها به شکل رسمی به مجلس معرفی نشوند اعلام نظری در این باره  نخواهم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.